Het is niet mijn bedoeling om een bedrijf de hemel in te prijzen of de grond in te boren.
Ik heb met beide op dit moment 0,0% ervaring, dus ik kan er niets zinnigs over zeggen.
Tunex heb dus ook alleen als voorbeeld genoemd, in vergelijking met JDtuning.
Nogmaals probeer gewoon te snappen waar het verschil ik kan / moet zitten.
Handige, dat is een goede vraag. En een vraag die velen zich stellen, ik ook. Ik heb heel wat energie hier in gestoken inmiddels, inclusief communicatie met een aantal bedrijven.
Bij tunen komt een hoop kijken. De auto is een computer, die eerst gehackt moet worden. Er zijn een paar mensen die dit kunnen en daar maken veel tuners gebruik van. Vervolgens moeten er variabelen in de software worden veranderd om een andere output te krijgen. Dit is erg afhankelijk van de configuratie van de krachttrein, per auto, model en motor verschillend.
Het is bij de genoemde tuners zo, dat zij zich alleen bezig houden met de VAG motoren, daarvoor maken ze zelf de nodige wijzigingen. Hiervoor is veel specifieke kennis nodig van motoren en aandrijvingen.
Hoe kleiner het motorengamma hoe meer aandacht dat krijgt. Doen ze meer motoren dan zul je vaak zien dat software gekopieerd wordt en de kennis in finesses er niet is. Dat betekent dan dat het vermogen lager is dat het resultaat vormt, maar ook de output zal minder netjes zijn, iets wat voor jou belangrijk is dacht ik.
Daarnaast kunnen er andere zaken zijn die belangrijk zijn voor levensduur van de hardware, zoals bij mij bijvoorbeeld het maximalekoppel dat de bak mag hebben. De vier genoemde bedrijven hebben hier kennis over en passen ook eea aan waar nodig, waar andere tuners gewoon geen kennis van hebben.
Ik zou niet bezuinigen bij zoiets duurs als je auto, op zo'n relatief klein prijsverschil bij het tunen.
Ik denk wel dat de 4 goedkoper zouden kunnen en hun prijzen stemmen wonderlijk overeen, maar kennis kost nou eenmaal geld. Gelukkig, anders reed ik op een bakfiets waarschijnlijk