Rapid 1,2 tsi 86pk van 2013 chiptuning

Noord26

Forumguru
Ongeveer wel inderdaad. Maar dat is het topvermogen en in de praktijk rijd je vrijwel nooit 5500-6000tpm. Wat je wel gaat merken is de toename van het koppel bij alle toerentallen. ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, idd. Maar dat maakt dus in principe niets uit (wat betreft remmen e.d.), want Skoda biedt dezelfde auto met dezelfde motor ook met 105 pk aan. Maar het verschil zul jij dus meer voelen uiteraard.
 

Spierings

Forumguru
Remmen zijn iets zwakker als de 105 pk versie (tenminste bij een Fabia), maar met meer vermogen ga je alleen sneller optrekken en een hogere topsnelheid krijgen... over het algemeen ga je nu ook niet harder rijden omdat je meer vermogen hebt, dus dan voldoen de standaard remmen...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik rijd nog praktisch exact hetzelfde, alleen lekkerder vanwege wat meer koppel. Alleen bij invoegen en inhalen maak ik eigenlijk gebruik van het extra vermogen. Topsnelheid boeit me totaal niet.
 

Handige Harry

Forumguru
Ik rijd nog praktisch exact hetzelfde, alleen lekkerder vanwege wat meer koppel. Alleen bij invoegen en inhalen maak ik eigenlijk gebruik van het extra vermogen. Topsnelheid boeit me totaal niet.


Precies wat ik ook zou willen, het algemene rijgenot verhogen.
Gaat mij ook niet om het sprinten bij stoplichten en in Duitsland 200 km/u te moeten rijden.

Die leeftijd heb ik wel een beetje gehad ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat zal idd met leeftijd te maken hebben ;) Wat dat betreft is me trouwens bij mezelf ook opgevallen, dat ik me vergeleken met vroeger nauwelijks meer erger aan allerlei eikels en hufters in het verkeer. Tegenwoordig voorziet mijn echtgenote naast me zittend hun acties voortdurend van verontwaardigd commentaar (zag je dat?; moeilijk he richting aangeven, enz)
 

ertromp

Forumguru
Precies wat ik ook zou willen, het algemene rijgenot verhogen.
Gaat mij ook niet om het sprinten bij stoplichten en in Duitsland 200 km/u te moeten rijden.

Die leeftijd heb ik wel een beetje gehad ;)
Kom op man met je 34 jaar. Dan begint het pas :deuk: Heerlijk toch om eens lekker op dat gas te hangen in Dld en eens flink je koppeling op te laten komen bij het stoplicht :D
 

Spierings

Forumguru
Natuurlijk gaat het ons allemaal niet voor de top of stoplichtsprint, maar natuurlijk trek je wel eens een sprintje en haalt de mijne ook net de 200 ;)

Vind hem zo erg fijn aan het gas hangen en dat gebruik je dan ook....zuiniger is hij er zeker niet van geworden:D
 

Rosinfield

† In Memoriam
O, mijn leeftijd is zowat het dubbele. Maar hoe eerder je wijs wordt hoe beter natuurlijk ;)
Ik rijd ook best vlot en vind het ook lekker om bij invoegen even lekker vaart te maken, of in de bergen lekker vlot te rijden. Maar de drang om bij het stoplicht de strijd aan te gaan ontbreekt. Als je niet uitkijkt gaat het ook nog ten koste van je voorbanden ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en de mijne is dus wel zuiniger geworden, omdat ik mijn rijstijl niet heb aangepast en slechts beperkt gebruik maak van het extra vermogen in situaties die dat wenselijk maken
 

Handige Harry

Forumguru
Kom op man met je 34 jaar. Dan begint het pas :deuk: Heerlijk toch om eens lekker op dat gas te hangen in Dld en eens flink je koppeling op te laten komen bij het stoplicht :D

Ik zeg ook niet dat ik geen plezier meer heb, maar vroeguh toen je geen drempels had maar kuilen.
Toen dacht ik ook dat alles laag moest zijn inclusief remus uitlaat op een 1.3 .

En dan proberen een golfje gti eruit te sprinten bij het stoplicht met mijn mazda 323HB uit 1986.

Die drang heb ik nu niet meer zeg maar ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Het is niet mijn bedoeling om een bedrijf de hemel in te prijzen of de grond in te boren.
Ik heb met beide op dit moment 0,0% ervaring, dus ik kan er niets zinnigs over zeggen.

Tunex heb dus ook alleen als voorbeeld genoemd, in vergelijking met JDtuning.

Nogmaals probeer gewoon te snappen waar het verschil ik kan / moet zitten.
Handige, dat is een goede vraag. En een vraag die velen zich stellen, ik ook. Ik heb heel wat energie hier in gestoken inmiddels, inclusief communicatie met een aantal bedrijven.

Bij tunen komt een hoop kijken. De auto is een computer, die eerst gehackt moet worden. Er zijn een paar mensen die dit kunnen en daar maken veel tuners gebruik van. Vervolgens moeten er variabelen in de software worden veranderd om een andere output te krijgen. Dit is erg afhankelijk van de configuratie van de krachttrein, per auto, model en motor verschillend.
Het is bij de genoemde tuners zo, dat zij zich alleen bezig houden met de VAG motoren, daarvoor maken ze zelf de nodige wijzigingen. Hiervoor is veel specifieke kennis nodig van motoren en aandrijvingen.
Hoe kleiner het motorengamma hoe meer aandacht dat krijgt. Doen ze meer motoren dan zul je vaak zien dat software gekopieerd wordt en de kennis in finesses er niet is. Dat betekent dan dat het vermogen lager is dat het resultaat vormt, maar ook de output zal minder netjes zijn, iets wat voor jou belangrijk is dacht ik.

Daarnaast kunnen er andere zaken zijn die belangrijk zijn voor levensduur van de hardware, zoals bij mij bijvoorbeeld het maximalekoppel dat de bak mag hebben. De vier genoemde bedrijven hebben hier kennis over en passen ook eea aan waar nodig, waar andere tuners gewoon geen kennis van hebben.

Ik zou niet bezuinigen bij zoiets duurs als je auto, op zo'n relatief klein prijsverschil bij het tunen.
Ik denk wel dat de 4 goedkoper zouden kunnen en hun prijzen stemmen wonderlijk overeen, maar kennis kost nou eenmaal geld. Gelukkig, anders reed ik op een bakfiets waarschijnlijk ;):maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

Handige Harry

Forumguru
Ja en de mijne is dus wel zuiniger geworden, omdat ik mijn rijstijl niet heb aangepast en slechts beperkt gebruik maak van het extra vermogen in situaties die dat wenselijk maken


Daar had ik nog niet aan gedacht qua zuinigheid, maar als ik dat zo begrijp hier dan hoeft dat geen extreem verschil te zijn.
Ik rijd nu zeker 1 op 16 en soms met langere afstanden 1 op 16,5.
Als het daar een beetje blijft hangen vind ik het prima.

Nu alleen het spaarpotje goed aanvullen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens is het ook zo dat je met dsg bij het stoplicht veelal eerder weg bent dan menige handbak, ook al is een sprintje niet je intentie ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik rijd na de tuning een paar decimalen zuiniger, net als met mijn vorige auto (Yeti 1.2). Dus niet spectaculair, wel is er duidelijk een effect
 

Kempes

Forumguru
Anderzijds kun je er natuurlijk bij een stage 1 tuning van een standaard auto waarvan JD er al vele heeft getuned, gerust van uit gaan dat die krommes prima de luxe in orde zijn. Je weet dan alleen niet exact om hoeveel pk's en Nm's het gaat. Mij boeit dat niet, ik weet wel wat het zo'n beetje zal zijn en dat het met de krommes wel snor zit

Daar kun je dus niet gerust van uitgaan. @Ridley heeft die van hem laten tunen bij VAGtechniek en was tevreden tot hij hem bij de meeting bij JD op de bank had gehad. Daar kwam een vermogenskromme uit waar je de tranen van in de ogen schoten.... hij is toen teruggegaan naar VAGtechniek en die hebben het netjes opgelost. Dit had voorkomen kunnen worden als hij bij VAG meteen een run had laten doen.

Ik wil niet beweren dat een stage 1 slecht is, maar er zal een heel klein percentage zijn waar de tuning niet goed uitpakt. Voor die kleine meerkosten van een vermogensrun weet je iniedergeval zeker dat je wagen loopt zoals de bedoeling is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar tot die tijd was hij tevreden? Da's toch raar dan?
Zou kunnen hoor. Zou de visie van Race Eend hieromtrent wel eens willen horen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan