Rapid 1,2 tsi 86pk van 2013 chiptuning

B.Stuurder

Forumguru
Ik wil niet beweren dat een stage 1 slecht is, maar er zal een heel klein percentage zijn waar de tuning niet goed uitpakt. Voor die kleine meerkosten van een vermogensrun weet je iniedergeval zeker dat je wagen loopt zoals de bedoeling is.

Voor de prijs van de tuning samen met de versnellingsbak aanpassing verwacht ik wel dat er een run gedaan wordt. Of is dat ook zo? Ik bedoel €1200 ben je zomaar kwijt .
 

leon-cupra

Forumguru
Daar kun je dus niet gerust van uitgaan. @Ridley heeft die van hem laten tunen bij VAGtechniek en was tevreden tot hij hem bij de meeting bij JD op de bank had gehad. Daar kwam een vermogenskromme uit waar je de tranen van in de ogen schoten.... hij is toen teruggegaan naar VAGtechniek en die hebben het netjes opgelost. Dit had voorkomen kunnen worden als hij bij VAG meteen een run had laten doen.

Ik wil niet beweren dat een stage 1 slecht is, maar er zal een heel klein percentage zijn waar de tuning niet goed uitpakt. Voor die kleine meerkosten van een vermogensrun weet je iniedergeval zeker dat je wagen loopt zoals de bedoeling is.
een goede tuner zet hem zowiezo op de rollen. Bij dvx en wss JD ook wordt de wagen steeds op de rollenbank gezet. kan mij niet voorstellen hoe ze anders een chip op maat kunnen maken.
 

Kempes

Forumguru
Nee dus, bij veel tuners is stage 1 zonder rollen..zou ze sieren als ze hier mee stoppen... waarschijnlijk is het percentage waarbij het misgaat zeer klein, maarja je zult het maar net zijn..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Chip op maat is wat anders dan stage 1 tuning. En daarvoor is de rollenbank natuurlijk nodig. Maar bij een stage 1 tuning wordt gewoon een standaard software versie voor de betreffende motor geladen, die uitvoerig is beproefd. En is een rollenbank m.i. niet nodig. Er wordt immers ook nog een proefrit gemaakt waarbij eea wordt gemeten, zodat er evt nog wat kan worden bijgesteld mocht daar aanleiding toe bestaan.
 

EdK

Forumguru
Iets wat theoretisch zichtbaar gemaakt kan worden ( bv een klein dipje ) hoeft in de praktijk totaal niet voelbaar te zijn.
En Ridley heeft hem dan bij VAG techniek laten tunen en heeft er niets van gemerkt totdat hij bij J&D op de bank kwam en er dus naar bovenkwam. de cijfertjes dus , maar hij ervoor waarschijnlijk totaal niet heeft gemerkt.
Uiteraard na J&D wel omdat er dan wat gebeurd tussen de oren in die grijze massa ( stof voor Rosinfield )

Ondanks dat het dus op papier een gigantische DIP kan lijken hoeft dat totaal niet voelbaar te zijn in de praktijk omdat het dan misschien wel een heel klein dipje is in de praktijk....
 

Ridley

Forumguru
Mijn stage 1 van Vagtechniek was ik heel tevreden over. Op de bank bij JD bleek dat er een dip ontstond bij 4500 toeren. Nou ga ik je vertellen dat ik NOOIT daaraan kom

Ik heb het dus nooit gemerkt. Teruggegaan naar Vagtechniek en kosteloos nieuwe software erin gezet waarmee de dip opgelost was.

Ik blijf erbij dat als je gewoon 95 tankt en niets geks doet hardware matig, je met een 1.2 prima de standaard chip kunt nemen. Chip op maat scheelt dan misschien 5 pk (en wat Nm), maar die ga je echt niet merken. Hij gaat met ruim 135 pk als de brandweer, maar het wordt geen gti hè.

Grtz van een tevreden stage 1 bezitter
 

EdK

Forumguru
Ik blijf erbij dat als je gewoon 95 tankt en niets geks doet hardware matig, je met een 1.2 prima de standaard chip kunt nemen.
Ik denk dat jij je wagen hebt getuned om dezelfde reden dat ik het zou doen..
En wel dat alles net even soepeler rijd en dat je dan met dezelfde rijstijl ook nog wat bezuinigd op je brandstof is dan mooi meegenomen.
Ik zelf zal nooit naar een euro 98 overstappen vanwege de tuning, als ik dan de tuning neem dan wel op de brandstof aangepast die ik voorheen ook al tankte.
Met me Yeti 1,4 heb ik het ook wel eens overwogen, maar niet gedaan omdat hij voor mijn doen al fijn genoeg rijd, zo af en toe rijd hij als een diesel ( schakelen )

Zo als nu naar uitziet zal de volgende wagen een Rapid worden ( of een totaal ander merk ) en dan de 1,2TSI.
En misschien dat ik dan op bepaald moment wel overweeg om een stage 1 tuning te doen om alles net even wat soepeler te laten rijden. Maar dan wel vanuit gaande dat ik gewoon eurie 95 erin blijf gooien in die tank.

Vind een liter eurie 95 al duur genoeg namelijk.....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is wel zo dat hij op 98 iets zuiniger loopt, maar ik betwijfel of dat opweegt tegen de hogere prijs. Maar het rijdt ook veel lekkerder, vind ik. En alles went ;)
 

EdK

Forumguru
Maar zover ik weet is jouw wagen ook getuned op euro 98
En zoals ik zeg wil ik dan dat hij word getuned op euro 95, en JD doet dat ook zover ik me heb laten vertellen.

Volgens mij heeft @Noord26 zijn bolide ook laten tunen op een bepaalde brandstof..!

Maw @Rosinfield als de jouwe ook op euro 95 was afgesteld tijdens de tuning had hij misschien net zo goed gereden dan zoals je nu ervaart......

Want ook nu zeggen de cijfers ( diagrammen ) misschien iets geheel anders dan uiteindelijk tijdens het rijden
 

Noord26

Forumguru
Afgesteld op Blue One inderdaad. Maar omdat wij verhuist zijn gaat er nu meestal 98 in van een lokale pomp. Of Belgische 95, omdat ik tegen de grens aan met mijn werk zit. Ik merk dat de bolide op 98 duidelijk wat zuiniger loopt, maar merk er niets van in verdere prestaties.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd op 98 getuned ook. En op 95 afgesteld had hij ongetwijfeld net zo goed gereden, alleen had ik dan iets minder vermogen en koppel dan nu.
 

Erik-JanB

Senior Member
Erg interessant topic...
Wij zijn ook aan het kijken voor de opvolger van mijn Ibiza en komen denk ik bijna zeker uit op een Spaceback...
De blokken van de 1.2 TSI 86 pk en 1.2 TSI 106pk zijn precies hetzelfde....
Zelf ook al gekeken naar updates voor de Skoda waar dan een chip zeker word meegenomen...

Bedankt voor jullie adviezen, het maakt voor mij de keuze nog duidelijker en makkelijker
 

B.Stuurder

Forumguru
Hoorde gisteren van een Ibiza FR 1.2tsi 105 pk - bezitter, dat er geen turbo beleving is. De auto rijdt wel goed, maar opwindend is anders en van een boost is geen sprake. Reden voor de eigenaar om een tuning uit te laten voeren. Het zal mij benieuwen of dat het gewenste resultaat op gaat leveren.
 

fireben

Forumguru
ik zou met mijn nieuwe rapid spaceback van de 90 naar de 135pk gaan maar ben nog aan het rond kijken weet het nog niet wat beter is en welke beter is :bloos: :pieker:
 

Fabia 123

Forumguru
Het valt me op dat nieuwe auto's getuned worden. Een andere optie is om bij de dealer een auto met een sterkere motor te bestellen. Wanneer iemand meer pk's wil dan wat er leverbaar is bij de dealer kan ik tunen voorstellen. Maar wat zijn nu de voordelen van tunen, of direct een auto met sterkere motor kopen?
 
Bovenaan Onderaan