Rapid 1,2 tsi 86pk van 2013 chiptuning

Ridley

Forumguru
Als voorbeeld: ik heb nu de 90pk versie gekocht. Had ik die van 110pk genomen had me dat ongeveer 2500€ meer gekost op dat moment. Nu heb ik 135 pk voor 400€ en ben ik twee keer op vakantie geweest met mijn snelle karretje
 

Spierings

Forumguru
Het valt me op dat nieuwe auto's getuned worden. Een andere optie is om bij de dealer een auto met een sterkere motor te bestellen. Wanneer iemand meer pk's wil dan wat er leverbaar is bij de dealer kan ik tunen voorstellen. Maar wat zijn nu de voordelen van tunen, of direct een auto met sterkere motor kopen?
Technisch is de lichtere en sterkere motor hetzelfde, zit hem bij de Fabia puur in de software.. maar daar betaal je wel dik voor.. tuning is dan ook stukken goedkoper..

Natuurlijk zijn er vaak wel een aantal extra's welke vaak bij de zwaardere motor optie horen.

Grootste voordelen van tuning ten opzichte van een sterkere motor zijn de kosten en het vermogen wat meer is als standaard..
 

dirkie996

Forumguru
Als voorbeeld: ik heb nu de 90pk versie gekocht. Had ik die van 110pk genomen had me dat ongeveer 2500€ meer gekost op dat moment. Nu heb ik 135 pk voor 400€ en ben ik twee keer op vakantie geweest met mijn snelle karretje
In België is het verschil niet zo groot ( op een rapid ongeveer 710€) en als je wil vergelijken, moet je dat ook juist doen. Ik weet niet of dit voor alle modellen zo is, maar bij ons heeft de 110pk-versie bv. 6 versnellingen en sommige modellen wisselen dan toch achteraan, hun trommelremmen voor schijfremmen?
Tuurlijk is tunen goedkoper, als je enkel naar het vermogen kijkt, maar het totaalplaatje is toch iets anders.
 

Rosinfield

† In Memoriam
En in sommige gevallen is meer niet mogelijk, zoals in mijn geval. Tenminste niet als het een zelfde type betreft
 

Fabia 123

Forumguru
Dat klopt, is hier eender. Maar zoals gezegd was het mij de meerprijs van 2500€ niet waard

Dat had ik ook, Ik rij veel op 80 en 100 km wegen waar inhalen niet kan of niet mag.
De 90 pk turbo motor is vooral bij het optrekken vlotter dan de 87 pk 1.4 uit de F2.
Een zesbak en 110 pk lijkt mij prettig wanneer je veel op de snelweg zit of in heuvelachtig gebied zoals de ardennen, of zijn er nog andere voordelen?
Tunen is vooral goedkoper en soms zuiniger in verbruik ?

Heeft tunen invloed op garantie of onderhoud?
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Onderhoud maakt geen verschil, garantie is een mogelijk struikelpunt maar in vele gevallen geen probleem...

Verbruik is in mijn geval gestegen, maar dat zal ook aan mijn rechter voet liggen...
Zuiniger met verbruik is vaak meer bij diesels welke met een luchtoverschot werken...
 

Okki

Donateur
Interessante post: ik kan dus voor ca € 250 van 90 naar 110 pk of voor € 500 naar 135 pk waarbij ik het koppel eigenlijk belangerijker vind.

Vraag: zou de software van de DSG van de 135 pk niet anders (moeten) zijn/worden dan van de 90 pk?
M.a.w. moet je de DSG ook laten aanpassen?

Begrijp ook dat VAGtechniek er een "standaard" chip in zet en JD dit op maat maakt?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Beide bedrijven doen "standaard" (stage 1) of "op maat".
Op zich hoeft de dsg niet te worden aangepast vanwege de tuning (je komt niet over de koppelbegrenzer). Maar het is wel aan te raden vanwege minder slijten van de platen (wat later opschakelen in D, wat eerder in S) en het rijdt een stuk aangenamer
 

Erik-JanB

Senior Member
Denk voor ChipTuning ook eens aan
Auto service Leenders, Jeroen Leenders.
Heb een zeer nette prijs gekregen voor mijn Rapid 1.2TSI...
Ik zou van 105 naar 130pk gaan
 

Spierings

Forumguru
Interessante post: ik kan dus voor ca € 250 van 90 naar 110 pk of voor € 500 naar 135 pk waarbij ik het koppel eigenlijk belangerijker vind.

Vraag: zou de software van de DSG van de 135 pk niet anders (moeten) zijn/worden dan van de 90 pk?
M.a.w. moet je de DSG ook laten aanpassen?

Begrijp ook dat VAGtechniek er een "standaard" chip in zet en JD dit op maat maakt?
Volgens mij kost een upgrade in fabrieksgarantie software bij vagtechniek €150.

Heb hier toen ook in verdiept en toch maar besloten om te chippen omdat zo'n fabrieksupdate met name iets doet in hoog toerental, laag in toeren tot 3500 toeren maakt het minimaal verschil. Het grootste verschil zit bij hoger toerental waar de gedetunede versie afgevlakt is.

Daarnaast zou ik dsg tuning altijd uitvoeren i.c.m. tuning.. met een dsg tuning schakelt de bak op betere momenteel en reageerde deze beter wanneer er vermogen gevraagd wordt. Het vermogen komt beter tot zijn recht...

Beide tuners doen gewoon aan standaard chiptuning en chip op maat waarbij het laatste met name wordt geadviseerd als je specifieke aanpassingen hebt gedaan of eisen hebt..
 

Okki

Donateur
Dan zou het dus € 437 voor de chiptuning en min. € 500 voor de DSG zijn. Toch een hoop geld. Eerst maar eens "gewoon" rijden.
Had vroeger ook maar 85pk en dat reed best. Ben nu nog verwend met 140 pk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat je het plezier/genot moet afwegen tegen het percentage wat het kost op de totale kosten van je auto. Im mijn geval zo'n 4%. Dat vind ik het wel waard
 

Okki

Donateur
50% meer pk's en 50% meer trekkracht.
Ik ben een leek, maar hoe doen ze dat?

Meer brandstof, meer lucht en hogere turbodruk?

Zijn sommige mechanische delen in de standaard 130pk modellen niet anders (steviger) uitgevoerd?

Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Zie dat DSG aanpassing in combinatie met chiptuning slechts € 195 kost bij VAG
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je moet het niet met die 86 maar met die 105 pk vergelijken natuurlijk; dan komt het op iets van 35%.
Die 86 pk is een "geknepen" versie
 

Okki

Donateur
Screenshot_2016-11-27-15-58-21.jpg



Screenshot_2016-11-27-15-57-35.jpg
 
Bovenaan Onderaan