Rapid Spaceback nieuws

De overigens fraaie Spaceback gaat de Roomster niet vervangen , er gaan geruchten dat de nu 7 jaar oude Roomster vervangen gaat worden door een gefacelifte Touran ( van alweer 10 jaar oud !!). Dan ga ik toch liever voor een Rapid !
 
Het model ziet er in ieder geval net als de echte Touran meteen al gedateerd uit en het eigenzinnige kenmerkende van de oude is ie ook kwijt...dertien in een dozijn blik :stop: .
 

peperskoda

Forumguru
De nieuwe Roomster wordt voor Skoda veel belangrijker als de huidige, daarvan waren de ontwikkelingskosten een stuk lager dan van de nieuwe. Dat wordt een volledig op zichzelf staand model en zal dus ook de ontwikkelingskosten zelfstandig moeten terugverdienen. Skoda heeft met de huidige Roomster ervaren dat de grote groep kopers niet zit te wachten op een eigenzinnig uiterlijk, maar het liefst veel ruimte heeft in een onopvallende jas voor relatief(want dat moet je er tegenwoordig bij Skoda wel bij zeggen) weinig geld. Ik hoop dat Skoda in de nieuwe Roomster nog wel de moed heeft om inventief te zijn in het interieur zodat in elk geval daar het onderscheid gemaakt kan worden met de overige MPV's op de markt
 

AGTon

Forumguru
Zie nu in de autoweek ook het stukje over de nieuwe Roomster en Yeti. Wat gaat die Yeti mooi worden zeg, potdonder.

de Roomster, die moet ik denk ik in het echt zien. Zoals hij op het plaatje staat doet hij mij meteen denken aan de vorige Zafira met schuifdeuren. Maar goed, zoals ze in het artikel ook vermelden, er zijn 2 opties, dus er kan nog van alles veranderen.
 

Pendragon

Donateur
Zoals ze zeggen, met een apart model (zoals de Roomster) kom je niet ver. Mensen willen zo'n ding niet (ok, sommigen dan wel) en ik begrijp dat goed. De nieuwe is misschien meer 13 in een dozijn, maar dat is wat de klant tegenwoordig wil schijnbaar. De Yeti ziet er goed uit. Vind het een mooie verbetering. En als de Roomster wordt zoals hij daar te zien was gaat die zeker beter verkopen dan de huidige, tenminste in NL. In Duitsland zie je de Roomster best wel veel rijden viel me op toen we daar in mei waren.
 

EdK

Forumguru
Mbt tot de Roomster zijn wij hier in Nederland gewoon zeurpieten.
Wij kijken in algemeen alleen naar het uiterlijk en wat de buren er wel niet van zullen vinden.
En buiten nederland zie je echt stukken meer rijden, ben ze zelfs in Frankrijk meer tegengekomen dan hier in olland.

En als de Yeti er zo uit gaan zien als dat nu word voorgesteld.......... wel dan word de volgende echt een knappe tweede hands van het huidige model.
Want wat ze nu zo op de markt gaan zetten ( als zo is ) dan word het helaas ook een eenheidsworst van de Hema
 

EdK

Forumguru
Ja wat wil je hiermee zeggen Joske ?
Ik zie liever de totale productie aantallen van begin tot heden gemaakt in fabriek en dan de Praktik meegerekend
Want Praktik word hier niet gevoerd als bedrijfsvoertuig maar wel in buitenland en is gewoon de Roomster zonder achterramen.

Want aantallen Nederland geven een totaal verkeerd beeld van de populariteit van deze wagen.
 

Joske

Forumguru
Ja wat wil je hiermee zeggen Joske ?
Ik zie liever de totale productie aantallen van begin tot heden gemaakt in fabriek en dan de Praktik meegerekend
Want Praktik word hier niet gevoerd als bedrijfsvoertuig maar wel in buitenland en is gewoon de Roomster zonder achterramen.

Want aantallen Nederland geven een totaal verkeerd beeld van de populariteit van deze wagen.
was maar informatief hoor.. ik vond dat een leuk tabelletje en wou het even delen met jullie :) en dat er toch wat Roomsters verkocht zijn als je kijkt naar andere modellen.
 

AGTon

Forumguru
Ben dol op mijn roomster. Heb mij wel altijd verbaasd over het feit dat Skoda geen auto in de lijn van de scenic/zafira. Die gaat dus wel komen nu. Fijn dat ze naar mij geluisterd hebben ;)

Hoop alleen niet dat ze de huidige roomster er uit gaan gooien. Is voor mij op dit moment de ideale mix van ruimte op de achterbank en ruimte voor mijzelf als bestuurder.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ben dol op mijn roomster. Heb mij wel altijd verbaasd over het feit dat Skoda geen auto in de lijn van de scenic/zafira. Die gaat dus wel komen nu. Fijn dat ze naar mij geluisterd hebben ;)
Ik heb me hier op het forum ook wel eens publiekelijk verbaasd daarover, ik kreeg toen als reactie dat de Touran eigenlijk een Skoda concept was, maar dat VAG dat liever onder het VW label wilde uitbrengen. Het zou indertijd (2 jaar geleden) een mooie opvolger voor mijn Zafira geweest zijn, maar de Touran vind/vond ik te duur. Dan maar geen 7 stoelen en verder helemaal tevreden met de O2C.
 

Hetzer

Forumguru
Best een geslaagd model !!!
Staat ook op de site

ŠKODA Rapid Spaceback: ruimtebeleving in de mooiste vorm

In het populaire segment van compacte auto’s komt ŠKODA met de Rapid Spaceback. Daarmee krijgen ŠKODA-rijders nog meer keus in de klasse tussen de Fabia en Octavia. De nieuwkomer is een hatchback met de looks van een combi en is daarmee een novum voor het merk. Vanzelfsprekend beschikt hij over de vertrouwde, praktische ŠKODA-kwaliteiten, aangevuld met een dynamisch en verfrissend design. Daarmee zal de ŠKODA Rapid Spaceback in de smaak vallen bij gezinnen die beseffen dat praktisch gebruiksgemak weliswaar voorop moet staan maar daarmee niet blind zijn voor de mooie dingen in het leven. De première van de Rapid Spaceback is tijdens de IAA van Frankfurt in september 2013. De maand erna beginnen de Europese marktintroducties.
RapidSB.ashx

Zoals het een ŠKODA betaamt, is de Rapid Spaceback ruim, zit hij vol Simply Clever-ideeën, biedt hij een goede bescherming, zijn er interessante manieren om hem te personaliseren, verbruiken de motoren weinig brandstof en is de prijs-kwaliteitverhouding uitstekend. Met zijn interieurruimte is de nieuwe ŠKODA Rapid Spaceback een nieuwe benchmark in het populairste Europese marktsegment.
“De nieuwe ŠKODA Rapid Spaceback is een mijlpaal voor ŠKODA. Hiermee zijn we voor het eerst aanwezig in het strategisch belangrijke segment van de compacte, ruime hatchbacks”, aldus ŠKODA-directievoorzitter prof. dr. h.c. Winfried Vahland. “De Rapid Spaceback biedt meerwaarde in zijn klasse. Hij combineert de goede, praktische ŠKODA-kwaliteiten met de populaire hatchback-vorm. Hij is getekend volgens het nieuwe ŠKODA design, met een vlotte en dynamische lijn. De Rapid Spaceback is een compacte auto met sportieve chic, ruim en praktisch. Hij is ideaal voor jonge mensen en gezinnen”, besluit Vahland.
Een sportief model
RapidSB_Achter.ashx
De nieuwe ŠKODA Rapid Spaceback heeft een eigen uitstraling. Hij oogt sportief en elegant. Zijn dynamische lijnen mogen er zijn. Met name van opzij bekeken blijkt het unieke karakter van dit model. In vergelijking met conventionele hatchbacks oogt hij dynamisch en gestrekter, waardoor de lijn bijna iets van een combi heeft. De Rapid Spaceback onderscheidt zich hiermee van andere aanbieders in zijn segment.

De belangrijkste elementen in het dynamische silhouet zijn de strak getekende carrosserielijnen, de 2.602 millimeter grote wielbasis en de scherpe, hoge tornadolijn. Tussen de C- en D-stijl zit een derde zijruit.
Klantgericht zijn de mogelijkheden om de auto te personaliseren. Een geweldige ruimtebeleving geeft het enorme glazen panoramadak, dat als optie leverbaar is. Het getinte glas loopt van de voor- tot aan de achterruit en biedt alle inzittenden een vrije blik naar boven. In combinatie met dit dak is de naar wens leverbare grote achterruit een ander design-highlight. Het getinte glas van de achterruit loopt in dat geval ongeveer tien centimeter verder door naar beneden dan met de standaard ruit. Samen met het glazen panoramadak ontstaat zo een donker getint glasoppervlak vanaf de voorruit via het dak tot ver in de achterklep. Een zwarte spoiler bovenaan de achterklep vervolmaakt de dynamische looks.
De achterkant van de ŠKODA Rapid Spaceback onderstreept het sportieve karakter. Strakke lijnen zorgen voor een harmonieus en clean ogend geheel. Een zwart diffusor-element en de brede achterlichten met de voor ŠKODA kenmerkende C-vorm benadrukken de breedte.
De voorzijde van de ŠKODA Rapid Spaceback is tot aan de B-stijlen identiek aan de Rapid zoals die sinds begin dit jaar op de markt is. De belangrijkste elementen zijn de karakteristieke, chroomomrande grille met 19 verticale spijlen, het nieuwe ŠKODA-logo voorop de motorkap plus de koplampen en mistlampen die in klaverbladvorm gerangschikt zijn.
Een ruim en aantrekkelijk interieur
RapidSB_Interieur.ashx

Het interieur van de nieuwe Rapid Spaceback is smaakvol door de sportieve driespaaks stuurwielen, fraaie interieurlijsten en verfrissende designs van de stoelbekledingen. Typisch voor ŠKODA is de forse binnenruimte. De nieuwkomer mag dan krap 18 centimeter korter zijn dan de Rapid, de inzittenden genieten van net zoveel interieurruimte. In zijn segment biedt de Rapid Spaceback de meeste beenruimte (64 millimeter) en de meeste hoofdruimte (980 millimeter) achterin. Ook de bagage-inhoud behoort met 415 respectievelijk 1.380 liter (met neergeklapte achterbank) tot de royaalste in zijn categorie.
Als bonus bovenop de riante ruimte komen nog de diverse Simply Clever-oplossingen. Zo heeft de nieuwe Rapid Spaceback naar wens een dubbele bagagevloer. Daarmee is de bagageruimte horizontaal in twee niveaus in te delen, wat letterlijk dubbel gebruiksgemak oplevert. Bovendien hoeft de vloer niet buiten de auto achter te blijven als maximaal volume is gevraagd, want hij is eenvoudig in de onderste positie verschuifbaar. Verder beschikt de Rapid Spaceback over alle nuttige features uit de Rapid. Denk daarbij aan de ijskrabber in de tankklep, het vak voor een veiligheidshesje onder de bestuurdersstoel, de tweezijdig bruikbare bagagemat en de afvalbakjes in de portieren. Andere voorbeelden zijn de houder voor parkeerkaartjes, de multimediahouder, bekerhouders voor- en achterin en een hoedenplank die verticaal achter de achterbank is op te bergen.
Compromisloze veiligheid en beschermingDe nieuwe ŠKODA Rapid Spaceback beschikt over het van ŠKODA bekende hoge veiligheidsniveau. Een veelomvattend pakket beschermt de inzittenden. Daartoe behoren onder meer zes airbags (voorin, opzij voorin en gordijnairbags), in hoogte verstelbare driepunts veiligheidsgordels met gordelspanners en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Ook ABS en ESC zijn standaard aanwezig. Op de optielijst prijken xenon koplampen, een bandenspanningscontrolesysteem, mistlampen met corner-functie alsmede hill hold control.
Vier benzinemotoren en twee dieselsDe nieuwe ŠKODA Rapid Spaceback komt met vier benzinemotoren en twee dieselmotoren op de markt. De moderne krachtbronnen leveren 55 tot 90 kW. De 66 kW sterke 1.6 TDI Greenline maakt in de Spaceback zijn debuut in de Rapid-reeks. In het nieuwe model bedraagt het verbruik slechts 3,8 l/100 km en de CO2-uitstoot komt uit op 99 g/km. Daarmee valt hij royaal binnen de grenzen voor slechts 20% bijtelling.
Grootse modellenoffensief uit de merkgeschiedenisDe ŠKODA Rapid Spaceback is de jongste toevoeging in het kader van het grootste modellenoffensief uit de bijna 118-jarige ŠKODA-historie. Binnen enkele jaren zal het Tsjechische automerk het volledige gamma hebben vernieuwd en uitgebreid. Gemiddeld komt elke zes maanden een nieuwe of gefacelifte ŠKODA op de markt. Het modellenoffensief vormt de basis van de ŠKODA-groeistrategie tot 2018. In dat jaar moeten de wereldwijde ŠKODA-verkopen uitkomen op minstens anderhalf miljoen auto’s per jaar.
Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws rondom de Nieuwe Rapid Spaceback? Schrijf je in voor de speciale nieuwsbrief.
Bekijk de website van de Rapid Spaceback.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Pablos

Senior Member
Ik vind (persoonlijke mening en gelukkig verschillen smaken) de achterzijde wat minder succesvol met die zwarte band. Onderscheidend, maar niet mijn keuze...
@peperskoda: nieuwe opties toevoegen.....ik geloof dat dat op dit moment niet het sterkste punt van Skoda is gezien de excuses voor de levertijden op de O3C/HB ):):)
 
Bovenaan Onderaan