Regelmatig foutmeldingen en updates daarvoor

WAE

Senior Member
Nu weer een probleem met car connect.
Wereldbol blijft donker dus geen verbinding is al enkele dagen zo.
Verschillende malen proberen te resetten ( heropstarten) echter geen verbetering.
Weet iemand hiervoor een oplossing en hoe dit kan opgelost kan worden?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Laatst bewerkt:

MSpee

Nieuw lid
Vanmorgen auto starten, melding 'Storing in aandrijfsysteem, ga naar werkplaats' verschijnt op de display. Ja, dat wordt lastig om naar de werkplaats te rijden wanneer de auto niet wil starten. Van contact afgehaald en nog eens proberen. Nu verschijnt de melding 'Storing in 48volt accu, raadpleeg instructieboekje'. I.p.v. het instructieboekje erbij te pakken, doe ik wat elke professionele leek zou doen: even de motorkap openen en kijken of er iets vreemds is te zien. Uiteraard valt er niks bijzonders te zien. Motorkap dicht, nog eens starten en nu start de auto ineens weer probleemloos, zonder enige foutmelding.
Tijdens het wegrijden valt me op dat er een melding klaar staat. Betreft melding die aangeeft dat de software updates zijn bijgewerkt. Zou dit update-proces oorzaak kunnen zijn van de vreemde meldingen die vanmorgen bij het starten v.d. auto verschenen? Heb verder tot dusverre altijd probleemloos kunnen rijden. Auto is net 5 maanden oud, Octavia Combi business edition plus, 1.5TSI.

lyndek

Nieuw lid
Hallo allen,

Even voorstellen:giggle:
Altijd zeer tevreden Skoda driver geweest tot onze laatste aankoop in 2021.
Heel blij om toen onze Octavia IV RS op te halen maar bij het buiten rijden begonnen de storingen zich al voor te doen.
Door de jaren heen heb ik zoals velen hier de gekende issues gehad met storingen, software updates etc.:banghead:
Uiteindelijk vorige maand software 1985 geinstalleerd gekregen en deze lijkt wat minder storingen te geven.
Ondertussen zijn we wel aan t kijken om een andere auto te kopen en zou daarom graag weten of de nieuwe Skoda voertuigen nog steeds met deze problemen te kampen hebben of niet? Iemand die ervaringen kan delen met de nieuwe voertuigen?
Anders ga ik op zoek naar een ander merk wat ik eigenlijk niet wil maar deze ellende wil ik niet nog eens meemaken, eerlijk gezegd.

Thanks, groetjes

Rob

Forumguru
Nieuw of oud kan je denk ik niks aan ontlenen. Ik heb een 2021 Octavia PHEV en die is compleet bulletproof gebleken. Ja, als het mistig was of nachtvorst op de auto (en dus op de radars etc) kwam er de eerste kilometer wel eens een Front Assist melding, maar degene die dat in dergelijke omstandigheden de auto aanrekenen kan je niet serieus nemen, vind ik.

Dus je treft het goed of je treft het slecht

MSpee

Nieuw lid
Herkenbaar: bij regen, mist of vorst wil de frontassist, keep your lane etc een melding geven die je er op attendeert dat deze hulpsystemen tijdelijk niet beschikbaar zijn. Doorgaans lost zich dat vanzelf op wanneer je inderdaad een paar km hebt gereden. Tenzij er een kwak sneeuw op de sensor zit, maar dat spreekt dan voor zich.

• Leuk
Waarderingen: Rob

Chrisjemol

Forumguru
......
Heel blij om toen onze Octavia IV RS op te halen maar bij het buiten rijden begonnen de storingen zich al voor te doen.
Door de jaren heen heb ik zoals velen hier de gekende issues gehad met storingen, software updates etc.:banghead:
Uiteindelijk vorige maand software 1985 geinstalleerd gekregen en deze lijkt wat minder storingen te geven.
Ondertussen zijn we wel aan t kijken om een andere auto te kopen en zou daarom graag weten of de nieuwe Skoda voertuigen nog steeds met deze problemen te kampen hebben of niet? Iemand die ervaringen kan delen met de nieuwe voertuigen?
Anders ga ik op zoek naar een ander merk wat ik eigenlijk niet wil maar deze ellende wil ik niet nog eens meemaken, eerlijk gezegd.
.....
Mijne komt uit juli 2023 maar net zo’n software drama. Zo de voor een anderszins hele goede wagen
Superb en kodiaq enzo hebben volgens mij minder ellende met software, maar is vast te vinden hier

jesse_s93

Forumguru
Ik moet zeggen, de Octavia MK4 is zeker geen probleemloze auto gebleken in beginsel, maar met de juiste software updates is het zeker wel een betrouwbare auto voor ons. We zijn er van de winter zonder enig problemen mee naar Oostenrijk geweest en dan komt hij ook echt tot z'n recht.

Mocht je nu nog steeds een Octavia hebben met:
- Herstarts van het infotainment -> dan zit je waarschijnlijk nog op software versie 1896 (of eerder) en verdient de aanbeveling om een update uit te voeren naar minstens 1941, maar voorkeur 1985 (meest recent)
- Foutmeldingen van Travel Assist / Emergency Assist -> Dan heb je de terugroepactie bekend onder 48S5 nog niet laten uitvoeren
- Ontladen van de 12v accu -> dan heb je waarschijnlijk terugroepactie 90V7 gemist
- Knipperende lampjes aan de zijkant van je virtual cockpit -> laat TPI 2068282 uitvoeren

Tot slot. Krijg je aan het begin van de rit onder koude en/of natte weersomstandigheden de melding dat front assist beperkt beschikbaar is. Dit is geen storing, maar de front assist die aangeeft dat hij vanwege de weersomstandigheden beperkt werkzaam is. Na 5 min verdwijnt deze melding vanzelf.

WAE

Senior Member
Nu terug probleem met car connect.
Wereldbol blijft donker of komt helemaal niet meer te voorschijn dus terug geen verbinding is al enkele dagen zo.
Verschillende malen proberen te resetten ( heropstarten) echter geen verbetering.
Ook na zekering 19 er uit te halen en terug te plaatsen is dit probleem voor een tijdje opgelost maar dit probleem komt steeds terug.
Weet iemand hiervoor een oplossing en/of hoe dit kan opgelost kan worden?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

WAE

Senior Member
Auto is nog geen 2 jaar oud!
Ik neem maandag contact op met de dealer hopelijk kunnen zij dit oplossen.
Ik had de vorige problemen met de verbinding ook gemeld.
Maar ik heb dit kunnen oplossen met de zekering er even uit te halen door de info die ik hier had verkregen. Probleem was dan blijkbaar( tijdelijk) opgelost. Jammer dat dit zich nu terug voordoet.

Tja. Dat ligt een beetje aan de hardware versie. Voor de iets nieuwere generatie is er een TPI voor een software update (of meerdere, eerst A, dan B en uiteindelijk versie C zeg maar). Maar die zouden OTA moeten komen.

Komt dat niet omdat hij te oud is; zoals de mijne, dan kan de dealer het doen. Echter moest dat zelf betaald worden. Ruim 300 euro. En als t mis ging dan vergoede de fabriek 90% van een nieuw onderdeel. Ik heb t toen zo gelaten en al geruime tijd doet hij het nu probleemloos.

WAE

Senior Member
Auto is nu in mei 2 jaar oud.
Hopelijk kan de dealer dit zonder kosten voor mij oplossen.....

Bij mij was t buiten de garantie (dus ik gok bij jou ook?) en ze kregen de uren niet vergoed. Geen coilance ja; 90% op een nieuw onderdeel maar das dan ook nog eens ex montage dus ik heb bedankt.

Maar na meerdere updates van de 5F unit lijkt het probleem te zijn verholpen..?

WAE

Senior Member
Mijn garantie loopt nog tot 2 mei. Wagen is toen afgeleverd op 2 mei 2023.
Dus hopelijk valt dit binnen deze garantie.

Laatst bewerkt:
Dat verwacht ik dan van wel ja: maar dat is nieuw? Of heb je hem gekocht met 2 jaar garantie? Fabrieksgarantie is namelijk 2 jaar op basis van eerste kenteken registratie,

• Leuk
Waarderingen: WAE
Bovenaan Onderaan