Regelmatig foutmeldingen

PieterBe

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Ik ben blij dat ik toevallig op de forum terecht kom, want ook ik heb een heleboel problemen met mijn Octavia (geleverd midden maart 2021).
Hij is al meerdere keren bij de dealer geweest, maar voorlopig heb ik niet veel verbetering mogen zien :cry:
Ik vermoed dat het voor hun minstens even frustrerend moet zijn dan voor mij, gezien zij ook voor een groot deel afhankelijk zijn van softwareupdates die van Skoda zelf komen, maar ik ben het intussen wel heel erg beu.

Ik zit nu op SW:
Software: 1803
ABT HW: H44
ABT SW: 2088

De wagen staat intussen alweer meer dan 2 weken bij de dealer in onderzoek.

Hieronder een lijstje van wat ik al allemaal heb mogen 'ervaren'.

Vochtig vloertapijt -> 1cm water in de wagen
Op vakantie -> onderweg begint het vloertapijt aan de passagierskant nat te worden.
Naar een lokale dealer geweest die aangaf dat het om een 'known issue' gaat en dat ik best thuis een afspraak maak met mijn dealer.
Tegen dat ik terug thuis was, stond er 1cm water onder de vloerapijten en waten de tapijten zelf doorweekt.
=> Opgelost door de dealer: lek in de afvoer van de airco, waardoor het water in de binnenruimte liep. (Overigens zeer goed opgelost door de dealer, geen geurtjes door het vocht).

Koelvloeistof daalt

Eerste keer toevallig opgemerkt dat de koelvloeistof beneden minimum stond, dan regelmatig gaan controleren en laten bijvullen.
Daalt steeds opnieuw (zichtbaar na een goeie 1000km).
=> Dealer heeft reeds gecontroleerd, maar geen lek te bespeuren. Voorlopig houden ze het op een luchtbel in het circuit dat de verschil in niveau zou verklaren.
Ik heb vertrouwen in hun oordeel, maar niet in de wagen, dus ik hoop dat de dealer gelijk heeft.

Koffer deksel gaat soms niet open of dicht

Je drukt op de knop en dan begnt de koffer open te gaan. Na enkel cm's stopt hij en is er geen beweging meer in te krijgen (geen reactie meer op de knoppen aan de koffer). Omgekeerde komt ook voor bij het dicht doen.
De knop in de deur om de koffer terug te openen werkt wel nog steeds.
=> Dealer heeft een koffercalivratie uitgevoerd, sindsdien niet meer gezien.

Spontane reboots van het infotainment systeem

Heel het infotainment systeem stopt met werken en herstart.

GPS stops met werken, melding 'Geen gebiedsgegevens beschikbaar'
Gebeurt willekeurig. Je ziet de auto nog wel rijden op de kaart, maar de routebegeleiding stopt gewoon en je kan geen routes meer ingeven.
Soms na een herstart opgelost, in het ergste geval heeft dit een 3 tal dagen aangehouden (dat was net op vakantie wanneer je de GPS het meest nodig hebt).

GPS start niet op melding 'Wachten alstublieft ...'
Zelf na een uur komt hij er niet door. De wagen herstarten of reset door powerknop lang in te drukken helpt.

Bediening airco en zetelverwarming niet meer beschikbaar
De knoppen verdwijenen van het scherm. Het airco menu is helemaal leeg (zwart).

Regelmatig melding 'Geen hoofdgebruiker'
De procedure om een hoofdgebruiker in te stellen met de twee sleutels moet dan opnieuw doorlopen worden.
Er is overigens maar 1 gebruiker aangemaakt in de auto en maar 1 sleutel in gebruik.
Dit is niet meer voorgekomen sinds ik zelf een factory reset gedaan heb.

Enkele minuten na het starten melding 'Uw wageninstellingen worden nu uitgevoerd'
Airco, radio, gps ... alles wat je al ingesteld had bij de start van de rit veranderd.

Regelmatig opnieuw aanmelden met de Skoda ID
Ik moet terug mijn email en wachtwoord ingeven om mijn profiel te kunnen gebruiken.

Set-up wizard komt willekeurig piepen
De set-ip wizard die je moet doorlopen bij eerste ingebruikname (radio, telefoon koppelen, ... komt spontaan tijdens het rijden opnieuw op het scherm.
=> Niet meer gebeurt sinds ik een factory reset gedaan heb.

Geluid van weg voor 10 - 60 seconden
Geluid valt weg en komt weer terug, willekeurig.

Melding 'Verkeerstekenherkenning is momenteel beperkt
Wilekeurig, gaat ook weer vanzelf weg.

Bij inschakkeling achteruit melding 'Helaas is parkeerhulp nu niet beschikbaar'
Melding + scherm waar het camerabeeld moet komen blijft zwart.
Een enkele keer kwam op de plaats waar het camerabeeld moest komen, het 'Welkom' scherm tevoorschijn.

Gps adressen en instellingen niet bewaard
Telkens er een adres opgeslaan wordt in de GPS, is dat bij de volgende keer dat de wagen gebruikt wordt (bijvoordbeeld 1u later) verdwenen.
Er is geen enkele historiek in de GPS, alle ooit ingegeven adressen zijn telkens verdwenen.
Instellingen die aangepast worden, zijn telkens weer weg.

Zwart scherm infotainment 10 min
Het scherm van het infotainment systeem wordt zwart, radio en GPS audio lopen wel gewoon door.
Volume regeling via het stuur werkt nog. Via de slider aan het scherm geen idee.

Melding Front assist is beperkt beschikbaar
Willekeurig tijdens het rijden, verdwijnt ook weer vanzelf, soms na enkele seconden, soms meerdere minuten.

Melding stuur vasthouden
Regelmatig deze melding ondanks ik het stuur vast heb.
- Meestal: witte melding, kleine stuurbeweging (je voelt amper amper iets aan de wagen) -> melding weg
- Soms: witte melding, kleine stuurbeweging -> melding blijft. Rode melding (omdat het te lang duurt). Grotere stuurbewegingen links rechts (je voelt de wagen bewegen) -> melding weg
- Eénmalig: witte melding, kleine stuurbeweging -> melding blijft. Rode melding (omdat het te lang duurt). Grotere stuurbewegingen links rechts (je voelt de wagen bewegen) -> melding blijft. Wissel van rechter naar linker rijvak (heel grote stuurbeweging) -> melding weg

Melding Acc vooruitziende regeling momenteel niet beschikbaar.
Verdwijnt ook weer vanzelf na meerdere minuten.

SOS Emergency Assist is momenteel niet beschikbaar
Eénmalig gekregen bij het starten van de wagen.
Na een enkele minuten rijden is de melding weg.

Melding Travel assist is momenteel niet beschikbaar
Bij het starten van de wagen of tijdens het rijden.
Na een enkele minuten is de melding weg.

Melding 'Emergency assist' tijdens het rijden

Tijdens het rijden op de snelweg, rustig verkeer, helder weer, geen speciale omstandigheden melding 'Emergency assist' met nog een melding eronder.
De melding eronder heb ik niet kunnen lezen omdat ik net een afslag moest nemen, maar ik denk dat dit 'Stuur overnemen' was.
Melding weg terwijl ik de afslag neem.

Berghuis

Donateur
Je software loopt sowieso achter, dat zou de dealer ook moeten weten. Volgens mij is 1809 al beschikbaar en zou daarmee al een hoop opgelost moeten zijn.

MRNX

Forumguru
Over die software versies. Ik heb ook 1803 en ik heb nooit ergens last van! Ben een beetje huiverig voor een update. Auto is van juni 2021. Moet over een paar weekjes naar voor de 30k beurt. Zal eens vragen naar updates en de oordelen vs de risico's

xplain

Forumguru
Ik vind het vooral verontrustend dat die dealer duidelijk moeite wil doen, maar tegelijk niet weet dat er inmiddels een nieuwe en belangrijke update is uitgerold. Is dat dan niet wereldwijd? Heeft een dealer zijn licenties niet betaald? Heel raar!

xplain

Forumguru
Hallo iedereen,

Ik ben blij dat ik toevallig op de forum terecht kom, want ook ik heb een heleboel problemen met mijn Octavia (geleverd midden maart 2021).
Hij is al meerdere keren bij de dealer geweest, maar voorlopig heb ik niet veel verbetering mogen zien :cry:
Ik vermoed dat het voor hun minstens even frustrerend moet zijn dan voor mij, gezien zij ook voor een groot deel afhankelijk zijn van softwareupdates die van Skoda zelf komen, maar ik ben het intussen wel heel erg beu.

België? Welke dealer?

Berghuis

Donateur
Iemand een tip voor als het systeem blijft hangen op Instellingen laden...? Ik heb de aan en uitknop al een tijdje ingedrukt gehouden tot het Skoda logo weer naar voren komt, maar niks helpt. Ook geen radio beschikbaar, enige wat ik kan bedienen is de temperatuur en de AC.

Heel bijzonder, sinds vanmorgen werkt alles weer ineens. Iets meer als een week heeft het systeem niet gewerkt, geen radio, helemaal geen geluid en niks te benaderen qua instellingen.
Enige wat ik heb gedaan is dat ik zaterdag het scherm op stand-by heb gezet en vanmorgen zette ik onbewust het systeem weer aan en alles werkte weer.

PieterBe

Nieuw lid
België? Welke dealer?
België ja en de dealer is Delorge.
Ze hebben telkens als de wagen binnen gegaan is 'alle terugroep acties en beschikbare software updates' uitgevoerd die op dat moment beschikbaar waren (feedback die ik kreeg bij het afhalen).

Maar als ik op onderstaande site kijk, zie ik nog steeds 2 updates 'outstanding' (eentje is van 13/12, maar de andere 2 van april en juni). Geen idee hoe frequent die info geupdate wordt, maar de wagen is al meerdere keren in de garage geweest sinds die updates van april en juni en ze blijven daar open staan ...

https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker#secb

coppe218

Senior Member
Volgende week gaat de auto weer naar de dealer. Dit keer voor een nieuw klokkenpaneel ivm flikkeringen op het dashboard. Tevens een foutmelding van het SOS systeem en de volgende update die klaar staat.

Service Campaign/Recall Number 91CV
Commencement Date 13/12/2021
Service Campaign/Recall Description W-MIB3 OI control unit - Over-The-Air UpdateRepair
DateStatus (Complete or Outstanding) Outstanding

Hopelijk dat daarmee de fouten en het vergeten van alle settings tot het verleden behoort. Mag wel na 1 jaar.

spikehome

Forumguru
Vandaag wilde ik met mijn 2.0 RS weg en kreeg 2 meldingen.
1. Uitrij assistent niet beschikbaar
2. (Weet ik niet zeker meer maar dacht) ASR

Nadat de rit heen en de auto 2uurtjes heeft gestaan en weer terug ging had ik geen meldingen.
Daarop even naar de informatie van het infotainment gekeken en helaas alleen de hardware (toch maar even foto gemaakt).

0794e3a8b6ca81a4cb835bf546f48e11.jpg

Daarop thuis gekomen even daarop gezocht.
Pfff topic doorgespit en daar werd ik niet vrolijk van gelijk spijt dat ik de golf 7 gti weg gedaan had.
Met die auto nooit meldingen gehad .

Maar goed even gekeken ook op de site gekeken waar je de updates staan voor je vin zag ik dat er 4 staan.
En dus ook het complete systeem niet hebben ge-update.
Allemaal ruim van voor de aflevering niet er goed vind ik van auto Hoogenboom in Vlaardingen

Wel rijd de Octavia veel rustiger dan de gti .
Alleen die vrijloop is waardeloos als ik gas loslaat moet ie remmen op de motor en niet doorrijden met dezelfde snelheid en dat in de stand normaal.

Ook de stuur verwarming icoon zij erg onduidelijk (kan ook leeftijd zijn) ik kan niet zien in welke stand hij staat.

Android auto draadloos werkt ook niet staat wel aan op mijn telefoon.

Hopelijk bij update die eind volgende maand gepland staat allemaal opgelost.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou echt geen auto kopen met zo'n tamelijk fundamenteel afwijkende "voorziening" als de sailmodus zonder eerst eens te ervaren hoe dat rijdt.

LapNL

Actief lid
Nou, weer hetzelfde gedonder als vorige maand. Lijkt er bijna op alsof hij het niet leuk vindt als de achterklep lange tijd openstaat. Vorige keer tijdens het poetsen stond hij lange tijd open en nu met pakken van de bagage.
Alle waarschuwingen in beeld, piepen als een malle en nu de melding dat de 12v weer leeg is. Fijn als je net je auto hebt volgeladen om op vakantie te gaan… ANWB onderweg dus die kunnen hem even bijladen maar verder niks. Morgen de garage weer contacten, kansloos dat het nu toch weer voorkomt (RS iV uit 2021).

MY00

Senior Member
Pfff, dat is echt klote. Blijft vreemd allemaal deze meldingen.
Toen ik contact had met de dealer om informatie te vragen en heb ik ook aangekaart dat er toch wel wat issue's zijn.
Deze gaf toen aan dat er wel zeker wat issue's zijn maar dat dit over het algemeen wel mee valt.
Een collega van mij heeft een 1.0 handgeschakeld en geeft aan ook eigenlijk nergens last van te hebben.

Hopelijk krijgt de ANWB jullie weer snel op weg.

Bovenaan Onderaan