Hallo iedereen,
Ik ben blij dat ik toevallig op de forum terecht kom, want ook ik heb een heleboel problemen met mijn Octavia (geleverd midden maart 2021).
Hij is al meerdere keren bij de dealer geweest, maar voorlopig heb ik niet veel verbetering mogen zien
Ik vermoed dat het voor hun minstens even frustrerend moet zijn dan voor mij, gezien zij ook voor een groot deel afhankelijk zijn van softwareupdates die van Skoda zelf komen, maar ik ben het intussen wel heel erg beu.
Ik zit nu op SW:
Software: 1803
ABT HW: H44
ABT SW: 2088
De wagen staat intussen alweer meer dan 2 weken bij de dealer in onderzoek.
Hieronder een lijstje van wat ik al allemaal heb mogen 'ervaren'.
Vochtig vloertapijt -> 1cm water in de wagen
Op vakantie -> onderweg begint het vloertapijt aan de passagierskant nat te worden.
Naar een lokale dealer geweest die aangaf dat het om een 'known issue' gaat en dat ik best thuis een afspraak maak met mijn dealer.
Tegen dat ik terug thuis was, stond er 1cm water onder de vloerapijten en waten de tapijten zelf doorweekt.
=> Opgelost door de dealer: lek in de afvoer van de airco, waardoor het water in de binnenruimte liep. (Overigens zeer goed opgelost door de dealer, geen geurtjes door het vocht).
Koelvloeistof daalt
Eerste keer toevallig opgemerkt dat de koelvloeistof beneden minimum stond, dan regelmatig gaan controleren en laten bijvullen.
Daalt steeds opnieuw (zichtbaar na een goeie 1000km).
=> Dealer heeft reeds gecontroleerd, maar geen lek te bespeuren. Voorlopig houden ze het op een luchtbel in het circuit dat de verschil in niveau zou verklaren.
Ik heb vertrouwen in hun oordeel, maar niet in de wagen, dus ik hoop dat de dealer gelijk heeft.
Koffer deksel gaat soms niet open of dicht
Je drukt op de knop en dan begnt de koffer open te gaan. Na enkel cm's stopt hij en is er geen beweging meer in te krijgen (geen reactie meer op de knoppen aan de koffer). Omgekeerde komt ook voor bij het dicht doen.
De knop in de deur om de koffer terug te openen werkt wel nog steeds.
=> Dealer heeft een koffercalivratie uitgevoerd, sindsdien niet meer gezien.
Spontane reboots van het infotainment systeem
Heel het infotainment systeem stopt met werken en herstart.
GPS stops met werken, melding 'Geen gebiedsgegevens beschikbaar'
Gebeurt willekeurig. Je ziet de auto nog wel rijden op de kaart, maar de routebegeleiding stopt gewoon en je kan geen routes meer ingeven.
Soms na een herstart opgelost, in het ergste geval heeft dit een 3 tal dagen aangehouden (dat was net op vakantie wanneer je de GPS het meest nodig hebt).
GPS start niet op melding 'Wachten alstublieft ...'
Zelf na een uur komt hij er niet door. De wagen herstarten of reset door powerknop lang in te drukken helpt.
Bediening airco en zetelverwarming niet meer beschikbaar
De knoppen verdwijenen van het scherm. Het airco menu is helemaal leeg (zwart).
Regelmatig melding 'Geen hoofdgebruiker'
De procedure om een hoofdgebruiker in te stellen met de twee sleutels moet dan opnieuw doorlopen worden.
Er is overigens maar 1 gebruiker aangemaakt in de auto en maar 1 sleutel in gebruik.
Dit is niet meer voorgekomen sinds ik zelf een factory reset gedaan heb.
Enkele minuten na het starten melding 'Uw wageninstellingen worden nu uitgevoerd'
Airco, radio, gps ... alles wat je al ingesteld had bij de start van de rit veranderd.
Regelmatig opnieuw aanmelden met de Skoda ID
Ik moet terug mijn email en wachtwoord ingeven om mijn profiel te kunnen gebruiken.
Set-up wizard komt willekeurig piepen
De set-ip wizard die je moet doorlopen bij eerste ingebruikname (radio, telefoon koppelen, ... komt spontaan tijdens het rijden opnieuw op het scherm.
=> Niet meer gebeurt sinds ik een factory reset gedaan heb.
Geluid van weg voor 10 - 60 seconden
Geluid valt weg en komt weer terug, willekeurig.
Melding 'Verkeerstekenherkenning is momenteel beperkt
Wilekeurig, gaat ook weer vanzelf weg.
Bij inschakkeling achteruit melding 'Helaas is parkeerhulp nu niet beschikbaar'
Melding + scherm waar het camerabeeld moet komen blijft zwart.
Een enkele keer kwam op de plaats waar het camerabeeld moest komen, het 'Welkom' scherm tevoorschijn.
Gps adressen en instellingen niet bewaard
Telkens er een adres opgeslaan wordt in de GPS, is dat bij de volgende keer dat de wagen gebruikt wordt (bijvoordbeeld 1u later) verdwenen.
Er is geen enkele historiek in de GPS, alle ooit ingegeven adressen zijn telkens verdwenen.
Instellingen die aangepast worden, zijn telkens weer weg.
Zwart scherm infotainment 10 min
Het scherm van het infotainment systeem wordt zwart, radio en GPS audio lopen wel gewoon door.
Volume regeling via het stuur werkt nog. Via de slider aan het scherm geen idee.
Melding Front assist is beperkt beschikbaar
Willekeurig tijdens het rijden, verdwijnt ook weer vanzelf, soms na enkele seconden, soms meerdere minuten.
Melding stuur vasthouden
Regelmatig deze melding ondanks ik het stuur vast heb.
- Meestal: witte melding, kleine stuurbeweging (je voelt amper amper iets aan de wagen) -> melding weg
- Soms: witte melding, kleine stuurbeweging -> melding blijft. Rode melding (omdat het te lang duurt). Grotere stuurbewegingen links rechts (je voelt de wagen bewegen) -> melding weg
- Eénmalig: witte melding, kleine stuurbeweging -> melding blijft. Rode melding (omdat het te lang duurt). Grotere stuurbewegingen links rechts (je voelt de wagen bewegen) -> melding blijft. Wissel van rechter naar linker rijvak (heel grote stuurbeweging) -> melding weg
Melding Acc vooruitziende regeling momenteel niet beschikbaar.
Verdwijnt ook weer vanzelf na meerdere minuten.
SOS Emergency Assist is momenteel niet beschikbaar
Eénmalig gekregen bij het starten van de wagen.
Na een enkele minuten rijden is de melding weg.
Melding Travel assist is momenteel niet beschikbaar
Bij het starten van de wagen of tijdens het rijden.
Na een enkele minuten is de melding weg.
Melding 'Emergency assist' tijdens het rijden
Tijdens het rijden op de snelweg, rustig verkeer, helder weer, geen speciale omstandigheden melding 'Emergency assist' met nog een melding eronder.
De melding eronder heb ik niet kunnen lezen omdat ik net een afslag moest nemen, maar ik denk dat dit 'Stuur overnemen' was.
Melding weg terwijl ik de afslag neem.