Reparatie 1.8 tsi ivm hoog olieverbruik

stijnheidi

Senior Member
Mijn Superb ook een 1.8 tsi uit 2010 zit nu tegen de 70dkm aan en heeft een olieverbruik van 1 liter op de 8000 km. Als ik de vorige post lees vrees ik voor de toekomst het ergste... Ga dit topic volgen
 

Yargo

Actief lid
Dat valt nog best mee stijnheidi. Ik heb eenzelfde wagen als jou met zelfde bj. km stand staat o 67.000km en ik mag nu om de 3000 km 1L bijvullen! Schandalig vind ik maarja, wat doe je eraan... Ik heb dit eerder aangekaart bij mijn dealer maar die zegt dat dit binnen het normverbruik ligt die VW op geeft :shutup::shutup::shutup::shutup:. Ik heb nu gisteren een mail gestuurd met een link naar het artikel wat gisteren gepubliceerd werd ivm het hoog olieverbruik bij deze motoren maar zoals verwacht geen reactie op gekregen...
 
Laatst bewerkt:

RogerS

Forumguru
Zolang VAG in de handleiding schrijft dat olieverbruik tot een halve liter per 1000 km normaal koop ik geen nieuwe VAG auto....
 

s-line

Forumguru
Het grappige is dat dit bij veel merken tegenwoordig in de boekjes staat geschreven. Dus veel merken dekken zich al in nu.
 

s-line

Forumguru
Maar gaan ze nu ook meteen een oil catch can monteren of de carterventilatie veranderen. Anders begint het gelul van vervuiling weer opnieuw.
 

Spierings

Forumguru
Maar gaan ze nu ook meteen een oil catch can monteren of de carterventilatie veranderen. Anders begint het gelul van vervuiling weer opnieuw.
Dat heeft niks met de olieverbruik te maken maar met de inlaat welke vervuild.

Carterontluchting zal altijd via de inlaat gaan en niet via een catchcan. Dit omdat de carterontluchting niet in de lucht mag komen... Is volgens mij ook APK afkeur.
 

s-line

Forumguru
Maar door een catch-can wordt ook alleen de olie er zoveel mogelijk uit gefilterd. Verder wordt de aansluiting gewoon gebruikt. Dus apk afkeur lijkt mij erg sterk.
 

RogerS

Forumguru
Zo even een update van mijn reparatie en ik heb goed nieuws en slecht nieuws...

Eerst maar even het goede :D.

Zo ziet het nu weer van binnen uit:
2015-10-07 20.47.01.jpg

En afgelopen vrijdag was de motor weer ingebouwd en zou weer als een zonnetje draaien..

Nu het slechte nieuws :wavecry:

Vrijdagavond belde Pedro op dat bij de proefrit en het opnieuw "inleren" van de DSG dit laatste niet goed gaat. De DSG bak komt niet door het testprogramma. Ze hadden vrijdag de hele dag er aan gewerkt om het probleem te verhelpen wat niet lukte. Dus zaterdag geen auto ophalen....

Maandag zijn ze met de auto naar een automaten specialist gegaan maar die kon ook geen duidelijk probleem aanwijzen. Mogelijk probleem is de Mechatronic of de koppelingsplaten...
Op dit moment is er een nieuwe mechatronic bestelt in de hoop dat het probleem hiermee verholpen is maar deze is op dit moment niet direct leverbaar...:angry:
 

ertromp

Forumguru
Goed nieuws van je motor maar oei dat klinkt niet goed die DSG
Heeft Hartog nog contact erover gehad met TVS?
 

peterrapid

Forumguru
@RogerS dik balen man, motor ziet er splinternieuw uit maar nu nog die DSG ... echt balen. Wat een aderlating. Veel succes met de verdere afhandeling, ik voel met je mee. :bloemen:
 

andrehj

Forumguru
Wat ik mij afvraag: Waarom moest die DSG eigenlijk opnieuw worden ingeleerd? Want als je de DSG van de motor verwijdert, dan blijft de koppeling toch bij de DSG? Die zit daar toch aan vast? Of werkt het niet op die manier?
 
Mijn Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 is van 2009 en heeft nu 80000km gelopen. Ik ben kort geleden voorzien van een nieuwe distributieketting, nieuwe kettinggeleiders, een nieuwe kettingspanner en een nieuw (nokkenas) lagerblok voor de prijs van € 1783,00 bij de plaatselijke Skodadealer.
Het lagerblok was bij 29000km al eens vervangen bij een terugroepactie.
Dit zijn toch wel erg veel problemen in één type motor van VAG.
De kwaliteit is kennelijk niet meer wat het eens was.
 

RogerS

Forumguru
Eindelijk goed nieuws! Gisteren om 1 uur kreeg ik het verlossende telefoontje dat de auto weer goed schakelt en ik hem kan komen ophalen. :dankje: Dit dus ook maar meteen gedaan. Kinderen weggebracht en na 300 KM was ik om half vijf in Alkmaar.

Bij Pedro Hartog aangekomen heeft Pedro uitvoerig, aan de hand onderdelen die vervangen zijn, uitgelegd waar de defecten zaten. Het inlaatspruitstuk was inderdaad versleten. Er zat heel veel speling op de as van de kleppen. Bij de waterpomp kon je inderdaad de lekkage zien en de zuigers zijn zwart van het roet. Deze laatste heb ik ook meegenomen als "bewijsmateriaal" bij een mogelijke claim...

Het langst hebben wij gepraat over het probleem van de versnellingsbak. Voor hem was het ook compleet onduidelijk waarom de mechatronic na de terug inbouw van het motorblok met DSG, kuren is gaan vertonen. Voor de reparatie schakelde de DSG gewoon goed wat Pedro ook bevestigde omdat hij vooraf aan de reparatie een proefrit had gereden met de auto. Wat Pedro zeer veel tijd heeft gekost was dat de DSG bak was getuned door TVS en dat de diagnose en testsoftware niet met de TVS gewijzgde software in de Mechatronic overweg kon om een goede foutopsporing uit te voeren. Uiteindelijk heeft hij een nieuwe Mechatronic bestelt, anderhalve week levertijd, en daar de aangepaste schakelmomenten in geconfigureerd. O.a. in de D-stand schakelt de DSG pas bij zo'n 2200 toeren op en de S-stand bij ongeveer 3500 toeren. (Deze S stand gebruik ik bij het rijden met de caravan).
Nu komt het goede nieuws, althans voor mij, de kosten van de nieuwe Mechatronic, zo'n 1050 euro ex. BTW, als mede de extra uren zijn voor rekening van Pedro en hoef ik niet te betalen.:bloemen:

Dit probleem is voor Pedro wel een hele wijze les geweest. Hij heeft nu op zijn website een disclaimer opgenomen voor motoren en DSG bakken die bij andere bedrijven zijn getuned. http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84

De auto rijdt nu weer perfect en met een glimlach :D ben ik naar huis gereden. De motor pakt goed op en de DSG bak schakelt prima. Ik was meteen de behoefte vergeten om een andere auto te gaan kopen. (in de ochtend ben ik nog even wezen kijken bij een Honda / Hyundai / Mazda dealer voor de Mazda 6..)

De mail en telefonisch communicatie met Hartog Tuning voor en tijdens de reparatie is altijd helder en transparant geweest. Op basis van mijn ervaring, ondanks het DSG probleem en dat daardoor de auto twee weken langer in reparatie is geweest, kan ik Hartog Tuning van harte aanbevelen voor het uitvoeren van de zuigerrevisie.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
@RogerS Dank voor je duidelijke beschrijving van de reparatie.
Gelukkig dat de auto weer helemaal top is, veel plezier met je je gerepareerde auto en storingsvrije km's gewenst. :thumbsup:
 

Octavia32

Forumguru
Misschien zeg ik wel iets raars Is het niet zo dat de tuning en software gelocked is van tvs.

Waarschijnlijk omdat andere hun software kunnen inlezen.
 

andrehj

Forumguru
Goede service van Hartog! Maar tocht snap ik het DSG-verhaal niet helemaal. Zoals ik het begrijp hoefde @Pedro na montage alleen de zgn Basic Settings routine uit te voeren, waarna een speciale proefrit hoort te volgen. Deze procedure heb ik (met mijn door TVS geoptimaliseerde DSG-7) ook al eens gedaan (met behulp van VCDS), en dit ging zonder problemen.

Ik kan me voorstellen dat Hartog geen auto's wil doen waarbij de DSG storingen vertoont, maar als een bak (vóór de cilinderrevisie) zonder problemen door de Basic Settings procedure komt, zou dit toch geen probleem voor de revisie moeten zijn.

Misschien dat @Pedro dit hier nog even kan toelichten?
 
Bovenaan Onderaan