Eindelijk goed nieuws! Gisteren om 1 uur kreeg ik het verlossende telefoontje dat de auto weer goed schakelt en ik hem kan komen ophalen.
Dit dus ook maar meteen gedaan. Kinderen weggebracht en na 300 KM was ik om half vijf in Alkmaar.
Bij Pedro Hartog aangekomen heeft Pedro uitvoerig, aan de hand onderdelen die vervangen zijn, uitgelegd waar de defecten zaten. Het inlaatspruitstuk was inderdaad versleten. Er zat heel veel speling op de as van de kleppen. Bij de waterpomp kon je inderdaad de lekkage zien en de zuigers zijn zwart van het roet. Deze laatste heb ik ook meegenomen als "bewijsmateriaal" bij een mogelijke claim...
Het langst hebben wij gepraat over het probleem van de versnellingsbak. Voor hem was het ook compleet onduidelijk waarom de mechatronic na de terug inbouw van het motorblok met DSG, kuren is gaan vertonen. Voor de reparatie schakelde de DSG gewoon goed wat Pedro ook bevestigde omdat hij vooraf aan de reparatie een proefrit had gereden met de auto. Wat Pedro zeer veel tijd heeft gekost was dat de DSG bak was getuned door TVS en dat de diagnose en testsoftware niet met de TVS gewijzgde software in de Mechatronic overweg kon om een goede foutopsporing uit te voeren. Uiteindelijk heeft hij een nieuwe Mechatronic bestelt, anderhalve week levertijd, en daar de aangepaste schakelmomenten in geconfigureerd. O.a. in de D-stand schakelt de DSG pas bij zo'n 2200 toeren op en de S-stand bij ongeveer 3500 toeren. (Deze S stand gebruik ik bij het rijden met de caravan).
Nu komt het goede nieuws, althans voor mij, de kosten van de nieuwe Mechatronic, zo'n 1050 euro ex. BTW, als mede de extra uren zijn voor rekening van Pedro en hoef ik niet te betalen.
Dit probleem is voor Pedro wel een hele wijze les geweest. Hij heeft nu op zijn website een disclaimer opgenomen voor motoren en DSG bakken die bij andere bedrijven zijn getuned.
http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84
De auto rijdt nu weer perfect en met een glimlach
ben ik naar huis gereden. De motor pakt goed op en de DSG bak schakelt prima. Ik was meteen de behoefte vergeten om een andere auto te gaan kopen. (in de ochtend ben ik nog even wezen kijken bij een Honda / Hyundai / Mazda dealer voor de Mazda 6..)
De mail en telefonisch communicatie met Hartog Tuning voor en tijdens de reparatie is altijd helder en transparant geweest. Op basis van mijn ervaring, ondanks het DSG probleem en dat daardoor de auto twee weken langer in reparatie is geweest, kan ik Hartog Tuning van harte aanbevelen voor het uitvoeren van de zuigerrevisie.