Reparatie 1.8 tsi ivm hoog olieverbruik

RogerS

Forumguru
Misschien zeg ik wel iets raars Is het niet zo dat de tuning en software gelocked is van tvs.

Waarschijnlijk omdat andere hun software kunnen inlezen.
Klopt dat heeft wel dus duidelijk een nadeel dat bij problemen van de DSG bak je dan verplicht bent om naar TVS te gaan. En dat is niet altijd mogelijk (als de auto al bij een andere garage staat voor een andere reparatie of je bent in het buitenland...)
 

RogerS

Forumguru
Basic Settings routine uit te voeren, waarna een speciale proefrit hoort te volgen. Deze procedure heb ik (met mijn door TVS geoptimaliseerde DSG-7) ook al eens gedaan (met behulp van VCDS), en dit ging zonder problemen.
En dat was nu juist het probleem dat lukt bij mijn DSG bak dus niet...

Ik kan me voorstellen dat Hartog geen auto's wil doen waarbij de DSG storingen vertoont, maar als een bak (vóór de cilinderrevisie) zonder problemen door de Basic Settings procedure komt, zou dit toch geen probleem voor de revisie moeten zijn.
Zullen wij zeggen dat uitzonderingen de regel bevestigen... En mijn DSG bak was de uitzondering.
 

Joske

Forumguru
ik vind het alleszins een magnifieke "geste" (=gebaar) van Pedro betreffende de mechatronic voor zijn rekening te nemen :thumbsup:
En nu hopelijk terug genieten van de wagen @RogerS ! ;)
 

Octavia32

Forumguru
Dat is toch een slechte zaak vind ik persoonlijk.

Dan klopt het toch wat ik gehoord heb, er zijn ook mensen die hun bak of motor hebben laten tunen en bijvoorbeeld op vakantie gaan problemen krijgen daar en dus niks kunnen aangezien de software gelocked is.....
 

Spierings

Forumguru
Waarom zouden ze hem zoizo locken...

Heb mijn auto laten tunen en de dsg van mijn vader ook en kan probleemloos geupdate worden en kosteloos terug getuned worden als een update is uitgevoerd.

Probleem vaak bij gelockte software is dat bij een update de computer vastloopt en je een groter probleem hebt..
 

CDK

Forumguru
@RogerS, goed om te lezen dat alles gefixt is :thumbsup: Super dat je een nieuwe mechatronic kado gekregen hebt, maar over dat locken van de DSG kan ik 1 ding zeggen, dat is enkel en alleen voor software overschrijving. Bij mij is alles gelockt ook de ECU, omdat het niet goed komt als een dealer dit gaat overschrijven, maar ik kan met m'n VCP kabel zelf een nieuwe basis setting doen zonder enig probleem. Dus @Octavia32 jouw boze emoticons zijn denk ik niet nodig ;)
 

Pedro

Lid
Ieder bedrijf heeft zijn eigen methoden en insteek. Wij zijn voor het beschermen van software, daar zit veel research in en dat wil je als ontwikkelaar afschermen, dat is prima.

Het veranderen van softwarenummers heeft dat effect tot bepaald hoogte, maar maakt het updaten van regelapparaten voor dealers onmogelijk. zij kunnen alleen updaten als de artikelnummers kloppen en er daadwerkelijk een update beschikbaar is. Updates zijn soms onzin, maar soms ook noodzakelijk en en een verbetering, vandaar dat wij daar niet voor kiezen, bovendien is het updaten van een reeds aangepast regelapparaat nooit een probleem voor de originele apparatuur. De tijd dat regelapparaten "crashten" tijdens updates stamt nog uit het ABT-tuning tijdperk, waarbij dat inderdaad gebeurde.

In sommige gevallen zijn er problemen met de basisafstellingen bij mechatronics, bekend fenomeen, zijn TP's over en updates voor beschikbaar. Maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk, als dat niet kan heb je dus een probleem als dealer bijvoorbeeld nadat bijvoorbeeld de accu los is geweest en je opnieuw wilt instellen/adaptie en hij stopt halverwege waarna je met een niet functionerende bak zit.

Dit grapje heeft ons veel tijd en geld gekost, jammer maar helaas, voor ons een wijze les om het niet meer zo te doen. Als de bak is aangepast, of de motor, dan moeten wij een slag om de arm houden om niet de dupe te worden van aanpassingen die in onze optiek technisch ongewenst zijn.
 

h.r.

Actief lid
Welkom bij de club. Ik had het zelfde probleem. (zie mijn andere berichtjes). Coulance werd niet meer gegeven, omdat de superb al 4 jaar oud was!!
Kosten bij de dealer tussern de € 4000.-- en de € 4500.--. Via een vriend van een vriend(vw monteur)
de motor laten demonteren en naar een revisie bedrijf gebracht. Hele motor laten reviseren dus ook de cilinderkop, nieuwe kettingspanner, zuigerveren, nieuwe koppeling enz.,. Kosten: €2200.-- en loopt weer als een zonnetje. Gaat morgen naar de garage voor een beurt. (15.000km gereden en geen olie bijgevuld :D)
 
Beste Pedro, begrijp ik nu goed dat je een auto probeert te herstellen van schade van een andere tuner, en je daarbij flinke kosten op je hebt genomen? Lovenswaardig.
 

andrehj

Forumguru
Op het Skodacommunity.de staat ook een uitgebreid topic met foto's van een kapot gelopen 1.8 TSI blok, waarbij vooral opvalt dat één cilinder zeer zwaar vervuild is, terwijl het bij de andere drie wel mee lijkt te vallen.
Bijzonder is dat deze auto op gas liep (maar dat zou op het olieverbruik toch geen invloed moeten hebben?), slechts 89.500 km heeft gehaald en ca 1:2000 olie verbruikte. Dat laatste lijkt niet extreem veel, maar als dat allemaal in de kapotte cilinder kwam....
 
Bovenaan Onderaan