Claude
Lid
Wat voor velg je ook gebruikt, 16 of 17 inch, de rolomtrek van het wiel zal toch altijd nagenoeg gelijk moeten blijven? Dit los je dan toch op met een bepaalde maat band.
In zijn algemeenheid heb je daarmee natuurlijk gelijk. Maar zo'n band moet dan wel passen op die velg én in de juiste maat leverbaar zijn om het "kloppend" te maken.
De link voor yeti34 verwees niet alleen naar een velg, maar naar een compleet wiel. Die combinatie is prima om te dienen als reservewiel bij 17 inch originele banden. Als thuiskomer, wel te verstaan!
Je kunt niet zomaar een velg pakken en zomaar een band.
De velg zal allereerst moeten passen op een Yeti. Dat betekent 5 gaten voor de bouten met een steek van 5 x 112.
Verder gaat het om een thuiskomer, waarmee je bagageruimte wilt sparen.
Dat betekent dus een smalle velg, die best een grotere diameter mag hebben dan de originele velg. Met een band, die op de smalle velg past, maak je het dan "kloppend" bij de originele set wielen voor wat betreft ashoogte en afrolomtrek.
Het wiel waarnaar yeti34 (met 17 inch originele wielen) werd verwezen was een standaard VAG onderdeel: de thuiskomer van een zwaardere Golf V. Bijkomend voordeel van die oplossing is, dat dit wiel minder ruimte vraagt dan de originele thuiskomer, waardoor je minder kofferruimte verliest.