Interessante links over dit onderwerp:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren_vervolg.php Erg uitgebreide site over het rijden met een caravan. Een mooie optie is, om te laten berekenen hoe jouw auto het doet met verschillende caravans. Of welke auto je kan kopen om een bepaalde caravan te trekken.
Verder heel veel tips over beladen, rijden, kijken, bergen rijden en nog veel meer.
Mooie simulatie voor het bekijken van het giereffect:
http://www.towingstabilitystudies.co.uk/stability-studies-game.php
Op de ANWB kampeerdagen, dit voorjaar, had men op de stand van KCK een model staan als simulator. Erg interessant om te zien, en vooral ook een eye-opener om te zien wat er gebeurt als je veel gewicht bovenin je caravan (bovenkastjes, hangende kleding) propt.
Om me aan te sluiten bij Luuk, wat mij inmiddels ook duidelijk is, is dat een caravan heel lang stabiel kan
lijken. En dan ineens door een beetje zijwind (vrachtwagen inhalen!) of een hobbel in de weg kan gaan slingeren. Als je op dat moment boven je kritische snelheid rijdt, kan het heel lelijk aflopen.
Het probleem is, dat je met je eigen caravan maar op 1 manier kan vaststellen waar die kritische snelheid met een bepaalde belading ligt. En dat wil je niet... Houd er ook rekening mee dat berg af je zwaartepunt anders ligt, en dat daardoor ook je stabiliteit verandert.
Ondanks ruim voldoende laadvermogen in de caravan, heb ik trouwens toch de voortent achter de voorstoelen in de auto gegooid.
Ik verbaas me overigens over caravans van >1000 kg met maar 200 kg laadvermogen. Met een voortent, gasflessen, 10 liter water, toilet gevuld met 20 l spoelwater, eten en drinken, kleding en nog wat losse rotzooi ga je daar volgens mij ruim overheen. Ik heb bewust een caravan gekocht met ruim laadvermogen (480 kg), zodat ik me daar in ieder geval geen zorgen over hoef te maken. En dan zal de caravan dus eerder 1100 kg wegen, dan de toegestane 1300 kg.
Voor wat betreft de 5 of 15 liter water: Hoe groot is de tank? Als die nog een stuk groter is, kan ik me de instabiliteit goed voorstellen.