Rijden met de caravan

CDK

Forumguru
Daar is niks mis mee hoor, als je er een goede auto voor hebt en je combinatie is goed beladen.
Ben het met je eens, maar de volgende factoren zijn dan extra van belang:
-goede weersomstandigheden
-goed uitgeruste en dus geconcentreerde bestuurder
-anticiperen (veel mensen weten niet wat dat is blijkt in de praktijk...)
anders kan je kampeerreisje wel eens een all inclusieve worden in het lokale ziekenhuis
 

dirkkroneman

Forumguru
Uiteraard Corné, maar dat geldt natuurlijk ook als ze 70 op de rechter baan sukkelen (alleen is het weer dan een iets minder belangrijke factor)
Edit: Zag het woordje "extra" over het hoofd.. xD
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Ron_2

Senior Member
Goed beladen is een probleem, je kunt nu eenmaal niet alles recht boven de as stouwen, daar zitten in onze caravan b.v. koelkast en kachel aan weerszijden. Vóór de as is elke kilo te zwaar i.v.m. de kogeldruk en (dicht) achter de as zit één klein bankkastje. De enig optie in de buurt van de is alles midden in de caravan op de grond leggen.
Ik heb het reservewiel al verplaatst van de disselbak naar een reservewielhouder achter de as, maar het blijft schipperen, iets waar elke caravanbezitter mee zit denk ik.

Een paar kilo variëren met de kogeldruk kan al veel verschil maken, er is geen standaard voor.
Op een beurs stond ooit een specialist van de ANBW met zo'n schaalmodel auto en caravan, hij had het maar over de juiste kogeldruk, toen we hem vroegen wát deze "juiste" kogeldruk dan is kregen we geen enkel concreet antwoord uit hem.
De juiste kogeldruk zul je dus zelf moeten uitvogelen, ik probeer dat uit bij de korte ritjes voor een weekendje in eigen land, en ben er achter dat dat voor onze combinatie tussen de 65 en 70 kilo is, met de vorige auto was dat 55.

Gisteren hebben wij de caravan uit de stalling gehaald en er meteen 25 km mee gereden (lmc Mucica met max belading tot 1350 kg. rijklaar 1160kg)

Een caravan die uit de stalling komt heeft meestal de gasflessen niet aan boord dus minder kogeldruk, heb je die gewogen voor je ging rijden?
Het is eigenlijk pas echt te beoordelen als hij rijklaar is, dan kun je wat spelen met wat spullen te verplaatsen zodat de kogeldruk met stapjes van 5 kilo varieert. B.v. het reservewiel even uit de disselbak halen (als hij niet al onder de caravan hangt) en in de caravan leggen, dat schuift niet zo snel heen en weer en is makkelijk te verplaatsen.

(als ik ANBW juist spel wordt er door het forum een reclame-link van gemaakt, daar hou ik niet zo van :mad:)
 

LT83

Forumguru
@ Corne en Dirk, ik rij vrijwel dagelijks met verschillende BE- combi's en geloof mij;
een chauffeur die misschien 2x per jaar met zijn caravan erop uit trekt en denkt dat 120km/h wel een verstandige
cruisesnelheid is voor zijn combinatie slaat toch behoorlijk de plank mis. Boven de 100km/h zijn er gewoon omstandigheden (die niet altijd vooraf in te schatten zijn) waardoor de combinatie (tijdelijk) instabiel kan raken.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Interessante links over dit onderwerp:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren_vervolg.php Erg uitgebreide site over het rijden met een caravan. Een mooie optie is, om te laten berekenen hoe jouw auto het doet met verschillende caravans. Of welke auto je kan kopen om een bepaalde caravan te trekken.
Verder heel veel tips over beladen, rijden, kijken, bergen rijden en nog veel meer.

Mooie simulatie voor het bekijken van het giereffect:
http://www.towingstabilitystudies.co.uk/stability-studies-game.php

Op de ANWB kampeerdagen, dit voorjaar, had men op de stand van KCK een model staan als simulator. Erg interessant om te zien, en vooral ook een eye-opener om te zien wat er gebeurt als je veel gewicht bovenin je caravan (bovenkastjes, hangende kleding) propt.

Om me aan te sluiten bij Luuk, wat mij inmiddels ook duidelijk is, is dat een caravan heel lang stabiel kan lijken. En dan ineens door een beetje zijwind (vrachtwagen inhalen!) of een hobbel in de weg kan gaan slingeren. Als je op dat moment boven je kritische snelheid rijdt, kan het heel lelijk aflopen.
Het probleem is, dat je met je eigen caravan maar op 1 manier kan vaststellen waar die kritische snelheid met een bepaalde belading ligt. En dat wil je niet... Houd er ook rekening mee dat berg af je zwaartepunt anders ligt, en dat daardoor ook je stabiliteit verandert.

Ondanks ruim voldoende laadvermogen in de caravan, heb ik trouwens toch de voortent achter de voorstoelen in de auto gegooid.
Ik verbaas me overigens over caravans van >1000 kg met maar 200 kg laadvermogen. Met een voortent, gasflessen, 10 liter water, toilet gevuld met 20 l spoelwater, eten en drinken, kleding en nog wat losse rotzooi ga je daar volgens mij ruim overheen. Ik heb bewust een caravan gekocht met ruim laadvermogen (480 kg), zodat ik me daar in ieder geval geen zorgen over hoef te maken. En dan zal de caravan dus eerder 1100 kg wegen, dan de toegestane 1300 kg.

Voor wat betreft de 5 of 15 liter water: Hoe groot is de tank? Als die nog een stuk groter is, kan ik me de instabiliteit goed voorstellen.
 

Wild Chocolate

Senior Member
@Ron_2: Zoals ik het begrepen heb (en ook bij de ANWB uit de simulatie bleek), maakt een hogere kogeldruk de caravan stabieler.

Nadelen van een hogere kogeldruk:
- Voorwielen van de auto worden lichter. Daardoor slippen de voorwielen sneller door (uitgaande van voorwielaandrijving) en wordt de auto iets minder stabiel.
- Achtervering auto wordt zwaarder belast, het kan daardoor zijn dat het de trekhaak en/of neuswiel op drempels gaan stuiteren.

Daarnaast heb je natuurlijk ook te maken met een maximale kogeldruk die je auto mag hebben.

Op Caravantrekker.nl staat trouwens ook een uitleg over kogeldruk. (Nee ik heb geen aandelen, is gewoon echt een hele handige site met veel en duidelijke informatie)
 

Ron_2

Senior Member
Nadelen van een hogere kogeldruk:
- Voorwielen van de auto worden lichter. Daardoor slippen de voorwielen sneller door (uitgaande van voorwielaandrijving) en wordt de auto iets minder stabiel.
Vooral dat laatste vind ik echt wel merkbaar, ga maar eens rijden met een paar zakken zand in de kofferbak, dan reageert je auto toch wel anders.
ik denk dat 75 kilo op de kogel door de overhang misschien wel gelijk staat aan 100kg (of meer) zand in de kofferbak.

Afhankelijk van wat je op de achterbank en vooral wat je in de kofferbak stopt is het even experimenteren.
50 kilo was te weinig, 60 beter, 80 teveel (en over max) 65-68 het rustigst,zowel de caravan als het bewegen van de auto door de caravan.
 

derf

Senior Member
Beste Ron_2
toen wij de caravan bij de dealer gingen ophalen(eind april) lag alleen de voortent erin. We reden toen nog met de 02 en de caravan lag als een blok. Nu haalden wij hem op uit de stalling met wederom alleen de tent erin en met de nieuwe 03 zwabbert de caravan. Welliswaar had ik weinig kogeldruk maar dat had ik op het eerste ritje ook niet. Ik kan dus vergelijken. Ik wijt eea aan het gewicht van de auto ik . +/- 80 kg minder. Als ik direct naar mijn vakantiebestemming vertrek zal ik gaan experimenteren met de kogeldruk en de belading van caravan en auto. Ik houd jullie op de hoogte
 

Joske

Forumguru
dacht dat het nieuwe MQB platform van de VAG-groep zelfs tot 100kg scheelt met het O2 platform (het zogenaamde PQ35 platform: Golf 6, Seat Altea/ Leon/ Toledo, Skoda Yeti, etc..)
 

dirkkroneman

Forumguru
Goed beladen is een probleem, je kunt nu eenmaal niet alles recht boven de as stouwen, daar zitten in onze caravan b.v. koelkast en kachel aan weerszijden. Vóór de as is elke kilo te zwaar i.v.m. de kogeldruk en (dicht) achter de as zit één klein bankkastje. De enig optie in de buurt van de is alles midden in de caravan op de grond leggen.
Ik heb het reservewiel al verplaatst van de disselbak naar een reservewielhouder achter de as, maar het blijft schipperen, iets waar elke caravanbezitter mee zit denk ik.
Hoe denk je dat ze dat bij een vrachtwagen doen dan? Ook niet alles ter hoogte van de assen. Het gaat om de balans. Als je 50 kg voor de as neerlegt, moet je ook achter de as genoeg kilo"s neerleggen om het in balans te houden. Beter is inderdaad zoveel mogelijk boven de as, maar dat is niet haalbaar (om alle zware spullen daar neer te leggen)
 

andrehj

Forumguru
dacht dat het nieuwe MQB platform van de VAG-groep zelfs tot 100kg scheelt met het O2 platform (het zogenaamde PQ35 platform: Golf 6, Seat Altea/ Leon/ Toledo, Skoda Yeti, etc..)
Het gemiddelde verschil is helaas een stuk kleiner. Zo scheelt het bij een 1.4 TSI met DSG maar 58 kg. Nog altijd mooi meegenomen, maar ik heb de auto waar die 100 kg verschil zit nog niet kunnen vinden.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ook een vrachtwagen komt in de problemen als zijn trailer niet genoeg schoteldruk heeft. Gaat nog weleens mis bij trailers met een heftruck aan de achterkant, daar kan je niet mee gaan rijden als de trailer leeg is.
 

Joske

Forumguru
Ook een vrachtwagen komt in de problemen als zijn trailer niet genoeg schoteldruk heeft. Gaat nog weleens mis bij trailers met een heftruck aan de achterkant, daar kan je niet mee gaan rijden als de trailer leeg is.
een "kooiaap" dat we zeggen, Nederlandse uitvinding als ik mij niet vergis ;). Maar hoe lossen ze dat dan op? Kan toch niet anders dan dat de trailer leeg komt??
 

hemi24

Forumguru
Gisteren hebben wij de caravan uit de stalling gehaald en er meteen 25 km mee gereden (lmc Mucica met max belading tot 1350 kg. rijklaar 1160kg)

dus je mag maar 190kg bijladen in je caravan?!? Dan moet je de volgende keer voor de grap deze eens over een weegbrug trekken, daar ga je zonder twijfel overheen..!

V.w.b. het rijden: mijn huidige auto heeft een heerlijk korte overhang, zowel voor het doorhangen als de stabiliteit uitermate positief!!! Onze caravan heeft van zichzelf de neiging om aardig zwaar op de kogel te zijn, dus ik rijdt meestal met 70 tot 80 kg kogeldruk.
Bandenspanning van de auto en de caravan moet je uiteraard ook niet vergeten goed op druk te brengen!
 

Ron_2

Senior Member
Hoe denk je dat ze dat bij een vrachtwagen doen dan?
Dat Lijkt me makkelijker omdat je daar een grote vlakke laadvloer hebt zonder obstakels, pallets sluiten elkaar op en andere zaken kun je met spanbanden vastzetten die je op elke gewenste plek kunt inhaken.
Bij een caravan zit je toch met de indeling.
 

MaRco2

Forumguru
Bedankt voor de tips, dus extra alert zijn vwb de belading. Iemand al ervaring met de Octavia III qua fijne kogeldruk. Voorheen was rond de 70 kg altijd wel prettig en stabiel, maar dat is natuurlijk geen vergelijking, hoewel formaat, wielbasis en vermoedelijk overhang van mijn Outlander vergelijkbaar was (woog alleen 340 kg meer).
 

dirkkroneman

Forumguru
Dat Lijkt me makkelijker omdat je daar een grote vlakke laadvloer hebt zonder obstakels, pallets sluiten elkaar op en andere zaken kun je met spanbanden vastzetten die je op elke gewenste plek kunt inhaken.
Bij een caravan zit je toch met de indeling.
Wie heeft het over pallets? Er passen ook heel andere dingen in een trailer hoor. Ik rijd op het moment zelf veel met rolcontainers (AH containers hebben geen rem, dus alles staat "los"). Hele zware en hele lichte containers, en allemaal verschillende adressen (dus op volgorde laden), dan komt het vaak voor dat je een slechte gewichtsverdeling hebt. Of te veel druk op de trekas, of te veel gewicht achterop.

Zoals ik al zei, het draait allemaal om balans. En in een caravan heb je inderdaad veel kleine kastjes. Oplossing: dakkoffer. Stop je daar zo veel mogelijk in. En de meeste caravans mogen inderdaad niet zo veel laden, dus dat moet je ook in de gaten houden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Oplossing: dakkoffer. Stop je daar zo veel mogelijk in.
Maar toch liever geen zware spullen. Een te hoog zwaartepunt van je auto is ook niet bevorderlijk voor je stabiliteit.
Dus: volumineuze zooi in die dakkoffer, dan hou je "laag" tenminste ruimte voor zwaardere dingen.
 
Bovenaan Onderaan