Canon-Eye
Forumguru
@Flem_nl : ik heb die pagina op caravantrekker.nl eens even helemaal gelezen en heb me er een beetje over verbaasd, als ik het diplomatiek wil verwoorden. De schrijver gaat er blijkbaar van uit dat een cruisecontrolgebruiker dat ding aanzet en verder helemaal nergens meer op let...
Minder diplomatiek verwoord: wat mij betreft staat er onder de punten 1 en 2 baarlijke nonsens.
"1: te laat ingrijpen bij slingeren" omdat de natuurlijke schrikreactie is dat je je voet van het gas haalt, en met de CC aan gebeurt er dan dus niks...
Mijn ervaring is volstrekt tegengesteld. Ik rij (met of zonder aanhanger) al zo'n 28 jaar ongeveer altijd en overal waar het even kan op de CC en heb dan mijn voet gewoon op de vloer staan, niet onder maar vóór de pedalen.
Daardoor kan ik bij een noodsituatie juist sneller de rem intrappen: in één enkelvoudige (schop)beweging vanaf de grond op het pedaal, in plaats van die voet eerst van het gaspedaal te "tillen", zijwaarts te verplaatsen en dan pas het rempedaal in te trappen. Het is lastig na te meten, maar dit kan m.i. zomaar 2- of 3-tienden van een seconde schelen, wat toch een aardige verkorting van de reactietijd betekent. Juist eerder ingrijpen, dus.
"2: onvoldoende gevoel in trekkracht": ik heb helemaal geen gevoel in de trekkracht nodig, want ik heb een toerenteller en een snelheidsmeter voor m'n neus, plus een schakelindicator voor het geval ik vergeten was in welke versnelling hij ook al weer stond (ja, ik weet het, 't kortetermijngeheugen gaat er het eerste aan) en ik heb standaard het actuele verbruik in beeld en dat reageert al als de wind draait of als ik een viaduct nader.
Kortom: het stikt in modernere auto's van de indicatoren, bekend is in welk toerengebied minstens 80% van het koppel ter beschikking is, dus dit is m.i. een flauwekulargument. Je bent er zelf bij en kunt dus ook tijdig ingrijpen.
Ik ga er bij dit alles wel van uit dat autorijden hoe dan ook een actieve bezigheid is waar elke automobilist bewust mee bezig moet zijn.
Voor wie dit niet kan, moet het advies niet luiden om de cruisecontrol niet te gebruiken, maar om de hele auto niet te gebruiken.
Minder diplomatiek verwoord: wat mij betreft staat er onder de punten 1 en 2 baarlijke nonsens.
"1: te laat ingrijpen bij slingeren" omdat de natuurlijke schrikreactie is dat je je voet van het gas haalt, en met de CC aan gebeurt er dan dus niks...
Mijn ervaring is volstrekt tegengesteld. Ik rij (met of zonder aanhanger) al zo'n 28 jaar ongeveer altijd en overal waar het even kan op de CC en heb dan mijn voet gewoon op de vloer staan, niet onder maar vóór de pedalen.
Daardoor kan ik bij een noodsituatie juist sneller de rem intrappen: in één enkelvoudige (schop)beweging vanaf de grond op het pedaal, in plaats van die voet eerst van het gaspedaal te "tillen", zijwaarts te verplaatsen en dan pas het rempedaal in te trappen. Het is lastig na te meten, maar dit kan m.i. zomaar 2- of 3-tienden van een seconde schelen, wat toch een aardige verkorting van de reactietijd betekent. Juist eerder ingrijpen, dus.
"2: onvoldoende gevoel in trekkracht": ik heb helemaal geen gevoel in de trekkracht nodig, want ik heb een toerenteller en een snelheidsmeter voor m'n neus, plus een schakelindicator voor het geval ik vergeten was in welke versnelling hij ook al weer stond (ja, ik weet het, 't kortetermijngeheugen gaat er het eerste aan) en ik heb standaard het actuele verbruik in beeld en dat reageert al als de wind draait of als ik een viaduct nader.
Kortom: het stikt in modernere auto's van de indicatoren, bekend is in welk toerengebied minstens 80% van het koppel ter beschikking is, dus dit is m.i. een flauwekulargument. Je bent er zelf bij en kunt dus ook tijdig ingrijpen.
Ik ga er bij dit alles wel van uit dat autorijden hoe dan ook een actieve bezigheid is waar elke automobilist bewust mee bezig moet zijn.
Voor wie dit niet kan, moet het advies niet luiden om de cruisecontrol niet te gebruiken, maar om de hele auto niet te gebruiken.