Rijden met de caravan

Canon-Eye

Forumguru
@Flem_nl : ik heb die pagina op caravantrekker.nl eens even helemaal gelezen en heb me er een beetje over verbaasd, als ik het diplomatiek wil verwoorden. De schrijver gaat er blijkbaar van uit dat een cruisecontrolgebruiker dat ding aanzet en verder helemaal nergens meer op let...
Minder diplomatiek verwoord: wat mij betreft staat er onder de punten 1 en 2 baarlijke nonsens.

"1: te laat ingrijpen bij slingeren" omdat de natuurlijke schrikreactie is dat je je voet van het gas haalt, en met de CC aan gebeurt er dan dus niks...
Mijn ervaring is volstrekt tegengesteld. Ik rij (met of zonder aanhanger) al zo'n 28 jaar ongeveer altijd en overal waar het even kan op de CC en heb dan mijn voet gewoon op de vloer staan, niet onder maar vóór de pedalen.
Daardoor kan ik bij een noodsituatie juist sneller de rem intrappen: in één enkelvoudige (schop)beweging vanaf de grond op het pedaal, in plaats van die voet eerst van het gaspedaal te "tillen", zijwaarts te verplaatsen en dan pas het rempedaal in te trappen. Het is lastig na te meten, maar dit kan m.i. zomaar 2- of 3-tienden van een seconde schelen, wat toch een aardige verkorting van de reactietijd betekent. Juist eerder ingrijpen, dus.

"2: onvoldoende gevoel in trekkracht": ik heb helemaal geen gevoel in de trekkracht nodig, want ik heb een toerenteller en een snelheidsmeter voor m'n neus, plus een schakelindicator voor het geval ik vergeten was in welke versnelling hij ook al weer stond (ja, ik weet het, 't kortetermijngeheugen gaat er het eerste aan) en ik heb standaard het actuele verbruik in beeld en dat reageert al als de wind draait of als ik een viaduct nader.
Kortom: het stikt in modernere auto's van de indicatoren, bekend is in welk toerengebied minstens 80% van het koppel ter beschikking is, dus dit is m.i. een flauwekulargument. Je bent er zelf bij en kunt dus ook tijdig ingrijpen.

Ik ga er bij dit alles wel van uit dat autorijden hoe dan ook een actieve bezigheid is waar elke automobilist bewust mee bezig moet zijn.
Voor wie dit niet kan, moet het advies niet luiden om de cruisecontrol niet te gebruiken, maar om de hele auto niet te gebruiken.
 

leo442

Forumguru
Ziet er volgend jaar niet goed voor mij uit als ik de ervaringen zo lees! Rij nu met mijn zafira 2.2 met 100-110 km/u naar oostenrijk zonder slingerproblemen / slechte wegligging.
 

Flem_nl

Forumguru
@Flem_nl
Voor wie dit niet kan, moet het advies niet luiden om de cruisecontrol niet te gebruiken, maar om de hele auto niet te gebruiken.
Ik ben het helemaal met je eens. Hele onderwerp op die site is belachelijk. Ben enkele weken geleden teug op reis geweest met de sleurhut en net als de jaren ervoor gebruik gemaakt van het gemak dat cruise control heet!!! Gezien de vele vrachtwagens op de weg moet je zelf enorm goed opletten en zou het met ACA juist gevaarlijker moeten zijn als je de beredenering van de auteur zou gebruiken!
 

Gysman

Actief lid
Deels mee eens, ik gebruik de CC ook erg veel, ook met de caravan. En toch komt het voor dat je ongemerkt in 5 een vals plat oprijdt, en ineens merkt dat je langzamer aan het rijden bent. Dan geeft de auto dus al volgas, om de snelheid proberen te behouden. De toerenteller loopt dan ook niet op, maar zelfs heel langzaam terug. Als je zelf zonder CC de berg oprijdt, merk je al eerder dat je voet steeds dieper het pedaal moet intrappen om de snelheid te behouden, en schakel je dus al eerder terug. Vanuit die optiek is berg op zonder cruisecontrol beter dan met. (Vroeger had ik een o2 met dsg, toe was het echt helemaal makkelijk met CC, die schakelde namelijk zelf terug)
 

Flem_nl

Forumguru
Deels mee eens, ik gebruik de CC ook erg veel, ook met de caravan. En toch komt het voor dat je ongemerkt in 5 een vals plat oprijdt, en ineens merkt dat je langzamer aan het rijden bent. Dan geeft de auto dus al volgas, om de snelheid proberen te behouden. De toerenteller loopt dan ook niet op, maar zelfs heel langzaam terug. Als je zelf zonder CC de berg oprijdt, merk je al eerder dat je voet steeds dieper het pedaal moet intrappen om de snelheid te behouden, en schakel je dus al eerder terug. Vanuit die optiek is berg op zonder cruisecontrol beter dan met. (Vroeger had ik een o2 met dsg, toe was het echt helemaal makkelijk met CC, die schakelde namelijk zelf terug)
Tja, mijn vehaal is dan niet compleet. Ik rij nu ook met een DSG (Golf 6 variant 1.6 tdi) net als straks op m'n nieuwe OC3.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je op de CC rijdt met een handbak en je hebt niet in de gaten dat je een heuvel op rijdt aan het gedrag van je auto dan ben je in mijn optiek een matige chauffeur.

Op de CC of niet, ik weet altijd wat mijn auto doet. Aan de hand van trilling, geluid, verbruik, toeren, observatie van de weg en weggebruikers etc. etc. En dat al helemaal met een last erachter.

Je weet hoeveel vermogen je hebt. Je weet wat een normaal motorgeluid is. Je weet wat er gebeurt als je een heuvel op rijdt.

Maar goed, je hebt gelijk. Er zijn erg veel mensen die de omgevingsbewustheid van een theedoek hebben. En ja, dat is mijn ongezouten mening.
 

Flem_nl

Forumguru
Als je op de CC rijdt met een handbak en je hebt niet in de gaten dat je een heuvel op rijdt aan het gedrag van je auto dan ben je in mijn optiek een matige chauffeur.

Op de CC of niet, ik weet altijd wat mijn auto doet. Aan de hand van trilling, geluid, verbruik, toeren, observatie van de weg en weggebruikers etc. etc. En dat al helemaal met een last erachter.

Je weet hoeveel vermogen je hebt. Je weet wat een normaal motorgeluid is. Je weet wat er gebeurt als je een heuvel op rijdt.

Maar goed, je hebt gelijk. Er zijn erg veel mensen die de omgevingsbewustheid van een theedoek hebben. En ja, dat is mijn ongezouten mening.
Daar hebben deze medeweggebruikers echter geen CC voor nodig...:maakmegek:
 

Gysman

Actief lid
Ja, die mensen heb je natuurlijk ook. Weten alles, hebben veel ervaring, rijden zonder problemen met 120 per uur in 12 uur naar zuid Frankrijk, hebben nooit een aanrijding gehad (en als ze dat wel hebben gehad, dan lag het aan de tegenpartij). Fouten maken ze niet, en hoeven dan ook nooit hun hand op te steken naar een andere weggebruiker om zich te excuseren. Kennen hun auto door en door, en horen met iedere omwenteling van de nokkenas waar de zuiger zich op dat moment in de cylinder bevindt. Mensen die dat niet kunnen, en die daar niet aan voldoen, zijn theedoeken.

Als volgend jaar "de beste chauffeur van Nederland" op televisie komt, moet jij zeker meedoen, je bent een topper en gaat zeker winnen!

Oh ja, zulke mensen vind ik niet zo aardig. En neem van mij aan, (gratis tip):veel mensen vinden zulke mensen niet zo aardig. Ik vind het hier in dit draadje zo ongezellig worden dat ik hier even uitstap. Dat ligt niet aan jou, dat is mijn keuze. En mocht ik morgen op de snelweg per ongeluk iets doen wat niet past bij jouw standaarden, dan bied ik je toch bij deze mijn excuses aan.
 

Flem_nl

Forumguru
Ja, die mensen heb je natuurlijk ook. Weten alles, hebben veel ervaring, rijden zonder problemen met 120 per uur in 12 uur naar zuid Frankrijk, hebben nooit een aanrijding gehad (en als ze dat wel hebben gehad, dan lag het aan de tegenpartij). Fouten maken ze niet, en hoeven dan ook nooit hun hand op te steken naar een andere weggebruiker om zich te excuseren. Kennen hun auto door en door, en horen met iedere omwenteling van de nokkenas waar de zuiger zich op dat moment in de cylinder bevindt. Mensen die dat niet kunnen, en die daar niet aan voldoen, zijn theedoeken.

Als volgend jaar "de beste chauffeur van Nederland" op televisie komt, moet jij zeker meedoen, je bent een topper en gaat zeker winnen!

Oh ja, zulke mensen vind ik niet zo aardig. En neem van mij aan, (gratis tip):veel mensen vinden zulke mensen niet zo aardig. Ik vind het hier in dit draadje zo ongezellig worden dat ik hier even uitstap. Dat ligt niet aan jou, dat is mijn keuze. En mocht ik morgen op de snelweg per ongeluk iets doen wat niet past bij jouw standaarden, dan bied ik je toch bij deze mijn excuses aan.
Ik zie niet in waarom het nu ineens ongezellig wordt! Er wordt hier niemand in het forum onheus bejegend cq bewust aangevallen. Niet door mijn in ieder geval!
 

AdB

Senior Member
Toch nog even terugkomen op de opmerking van MarcoD. Hij stelt dat ook met andere moderne soortgelijke lichte auto's dezelfde problemen te verwachten zijn. Dat klopt inderdaad. Maar het heeft m.i. ook te maken met de carrosserievorm. De Octavia heeft behoorlijk wat overhang achter, meer dan bv de Golf VII en de Audi A3 die ongeveer hetzelfde wegen en met dezelfde VAG-motoren. Oftewel: de afstand tussen de trekhaakkogel en de achteras is bij de Octavia groter. En dat is ook bepalend voor de stabiliteit. Zo had ik in het verleden ook wat betreft de stabiliteit betere ervaringen met de gewone Golf dan met de Golf Variant.
 
Laatst bewerkt:

jalex_h

Forumguru
Wat betreft de verwondering over het hoge toegestane trekgewicht dient men wel in ogenschouw te nemen dat de er vele verschillende soorten aanhangers zijn.
Een caravan van 7 meter lang, 1600 kg zwaar en een enkele as gedraagt zich heel anders (lees:is instabieler) als een tandemasser-aanhanger met een laadbak van 3,5m1 waarin een pallet stenen staat (en ja, ik weet dat je dan op ca. 2,5 ton zin).

Ik heb vroeger wel eens met tandemasser-aanhanger gereden die ca. 1600 kg woog en achter een Ford Escort hing (leeg gewicht iets van 850kg). De prestaties hielden niet over (ahum), maar hij de combinatie lag als een blok op de weg.

Wat betreft de opmerkingen over caravantrekker.nl: de heren hierachter zijn al meer dan 15 jaar met deze materie bezig en worden ook door fabrikanten (zowel uit de auto - als de aanhangerbranche) geraadpleegd.
Hun adviezen zijn dan ook niet gebaseerd op wat simpele vuistregels maar er zit een hele rekenpartij achter waar je eng van wordt. Desgewenst kunnen ze je ook voorrekenen wat het effect is als je alle lading op het dak van je caravan bindt.

Op http://caravantrekker.nl/algemeen/uitleg_stabiliteit.php lichten ze dit ook toe (zou het toeval zijn dat er foto van een Octavia met een veel te grote gekantelde caravan met flink wat daklast bij staat?).
 

Flem_nl

Forumguru
Wat betreft de verwondering over het hoge toegestane trekgewicht dient men wel in ogenschouw te nemen dat de er vele verschillende soorten aanhangers zijn.
Een caravan van 7 meter lang, 1600 kg zwaar en een enkele as gedraagt zich heel anders (lees:is instabieler) als een tandemasser-aanhanger met een laadbak van 3,5m1 waarin een pallet stenen staat (en ja, ik weet dat je dan op ca. 2,5 ton zin).

Ik heb vroeger wel eens met tandemasser-aanhanger gereden die ca. 1600 kg woog en achter een Ford Escort hing (leeg gewicht iets van 850kg). De prestaties hielden niet over (ahum), maar hij de combinatie lag als een blok op de weg.

Wat betreft de opmerkingen over caravantrekker.nl: de heren hierachter zijn al meer dan 15 jaar met deze materie bezig en worden ook door fabrikanten (zowel uit de auto - als de aanhangerbranche) geraadpleegd.
Hun adviezen zijn dan ook niet gebaseerd op wat simpele vuistregels maar er zit een hele rekenpartij achter waar je eng van wordt. Desgewenst kunnen ze je ook voorrekenen wat het effect is als je alle lading op het dak van je caravan bindt.

Op http://caravantrekker.nl/algemeen/uitleg_stabiliteit.php lichten ze dit ook toe (zou het toeval zijn dat er foto van een Octavia met een veel te grote gekantelde caravan met flink wat daklast bij staat?).
Ik denk dat je een goede modus moet vinden over de info die op de site beschikbaar is. Maar mbt het beladen en waar op te letten is het wel degelijk een goede graadmeter!
 

Wild Chocolate

Senior Member
(...)De site caravantrekker is al eerder genoemd en ik kan alleen maar adviseren daar ook maar eens goed te gaan lezen. Als ik daar de beoogde combinatie invoer, dan komt daar het volgende uit:

caravantrekker_OIII_AversoPlus.jpg

Dus qua kracht een perfecte auto, en qua stabiliteit extreem slecht. De begeleidende tekst:
(...)

1600 kg blijft erg zwaar voor achter een Octavia, denk ik. Maar in bovenstaande vergelijking is uitgegaan van het leeggewicht van de auto? Of in ieder geval van vrij weinig belading. Als je 100 kg van de caravan naar de auto verplaatst, ziet het er denk ik al wat beter uit. Maar nogmaals, 1600 kg is gewoon heel veel en als je daar stabiel mee wilt rijden moet je denk ik je auto in een andere klasse zoeken.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik sluit me aan bij Canon-Eye vwb de CruiseControl. Is wel heel zwart wit gesteld op de site. Ik heb zelf de verbruiksmeter meestal in beeld, waardoor je zeer goed kan inschatten hoeveel gas de auto geeft. Naast de overige signalen zoals geluid en uit het raam kijken.

Bovenstaande geldt wat mij betreft in ieder geval als je ruime veiligheidsmarges houdt (dus gewoon normaal rijdt). Het wordt denk ik een ander verhaal als je de CC op 120 hebt staan, en de veiligheidsmarges allemaal wat kleiner worden. Je hebt met CC aan denk ik toch iets minder gevoel in hoe de auto zich gedraagt.

En ondanks dat je sneller bij de rem bent, kan denk ik in een slingersituatie juist het loslaten van het gas al heel veel effect hebben, en dat duurt met CC denk ik juist langer.
 

jalex_h

Forumguru
100 kg naar de auto gooien haalt weinig uit. Heb net even de berekening voor mijn situatie gemaakt (caravan 7 m1 en 1500 kg, 450 kg in de auto, dus auto totaal 1742 kg), maar de situatie wordt er qua stabiliteit iets beter van, maar in totaal heb ik dan wel ruim 200 kg meer in de auto liggen en is de caravan 70 kg lichter dan bij Gysman.
Per saldo blijft het een combinatie waar je niet mee naar Zuid Europa moet willen rijden.
(Tekst aangepast omdat ik in eerste instantie een verkeerde caravanmeterlengte ingevoerd had)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
op papier dan misschien niet, maar in de praktijk zal hij bij een zwaarder beladen trekkend voertuig stabieler moeten zijn!
feit blijft dat downsizen/greentecken/greenlinen en daarmee alsmaar lichter maken van auto's grote gevolgen heeft voor het rijden met getrokken materieel, zelfs met de meest vernuftige veiligheids systemen!
Er zou om te beginnen een beter alternatief voor de oplooprem moeten komen, veel veiliger zou het zijn als de aanhanger een fractie eerder zou remmen als de auto, dan trek je de combinatie strak net als in de 'vrachtwagenwereld' standaard is!!
 

jalex_h

Forumguru
Hij wordt ook iets stabieler. Ipv 0 sterren nu 1 ster. Maar dan nog blijft het een zeer riskante bedoening waar maar weinig voor nodig is om de mist mee in te gaan.
Uit ervaring :( weet ik dat de oplooprem prima werkt om de boel weer heel snel in het gareel te krijgen (gas helemaal los is meestal voldoende) maar ik ben het wel met je eens dat het hoog tijd wordt dat hier een opvolger voor komt.
Qua stabiliteit zou een tandemas onder grotere caravans imho meer zoden aan de dijk zetten. Die zat er vroeger al onder als de totale lengte richting de 7 meter ging. Nu staan ze zelfs met meer dan 7,5 meter op een enkele as.
 

CDK

Forumguru
klopt, maar zo'n extra as is ook weer extra gewicht, aangezien de auto's lichter worden en de wet daar niet in voorziet als zijnde dat het voertuig meer zou mogen trekken met een extra as, is het dat ook niet helemaal, maar ik ben het met je eens dat het de stabiliteit ten goede zou komen.
 

dirkkroneman

Forumguru
Maar als het voertuig licht is (hoe lichter hoe slechter) werkt de oplooprem steeds minder, want hij drukt het voertuig gemakkelijk(er) vooruit en geeft minder tegendruk waardoor de oplooprem minder inveert..
 
Bovenaan Onderaan