Ik was zelf erg in de markt voor een nieuwe OIII als vervanging voor mijn S2C. De 2.0 TDI moest het worden. 1600 kg mocht aan de haak, 150 pk, en 20% bijtelling. Kon niet beter. Dacht ik. Totdat ik in de specs zag wat het gewicht was van de auto. Toen begon ik me al wat zorgen te maken. Mijn caravan weegt beladen max 1600 kg (standaard tot 1500 kg te beladen, maar die van mij heeft een zwaardere as; leeggewicht 1270 kg). De site caravantrekker is al eerder genoemd en ik kan alleen maar adviseren daar ook maar eens goed te gaan lezen. Als ik daar de beoogde combinatie invoer, dan komt daar het volgende uit:
Dus qua kracht een perfecte auto, en qua stabiliteit extreem slecht. De begeleidende tekst:
"De Skoda Octavia III Combi - 2.0 TDI met een beladen Burstner Averso Plus 510 TK van 1570 kg met een gewichtsverhouding van 103%, is ondanks de goede prestaties een zeer matige combinatie omdat de caravan (te) zwaar is t.o.v. de auto.
De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij naar verwachting onvoldoende om veilig te rijden! In deze beladingstoestand raden wij niet aan de (snel)weg op te gaan en te rijden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport)."
Als ik een caravan invoer met een wat meer gangbaar gewicht (tot 1350 kg beladen), dan krijgt de auto 2 sterren voor stabiliteit, met daarbij de opmerking:
"De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij naar verwachting zelfs bij een goede belading maar klein. Alleen als u kennis heeft over, en ervaring heeft in het rijden met een caravan (en belading!) kunt u met een dergelijke combinatie (niet te snel!!) rijden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport)."
Qua trekauto is de O3 in vergelijking met de O2 een slechtere keuze geworden, wat een rechtstreeks gevolg is van de afslankkuur die hij gevolgd heeft. Voor mij is de O3 in ieder geval als nieuwe auto afgevallen. (no fun intended).