Rijden met de caravan

jalex_h

Forumguru
En daarmee Is het cirkeltje weer rond :).
Trekauto moet domweg flink zwaarder zijn dan de caravan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
En dan is het maar goed dat je tegenwoordig zonder E achter B met een aanhanger zwaarder dan de auto de weg op mag! /<sarcasme modus uit>

Neem even de O3 als voorbeeld. De auto zelf mag volbepakt (en let wel mensen ook de kogeldruk telt hierin mee!) 1892 kg wegen. Dus 1892 - 1222 (de auto zelf) - 75(kogeldruk) - 300 (inzittenden) = 295kg laadvermogen en dus niet 670 kg zoals de papieren voorschrijven..

Maar goed achter die O3 mag je tegenwoordig met je B rijbewijs een caravan hangen van max 1500 kg (onze Wilk bijvoorbeeld van in totaal meer dan 7 meter). Zolang de combinatie maar niet meer weegt dan 3500 kg en het trekkend voertuig de last mag trekken.
 

andrehj

Forumguru
En dan is het maar goed dat je tegenwoordig zonder E achter B met een aanhanger zwaarder dan de auto de weg op mag! /<sarcasme modus uit>

Neem even de O3 als voorbeeld. De auto zelf mag volbepakt (en let wel mensen ook de kogeldruk telt hierin mee!) 1892 kg wegen. Dus 1892 - 1222 (de auto zelf) - 75(kogeldruk) - 300 (inzittenden) = 295kg laadvermogen en dus niet 670 kg zoals de papieren voorschrijven..

Maar goed achter die O3 mag je tegenwoordig met je B rijbewijs een caravan hangen van max 1500 kg (onze Wilk bijvoorbeeld van in totaal meer dan 7 meter). Zolang de combinatie maar niet meer weegt dan 3500 kg en het trekkend voertuig de last mag trekken.

Je vergeet in je berekening nog een heleboel gewicht, want die 1222 is het leeggewicht. Hier komt nog bij:
- alle accessoires die er meer op zitten dan de meest uitgeklede basisversie. Zwaar zijn o.a.:
- Trekhaak zelf (15 a 20 kg)
- Reservewiel + krik (15 a 20 kg)
- Navigatie (paar kg)
- Open dak (panoramadak kan tot 80 kg wegen heb ik mij laten vertellen)
- Elektrische stoelen.
- etc​
- Alle brandstof (55 liter maal 0.75) = 41 kg
- Ruitensproeiervloeistof (5 kg)

Conclusie is dat je bij een caravantrekker al snel 100 kg bij het leeggewicht op mag tellen om bij het echte rijklare leeggewicht (zonder bestuurder!) uit te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
En daarmee Is het cirkeltje weer rond
Da's nogal droog - alstie niet rond is, dan is het geen cirkel... (volgens de wiskundige definitie dus) :D

En ondanks dat je sneller bij de rem bent, kan denk ik in een slingersituatie juist het loslaten van het gas al heel veel effect hebben
Mogelijk als je een auto met flinke (diesel)motor hebt die behoorlijk afremt als je de voet lift. Persoonlijk heb ik aanmerkelijk meer vertrouwen in kort maar stevig afremmen (en daarmee de oplooprem nadrukkelijk activeren). Hoe eerder de snelheid eruit is, hoe beter.
Ik herinner me nog een paar Noorse tunnels waarin van een 1.2 TDI'tje echt geen remmende kracht van enige betekenis uitgaat, dus met een beetje gewicht erachter op de vlakke weg verwacht ik niks beters.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik bedoel ook niet dat je niet moet remmen, maar ik denk dat je het effect van eerst gas loslaten niet moet onderschatten. Ik denk dus dat het eerder om het even is, dan dat cruise control in het voordeel is.
 

leo442

Forumguru
Bij de eerste slingerbeweging gas los en remmen en niet afwachten totdat hij rustiger wordt.
 

Majefloti

Forumguru
Zou mooi zijn als we in dit topic wat meer praktijk reviews te lezen krijgen over het rijgedrag van de O3 en doorbuiging icm caravan en belading in de auto. Zijn hulpveren wel of niet noodzakelijk etc.
 

Flem_nl

Forumguru
Zou mooi zijn als we in dit topic wat meer praktijk reviews te lezen krijgen over het rijgedrag van de O3 en doorbuiging icm caravan en belading in de auto. Zijn hulpveren wel of niet noodzakelijk etc.
Ben bang dat de meeste ervaringen er pas over een klein jaar zijn. De meesten krijgen hun auto na de zomer en zullen niet meer me de sleurhut op pad gaan dit jaar!
 

deusjevo

Forumguru
Ik heb 4 jaar met een O1 en nu alweer 3 jaar met een O2 uit 2010 met 1200 kilo aan caravan gereden.
Ik vind dat je met 1300 kilo achter een O2 al echt de grenzen van de mogelijke opzoekt.
Nu 1500 of ik meen zelfs soms 1600 kilo vind ik onverantwoord, vooral als de O3 ook nog eens 100 kilo lichter is geworden.
 

reeseend

Forumguru
Eens met bovenstaande reactie. Na een O2 uit 2005 1240kg ledig gewicht overgestapt naar een O2 RS uit 2007 1375kg ledig gewicht. De caravan een Burstner 435 ventana 1100KG met totale lengte 6,30meter ligt prima achter de RS, maar om nou nog langer en zwaardere caravan erachter te hangen lijkt me geen goed plan. Veel gewicht in de kofferbak is het beste voor de stabiliteit. Daarnaast ook nog hulpveren erbij voor het doorhangen van de toch al stugge veren van de RS :D
 

Majefloti

Forumguru
Ik heb 4 jaar met een O1 en nu alweer 3 jaar met een O2 uit 2010 met 1200 kilo aan caravan gereden.
Ik vind dat je met 1300 kilo achter een O2 al echt de grenzen van de mogelijke opzoekt.
Nu 1500 of ik meen zelfs soms 1600 kilo vind ik onverantwoord, vooral als de O3 ook nog eens 100 kilo lichter is geworden.
Precies vandaar dat ik benieuwd ben. Toch maar zelf uitproberen op korte termijn. Mijn kippetje weegt 1500kg ( je zou bijna denken dat het een plofkip is :maakmegek:
 

cali05

Forumguru
Zou mooi zijn als we in dit topic wat meer praktijk reviews te lezen krijgen over het rijgedrag van de O3 en doorbuiging icm caravan en belading in de auto. Zijn hulpveren wel of niet noodzakelijk etc.
Ik heb afgelopen zomer met een O3 met caravan gereden en dat beviel prima. Ik ben echter bang dat we niet echt representatief zijn voor caravansleurend Nederland. Onze Kip Kompakt weegt leeg maar 750 kg en zal met belading niet boven de 950 kg uitkomen. Dan heb ik qua rijgedrag een perfecte combinatie. Ik kan mij niet voorstellen dat er een caravan van 1500 kg achterhangt, dat kan m.i. niet prettig rijden.
 

Majefloti

Forumguru
Ik heb afgelopen zomer met een O3 met caravan gereden en dat beviel prima. Ik ben echter bang dat we niet echt representatief zijn voor caravansleurend Nederland. Onze Kip Kompakt weegt leeg maar 750 kg en zal met belading niet boven de 950 kg uitkomen. Dan heb ik qua rijgedrag een perfecte combinatie. Ik kan mij niet voorstellen dat er een caravan van 1500 kg achterhangt, dat kan m.i. niet prettig rijden.
Zal inderdaad spannend worden met name de overhang, doorbuiging en gewicht van de OC3 zijn zeer bepalend. Tot nu toe gereden met Golf 5 TSI icm KIP caravan van 1500kg. Geen centje pijn en ongekend stabiel op de weg, mede door de goeie wegligging en vormgeving van Kip caravans en de korte overhang van mijn golf (korte overhang heeft kleiner moment tot gevolg, kracht x arm is minder). Daarvoor hebben we een VW passat gehad en dan merk je het verschil in overhang.
 

MaRco2

Forumguru
Ben bang dat de meeste ervaringen er pas over een klein jaar zijn. De meesten krijgen hun auto na de zomer en zullen niet meer me de sleurhut op pad gaan dit jaar!

U vraagt, wij draaien!:)

Zowel afgelopen donderdag als gisteravond de Adria Adora 482PS (max. beladen 1.300 kg, geen idee wat het in werkelijkheid is, hopelijk minder...) achter de Octavia gehad.

Zakt wel wat in (75 kg kogeldruk en wat zwaar spul in de achterbak om eens te testen... oh ja, watertank helemaal vol en die zit achter(!) de as), maar zo ongeveer tot Eibachniveau, bandenspanning voor plm. 2.4 en achter 2.7 (Skoda gaat volbeladen tot maar liefst 3.2 bar).

Rijdt op zich goed, maar je voelt wel sneller zijwind (gisteravond!!!) en spoorvorming, maar iets gas liften (rond de 100 km/h is goed te doen), werkt goed.

Op het niet echt strakke wegdek van de A37 tussen Hoogeveen en Emmen op de rechterbaan (stabilisator, AKS1300, NIET ingeschakeld) merk je wel wat onrust, wat tijdens het inhalen van een vrachtwagencombinatie op de linkerbaan (wel goed wegdek) geheel weg was.

Dus al met al valt het me niet tegen. Morgenavond gaan we wat verder rijden dan dat half uur (x2) richting Oostenrijk.

Overbodige zooi ga ik verwijderen en wat tassen met boeken e.d. op de grond voor de achterbank zetten.

Overigens zag ik een paar dagen geleden op de A28 een lichtere blauwe Octavia Combi III met Fendt (dacht ik) rijden tot mijn grote verbazing. Tijdens inhalen een paar korte claxonstootjes gegeven.
 

MaRco2

Forumguru
Zou mooi zijn als we in dit topic wat meer praktijk reviews te lezen krijgen over het rijgedrag van de O3 en doorbuiging icm caravan en belading in de auto. Zijn hulpveren wel of niet noodzakelijk etc.

Ik ga voor de Eibachset, wat hopelijk het iets inzakken kan voorkomen (en bij de 50.000 kms per jaar zonder caravan een lekkerder rijgedrag geeft).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Flem_nl

Forumguru
Ik ga voor de Eibachset, wat hopelijk het iets inzakken kan voorkomen (en bij de 50.000 kms per jaar zonder caravan een lekkerder rijgedrag geeft).
Ben benieuwd naar de ervaringen tijdens je vakantie. Snel het luchtfilter er nog in voordat je weg gaat. Trek ie ook iets lekkerder met de caravan....
 

MaRco2

Forumguru
Ben benieuwd naar de ervaringen tijdens je vakantie. Snel het luchtfilter er nog in voordat je weg gaat. Trek ie ook iets lekkerder met de caravan....

Yep, K&N kan er nog mooi in, is binnen.:) Eibach duurt nog dik een maand (voordat ik weer een beschikbare zaterdag heb).
 

MaRco2

Forumguru
Zo... weer terug.

Hulpveren zijn naar mijn idee niet nodig als je niet met 5 personen en veel zware zooi in de kofferbak weg gaat.

75 kg op de kogel, wat zware tassen (frisdrank, boeken) voor de achterbank, hondenbuggy en wat kleinigheden achterin en nooit doorslaan ofzo.

Met een volle kogeldruk rijdt hij prima met de 1.300 kg Adria Adora 482PS er achter. Op strak wegdek is 120 km/h makkelijk mogelijk, op minder wegdek (hobbels/spoorvorming) al dan niet met zijwind, kan het soms wat onrustig aanvoelen.

Heb eigenlijk vrijwel de hele tijd 100 km/h op de cruise gereden in IV. Door Duitsland helling op, helling af. Heenweg ook in V, maar dan moet je steeds terugschakelen om de techniek te ontzien bij hellingen en dan ben je altijd net te laat, dus op de terugweg maar zo gedaan, maakt qua verbruik nauwelijks uit t.o.v. de heenweg. Aircogebruik scheelt wel!

Heenweg met AC aan en regelmatig in V en meestal rond de 90 km/h (vertrouwen opbouwen...) zat ik tussen de 1:8 en 1:9 en op de terugweg zuiniger dan 1:9 zonder AC en 100+ op de klok in IV en op de cruise (als er geen Stau of wegwerkzaamheden waren...). Motorolietemperatuur loopt rond de 3.000 rpm ook minder hoog op dan in V.

Sinds lange tijd zo weinig gereden in een 2 weekse vakantie, nog geen 3.000 km (voorheen was het dubbele normaal), Oostenrijk is ook wat dichterbij (2 x 400 km) dan de Franse Alpen rond Digne en (ook door het natte weer) minder dagtrips gemaakt plus winkels en tankstations dichtbij (voor de hypermarche met LPG was het voorheen 3 kwartier rijden... wel gecombineerd met een dagtripje van 250-300 km bergen rijden).

Verbruik is wel hoger solo dan in Nederland. Op redelijk vlakke wegen bleef het rond de 1:15 (in Nederland zuiniger dan 1:16) en op bergwegen, gaat het dan snel oplopen als de belasting hoger is en het turbootje moet blazen.

Motorolieverbruik nog niet gekeken na terugkomst, voor de terugreis leek hij nog op max te staan (stond wel ietsje schuin naar de kant van de peilstok).
 

MaRco2

Forumguru
Samenvattend: een beer van een trekauto in verhouding tot motorinhoud en gewicht en op goede wegen heel stabiel. Op minder goed wegdek (sporen en bij zijwind, kan ook aan de caravan liggen) wat onrustiger af en toe.

Eigenlijk kan ik hem niet minder beoordelen dan mijn ex. Outlander 2.4 (340 kg zwaarder, 1.600 kg trekgewicht), voor zover ik me dat kan herinneren van 2011 (jaar overgeslagen, in 2012 alleen vanuit De Lier naar Kerkenveld gereden met de caravan, wel bijna 10.000 km met tandemassers dat jaar (kleine aanhanger en paardentrailer).
 
Bovenaan Onderaan