En dan is het maar goed dat je tegenwoordig zonder E achter B met een aanhanger zwaarder dan de auto de weg op mag! /<sarcasme modus uit>
Neem even de O3 als voorbeeld. De auto zelf mag volbepakt (en let wel mensen ook de kogeldruk telt hierin mee!) 1892 kg wegen. Dus 1892 - 1222 (de auto zelf) - 75(kogeldruk) - 300 (inzittenden) = 295kg laadvermogen en dus niet 670 kg zoals de papieren voorschrijven..
Maar goed achter die O3 mag je tegenwoordig met je B rijbewijs een caravan hangen van max 1500 kg (onze Wilk bijvoorbeeld van in totaal meer dan 7 meter). Zolang de combinatie maar niet meer weegt dan 3500 kg en het trekkend voertuig de last mag trekken.
Da's nogal droog - alstie niet rond is, dan is het geen cirkel... (volgens de wiskundige definitie dus)En daarmee Is het cirkeltje weer rond
Mogelijk als je een auto met flinke (diesel)motor hebt die behoorlijk afremt als je de voet lift. Persoonlijk heb ik aanmerkelijk meer vertrouwen in kort maar stevig afremmen (en daarmee de oplooprem nadrukkelijk activeren). Hoe eerder de snelheid eruit is, hoe beter.En ondanks dat je sneller bij de rem bent, kan denk ik in een slingersituatie juist het loslaten van het gas al heel veel effect hebben
Ben bang dat de meeste ervaringen er pas over een klein jaar zijn. De meesten krijgen hun auto na de zomer en zullen niet meer me de sleurhut op pad gaan dit jaar!Zou mooi zijn als we in dit topic wat meer praktijk reviews te lezen krijgen over het rijgedrag van de O3 en doorbuiging icm caravan en belading in de auto. Zijn hulpveren wel of niet noodzakelijk etc.
vooral als de O3 ook nog eens 100 kilo lichter is geworden.
Precies vandaar dat ik benieuwd ben. Toch maar zelf uitproberen op korte termijn. Mijn kippetje weegt 1500kg ( je zou bijna denken dat het een plofkip isIk heb 4 jaar met een O1 en nu alweer 3 jaar met een O2 uit 2010 met 1200 kilo aan caravan gereden.
Ik vind dat je met 1300 kilo achter een O2 al echt de grenzen van de mogelijke opzoekt.
Nu 1500 of ik meen zelfs soms 1600 kilo vind ik onverantwoord, vooral als de O3 ook nog eens 100 kilo lichter is geworden.
Ik heb afgelopen zomer met een O3 met caravan gereden en dat beviel prima. Ik ben echter bang dat we niet echt representatief zijn voor caravansleurend Nederland. Onze Kip Kompakt weegt leeg maar 750 kg en zal met belading niet boven de 950 kg uitkomen. Dan heb ik qua rijgedrag een perfecte combinatie. Ik kan mij niet voorstellen dat er een caravan van 1500 kg achterhangt, dat kan m.i. niet prettig rijden.Zou mooi zijn als we in dit topic wat meer praktijk reviews te lezen krijgen over het rijgedrag van de O3 en doorbuiging icm caravan en belading in de auto. Zijn hulpveren wel of niet noodzakelijk etc.
Zal inderdaad spannend worden met name de overhang, doorbuiging en gewicht van de OC3 zijn zeer bepalend. Tot nu toe gereden met Golf 5 TSI icm KIP caravan van 1500kg. Geen centje pijn en ongekend stabiel op de weg, mede door de goeie wegligging en vormgeving van Kip caravans en de korte overhang van mijn golf (korte overhang heeft kleiner moment tot gevolg, kracht x arm is minder). Daarvoor hebben we een VW passat gehad en dan merk je het verschil in overhang.Ik heb afgelopen zomer met een O3 met caravan gereden en dat beviel prima. Ik ben echter bang dat we niet echt representatief zijn voor caravansleurend Nederland. Onze Kip Kompakt weegt leeg maar 750 kg en zal met belading niet boven de 950 kg uitkomen. Dan heb ik qua rijgedrag een perfecte combinatie. Ik kan mij niet voorstellen dat er een caravan van 1500 kg achterhangt, dat kan m.i. niet prettig rijden.
Ben bang dat de meeste ervaringen er pas over een klein jaar zijn. De meesten krijgen hun auto na de zomer en zullen niet meer me de sleurhut op pad gaan dit jaar!
Zou mooi zijn als we in dit topic wat meer praktijk reviews te lezen krijgen over het rijgedrag van de O3 en doorbuiging icm caravan en belading in de auto. Zijn hulpveren wel of niet noodzakelijk etc.
Ben benieuwd naar de ervaringen tijdens je vakantie. Snel het luchtfilter er nog in voordat je weg gaat. Trek ie ook iets lekkerder met de caravan....Ik ga voor de Eibachset, wat hopelijk het iets inzakken kan voorkomen (en bij de 50.000 kms per jaar zonder caravan een lekkerder rijgedrag geeft).
Ben benieuwd naar de ervaringen tijdens je vakantie. Snel het luchtfilter er nog in voordat je weg gaat. Trek ie ook iets lekkerder met de caravan....