Rollenbank / dyno-run verslagen

andrehj

Forumguru
Zitten 2 kats in de uitlaat. Bij een een Katmod verwijderen ze de eerste kat die gelijk na de turbo zit. Hierdoor ontstaat een flinken ruimte waardoor de gassen beter weg kunnen. Het is geen simpel zeefje, maar toch flink stuk 'steen'.
IMGP2722.jpg
Dan had @Corné de Kluijver dus gelijk, de katalysator wordt gewoon leeggeklopt.

Ik vraag me dan wel af wat dit met de uitstoot doet, en wat de lambdasensor (die zit toch ergens in het uitlaatcircuit?) hier van vindt.

Octavia32

Forumguru
Heb ik specifiek ook nog nagevraagd, lambdasensor heeft hier geen propleem mee. En de auto komt ook hier mee door de APK.Want alle waardes blijven binnen de norm vallen.

Enige waar ik wel aan denk zijn de temperaturen van de uitlaatgassen, deze werden voorheen in mijn ogen geremd doordat de kat de stromingssnelheid van uitlaatgassen tegen hield. Nu is er een vrije opening en stromen de uitlaatgassen sneller en makkelijker door je uitlaatsysteem heen. Hierdoor zal het temperatuur verloop zich anders gedragen dan voorheen. (Thermodynamica).

Schippersss

Forumguru
De thermische belasting is met deze mod een stuk lager. Allemaal beter voor de turbo. Huidige auto's worden met apk via obd uitgelezen op de uitstoot. Dit geeft geen problemen. Wel kan er motorstoringslampje gaan branden met deze mod omdat de lamba nu direct in de gassen zit. Maat daar zal berend geen last van hebben want de tuner zet dit gewoon uit.

CDK

Forumguru
Wel kan er motorstoringslampje gaan branden met deze mod omdat de lamba nu direct in de gassen zit. Maat daar zal berend geen last van hebben want de tuner zet dit gewoon uit.
Maar dit zou betekenen dat als dat simpelweg uitgezet kan worden, dat het dus bij mijn 3.6 met dubbel uitlaat systeem ook zou moeten kunnen zonder (APK) problemen???

Schippersss

Forumguru
Ze lezen uit wat de lamba aangeeft. Zonder kat zal deze dus en hoger getal hebben. Ze zetten de storing uit die aangeeft dat de waardes niet niet kloppen zonder eerste kat. Heb hier toen ook last van gehad met mijn uitlaat systeem op maat toen.

CDK

Forumguru
Zal er nu echt niets op de markt zijn om die lambda's te foppen zodat ze APK conforme waarden laten uitlezen?

dirkkroneman

Forumguru
Ach, maat van mij heeft een Ibiza 300+ pk gehad (écht een monster, bij 140 nog steeds slippende banden) compleet 3" uitlaat zonder kat. Iedereen vertelde hem dat hij nooit door de 4 gas test zou komen: de keurmeester wist hem te vertellen dat hij nog nooit zo'n "goede score" gehad heeft.

Zoiets heb ik zelf ooit ondervonden in mijn Renault tijd. Had toen een clio 1.2 16V, verder niet echt bijzonder qua motorisering. Had wel een open lichtfilter geplaatst en een sebring sportuitlaat eronder(links/rechts combinatie). Die was bij de apk afgekeurd op verlichting welke ik direct kon maken. De herkeuring volgde daarop met steekproef. Bij de 4 gas test zei de keurmeester juist hier klopt iets niet zulke lage waarden dat kan nooit. Waren ze vergeten de rechter buis dicht te maken. In de linker hing de sonde van de meetapparatuur en bij het geven van gas blies die 70% van de uitlaatgassen aan de rechterzijde eruit.

Bovenaan Onderaan