Nou, vanochtend had onze Roomster er ineens geen zin meer in.
En dacht, laten we er maar een niet-zo-saaie dag van maken.
Ik rijd vanochtend weg, de auto start meteen en loopt prima soepeltjes. En ineens, een paar kilometer verderop, horten, stoten, heftig heen en weer schokken, en de hele kerstboom aan waarschuwingslampjes ging aan (ESP, EPC, motormanagement, "werkstatt!!" etc.).
Paar keer geprobeerd opnieuw te starten, maar hij wilde gewoon niet meer luisteren naar z'n baasje.
Kon nog net de garage op het lokale industrieterrein halen, al bokkend en stotend.
't Was nog voor achten, dus alleen de eigenaar van de lokale vakgarage was aanwezig. De beste man gaf al aan dat ze qua werk helemaal vol zaten de komende week en dat ze eigenlijk geen tijd hadden om reparaties te doen.
Afijn, zo lief mogelijk gevraagd (en dat is lastig voor ondergetekende
) of ze toch nog wat voor me konden doen.
Toen de 1ste monteur binnenkwam hebben ze gelijk de diagnose aangesloten en gekeken hoe of wat. Volgens de monteur lag het aan slecht werkende bougies (maar die zaten er nog niet zo lang in). En dat daardoor de hele rits aan waarschuwingen en foutmeldingen ontstond. Liep ook nog maar op 3 cilinders.
Terstond draaide 'ie al ff twee bougies los en liet zien dat er idd de nodige corrosiesporen rond het porceleinen gedeelte van de bougies zat.
Men wist niet of ze vandaag er aan toe zouden komen, maar ik kreeg wel gelijk een leenauto mee.
Gelukkig is die 'gratis' (slechts zelf aftanken). 't Was een spiksplinternieuwe Hyundai I10 met slechts 2500km op de teller.
BTW: wat een speelgoedautootje, zelfs in vergelijking met onze non-premium Roomster.
Dan ligt die oude Skoda toch als een blok op de weg in vergelijking met zo'n I10.
Einde v.d. dag kon ik onze Skoda toch weer ophalen.
De schade was echter wel hoger dan slechts 4 bougies wisselen.
Diagnose stellen, proefritje, waardes voor/na uitlezen, nieuwe bougiekabelset en een verse blokbobine.
De oude onderdelen hadden ze keurig neergelegd om te laten zien wat er mee mis was. En idd; twee contactpinnen van de blokbobine waren zwaar gecorrodeerd, en de bougiekabels waren ook niet zo fris meer.
Tja, misschien te verwachten na 12 jaar en bijna 140kkm?
Uiteindelijk moest ik toch ruim 400 euro afrekenen voor de hele handel.
Had het goedkoper gekund als ik het zelf gedaan had?
Zeker. Als ik zo naar de onderdelenprijzen kijk en zie dat een bobine, kabelsets en bougies als los onderdeel beduidend goedkoper zijn dan wanneer ze via deze garage geleverd zijn. Maar ik ontbeer de kennis en de tools om dit zelf ff snel te fixen.
En zelf hadden ze binnen een paar uur de kennis om de boel te fixen en de specifieke onderdelen te wisselen.
Maar dan had ik vandaag, en de komende dagen, geen rijdende Skoda tot mijn beschikking gehad. M.a.w. voor dat (on)gemak heb ik dus ook moeten betalen.