Mijn mening en tips;
1. Plastic is minder hard dan een autoruit dacht ik, dus krabben is ok. Ik heb een gloednieuwe ruit laten zetten bij aanschaf van mijn O2, omdat de auto nogal bekrast was. Na 1 winter heb ik nu een ruit vol met krassen. Mijn ijskrabber is geen 0.99€ ding van de Action, maar een Brabantia trekker met 1 zachte rubberen stuk en 1 hard plastic krabgedeelte. Weet ook niet hoe het komt, maar ik heb krassen. En veel! Zowel op de voorruit, de zijruiten en zelfs op de koplampen die eens be-ijst waren!!! Sommige trekkers zijn dus wel degelijk slecht denk ik dan!
2. Heb een oud picknicklaken aan mijn zus gegeven. Die heeft er aan de voor en achterkant 2 badhanddoeken aangestikt, en wat lussen elastiek. Dit lelijk geval gooi ik 's avonds op de auto, bedekt alle ruiten (ook de zijruiten!) elastiek onder de nummerplaat, onder de zijspiegels en vooraan onder de ruitenwissers, en 's morgens een volledig ijsvrije auto! Dit bevroren deken vouw/breek ik dan wat opeen en gooi ik in een grote wasmand in de inkomhal. 's Avonds is dit dan ontdooit en kan opnieuw gebruikt worden. Af en toe eens in de droogkast zodat het vocht eruit is. Nooit enig probleem gehad met vastvriezen aan de auto!
3. Ik heb ook al de warmwatergieter truc moeten toepassen, maar heb hier toch bedenkingen over. Niet zozeer over het mogelijke "springen" van de ruit, maar eerder over het opnieuw aanvriezende water dat over de ruit in de afvoerkanalen geraakt...
4. Over het starten, een diesel zal nooit warm worden van stationair te draaien. En de VAG auto's staan bekend om hun bewasemen bij het starten van de auto, kan je niets aan doen. Dus als mijn ruiten ijsvrij zijn, dan start ik de auto met de zonnekleppen naar beneden en de kachel op vol, halfwarm, binnencirculatie aan. Na 30 seconden kan ik meestal aanrijden, indien nodig help ik het ontwasemen met een microfleecedoek. Na 30 seconden is de olie overal wel eens geweest hopelijk, en rij ik langzaam warm. Alleen goed oppassen voor die bestuurders die een vierkantje van 10 cm² hebben opengekrabt...
De beste tip om ruiten ijs/damp vrij te houden is ze proper maken! Een ruit die 100% droog en vuilvrij is, zal niet beijzelen of bewasemen! Test het maar eens uit, maak een stuk van je ruit goed proper, met wat azijn oid. Dit zal véél minder last hebben, en véél sneller proper zijn! Vandaar ook dat als ik binnen in de auto met die microfleece doek de ruit proper moet wrijven, ik dan 's avonds de ruit vanbinnen proper maak. Want dan is die goed vettig en smerig geworden van het aandampen en het wrijven.
Of je kan een garage huren natuurlijk