Ruiten ijsvrij houden....tips

bert2

Lid
Ik las onlangs iets over een verwarmbare voorruit. Ford heeft al zoiets. Iemand enig idee hoe dat werkt ? Zit dat in de ruit en heeft Skoda wellicht ook al zoiets in b.v. CZ/D/CH of AT ?
 

deusjevo

Forumguru
Een collega had een Fokluts en was heel tevreden over die voorruit.
Alleen jammer dat je je zijruiten dan alsnog moet gaan krabben maar het scheelt je de helft aan werk denk ik.
Of tie bij Skoda leverbaar is in de koelere landen, geen idee.
Weet wel dat die voorruit bijna 1000 euro kostte om te vervangen.
 

Jsuyk

Nieuw lid
Ik rijd nu nog in een Ford Focus met voorruitverwarming en wat Ford gedaan heeft is het verwerken van heel veel kleine spiraaltjes in de voorruit. Die worden warm en zo smelt al het ijs, zoals te zien is op een foto die ik ooit eens gemaakt heb:
focus-morello-092-klein-300x199.jpg

je ziet precies waar in de voorruit de verwarming ophoud!

Ik zal het in ieder geval missen wanneer ik begin januari mijn Octavia krijg :)
 

Captain Hook

Forumguru
Zit dat in de ruit en heeft Skoda wellicht ook al zoiets in b.v. CZ/D/CH of AT ?
In Oostenrijk kun je het b.v. bij een Yeti als extra bestellen. Voor EUR 205 meerprijs krijg je dan een elektrisch verwarmde voorruit. Maar hier in Nederland heeft Pon in al haar wijsheid besloten dit niet ter beschikking te stellen...:koffie:
 

TL@

Forumguru
In België is het een optie op de Superb.

Ik heb eens een Focus mee gehad als vervangend vervoer en ik keek er helemaal scheel op, barstende hoofdpijn kreeg ik ervan. Misschien dat je het wel gewoon wordt, dat weet ik niet, had de Focus maar een paar dagen.
 
@TL : "klopt hoor wat jij zegt komt door die ijzerdraadjes in het ruit en 'savonds zie je rond de koplampen van tegenliggers allemaal sterretjes/lijntjes vanwege die draadjes in het ruit
je moet er tegen kunnen maar vervelend is het wel.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik had hier in Zweden drie weken terug een Ford K gehuurd met voorruitverwarming. Ik had er als bestuurder geen last van, maar mijn vriendin als bijrijdster kreeg er wel hoofdpijn van. Ik zag het alleen tegen een groot wit oppervlak, dus een witbewolkte lucht, maar zij zag het continu ook tegen andere achtergronden, dus overal waar ze door de ruit keek. Ik denk dat het persoonlijk bepaald is hoe je ogen scherpstellen hoe je dit ervaart. Maar als je dit voor het eerst bestelt zou ik dat niet uit de catalogus doen, maar eerst in een proefrit uitproberen hoe je dit ervaart.

Ik vond het wel fijn die voorruitverwarming, want hij was hier al nodig drie weken terug.
 

Fabia

† In Memoriam
IK heb een tijdje geleden gereden in een Focus maar het viel me gelijk op en was er niet erg blij mee. Je zit toch constant tegen die draden aan te kijken.
 

jurjen

Lid
toch blijft de standkachel me aanspreken,heeft iemand van dit forum er al een achteraf ingebouwd in een octavia 2?
Ik heb mijn Octavia twee weken geleden opgehaald en daar is een Webasto standkachel ingebouwd. Is geen fabrieks- of importeursoptie (meer). Bevalt uitmuntend. Inbouwen is door een gespecialiseerd bedrijf gedaan en dat lijkt me geen overbodige luxe gezien de beperkte ruimte en het feit dat de kachel de blower van de auto moet kunnen in- en uitschakelen.
 

erikkie

Senior Member
carport bevalt prima, hoef nooit te krabben....Alleen als m'n vrouw ook vroeg weg moet is het ruziën wie er onder de carport mag :crazy:
 

turboturbo

Forumguru
Hoe kan het toch, dan een dakje / carport het verschil kan maken in wel of niet ijs op je ruit?

Ik heb vandaag een splinternieuwe voorruit gekregen. Eens kijken of het me lukt zo min mogelijk te krabben (krassen) deze winter. Ik heb al zo'n zilver-folie achtig plastic rol ding, die je op de ruit kunt leggen. Dat scheelt enorm! Even hannesen de avond van te voren, maar de volgende ochtend ben je in no-time weg (hoef je alleen de zijruiten te krabben)
 

Mark

Banned
Ik wil geen krassen op mijn ramen (zowel prive als mijn dienstwagen) en dus word er niet op gekrabt om het ijs te verwijderen.
Voorruit word hier afgedekt en de andere ramen worden ijsvrij gemaakt met de-icer en een aftrekker, bij lichte vorst word de wagen niet op voorhand gestart maar bij zware vorst wel.
 
Ik start, krab of krab, start al naar gelang de hoeveelheid en de omgeving. Zit al wel te denken aan een stand kachel maar: Die verbruikt ook diesel en de gassen na die verbranding worden niet door filters heen geleid, stoten nog meer troep uit daardoor, dan een motor die warm aan het draaien is.
 
Bovenaan Onderaan