Ruiten ijsvrij houden....tips

Wijnand850

Forumguru
Het risico van dat soort standkachels is dat je heel snel het gevoel krijgt dat de auto op bedrijfstemperatuur is. Terwijl de motorolie en de versnellingsbakolie natuurlijk nog steeds ijskoud zijn. Voordat die echt op temperatuur zijn ben je minstens 30km verder (althans bij een diesel). Je loopt daarmee het risico dat je te vroeg de auto teveel gaat belasten. Maar je ruiten krijg je er natuurlijk wel snel mee ijsvrij.
 

floyd2

Forumguru
Het risico van dat soort standkachels is dat je heel snel het gevoel krijgt dat de auto op bedrijfstemperatuur is. Terwijl de motorolie en de versnellingsbakolie natuurlijk nog steeds ijskoud zijn. Voordat die echt op temperatuur zijn ben je minstens 30km verder (althans bij een diesel). Je loopt daarmee het risico dat je te vroeg de auto teveel gaat belasten. Maar je ruiten krijg je er natuurlijk wel snel mee ijsvrij.

Als de koude olie door de warme motor gepompt wordt is het in een paar tellen op de koelvloeistoftemperatuur hoor.(wat niet wil zeggen dat je gelijk kan trappen want bepaalde onderdelen zijn nog ijskoud zoals de turbo)
Alleen de versnellingsbakolie blijft wat achter.
En volgens mij zit er ook nog eens een soort van warmtewisselaar in om de olie te koelen/verwarmen via het koelvloeistofcircuit.(was in ieder geval bij mijn 1.9ASZ zo)
 

Wijnand850

Forumguru
Als de koude olie door de warme motor gepompt wordt is het in een paar tellen op de koelvloeistoftemperatuur hoor.

Heb je weleens een olietemperatuurmeter gevolgd bij opwarmen onder winterse omstandigheden? Dat duurt wel even heel wat langer dan "een paar tellen". Zeker met een diesel ben je tientallen kilometers verder voor de olie echt op bedrijfstemperatuur is, veel langer dan dat de koelvloeistof op temperatuur is. Ik vind het ook heel vreemd, maar dat is buiten deze discussie, dat autofabrikanten wel een koelvloeistoftemperatuur meter plaatsen, maar geen olietemperatuurmeter. Die zegt veel meer over de bedrijfstemperatuur van je motor. En de berijder waarschuwen voor een (dreigende) te hoger koelvloeistoftemperatuur kan je ook met een lampje doen, dat hoeft niet perse een meter te zijn.
 

mister9

Actief lid
In de o2 zit toch wel een olietemperatuur meter? Tenminste wel in degene waarin ik heb proefgereden (elegance volgense mij). Niet als aparte meter, maar staat in de boordcomputer als 1 van de dingen die in het menu te zien zijn...
 

Wijnand850

Forumguru
Dan heb je waarschijnlijk in een jonger exemplaar gereden, die van mij (ook een elegance) heeft dat voor zover ik weet niet. De mijne is van 2005.
 

mister9

Actief lid
Klopt. Heb 3 weken geleden proefgereden, en daar zat het in. Inderdaad erg handig, zodat je weet wanneer die olie op temperatuur is.
 

delta

Actief lid
Als het goed is kun je de olie temp wel aflezen op het display v.d. airco.
Even zoeken op het forum kom je het wel tegen.
 

wanderer

Senior Member
en weer dwalen we af in eindeloos geleuter over van alles en nog wat behalve over het onderwerp......
 

Noord26

Forumguru
Wat is er mis met de huidige moderators dan?
Wanderer heeft idd gelijk, maar u suggereert dat 'het hier wel goed zou zijn'? Hoe, waarom? Stuur maar in een PM-tje.

ps. Direct onderliggende opmerkingen in een topic hoef je echt niet te quoten. Als we het dan toch over moderator en gedrag gaan hebben..
 

EdK

Forumguru
wat is er mis met Wanderer ? Hij heeft toch gewoon gelijk ?
Of heb je weer een andere mening hierover ?
 

wanderer

Senior Member
waarom ik dit iedere keer doe?
ik erger me mateloos aan mensen die in een bestaand topic gaan leuteren over volstrekt andere zaken en daarmee verder gaan....dat is onfatsoenlijk tegenover de topicstarter, je kaapt als het ware zijn topic....en ja dit is ook off-topic
 

Fabia

† In Memoriam
Probeer er wat minder krampachtig tegen over te staan. De mods proberen het goed in de gaten te houden maar soms loopt een discussie wat offtopic. Vaak komen we zeker weer terug op het topic onderwerp. Maar om nu steeds bij elke discussie zo te reageren is ook irritant.
 

wanderer

Senior Member
ik ga er beslist niet krampachtig mee om, vrijheid, blijheid is funest voor de overzichtelijkheid van een forum, probeer je een draad te volgen of je zoekt een bepaalde discussie dan moet je je om de haverklap door allerlei niet ter zake doende opmerkingen heen worstelen, wat erg tijdrovend ontmoedigend en irritant is....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wel grappig dat je gebruikersnaam hiermee volledig in strijd is. Maar dat terzijde, ik denk dat een forum erg saai en gortdroog wordt wanneer er zo rigide on topic wordt gebleven als jij wilt. Maar er is denk ik wel een voor iedereen acceptabele tussenweg.
 

jos_br

Actief lid
Wanneer ik vergeet de auto binnen te zetten gooi ik er gewoon warm water overheen. Bij extreme vorst een beetje ruitensproeiervloeistof toevoegen.

Jos.
 

Tallguy

Forumguru
Iedereen gewoon graag ontopic blijven. Het zelfregulerende karakter van ons forum is eerder ter sprake gekomen (dat de leden elkaar zelf zouden aanspreken op uitwassen).... Hou dus respect voor elkaar, corrigeer elkaar als het nodig is op een nette manier aub. Wij kunnen ook niet overal tegelijkertijd zijn en wij willen ook geen schoolmeester zijn :aangenaam:

Zo..en nu weer ontopic over ijsvrije ruiten :)
 
Bovenaan Onderaan