Ruiten ijsvrij houden....tips

Dan heb je kans dat hij toch een keer weg is, vrees ik :winkie:

hahaha de auto staat minder dan 10 meter bij me vandaan , en ik heb de 2e afstandbediening in huis en auto deur op slot, haha. en ik woon niet in de randstad. dus scheelt best en ook nog een aardige buurman (gelukkig) spuitbus de-icer gaat wel eens over de heg(voor zijn auto)
 
trouwens mijn ontbijt duurt ook wel eens 3 kwartier..........



:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

en in de zomer laat ik de duc eerst lekker warm draaien zodat ik dan direkt flink aan het gas kan hangen.......
 
vorige bericht is natuurlijk onzin.
Dus nu zonder gekheid ; ik start de auto met ontwaseming en achteruit-verwarming aan en ga krabben, eerst zij ruiten(evt de-icer spray) dan achteruit en als laatste voorruit, of deze moet al enigszins aan het dooien zijn (dan is de achterruit als laatste)

wat betref de motor die start ik en doe dan mijn jas dicht helm op, en hand schoenen aan en dan rustig relaxed rijden.


wat betreft die milieu discussie
het zogenaamde nieuwe rijden is zeker wel goed voor het milieu, vooral diegene die 200-300 meter van de voren het gas loslaten en verder sukkelen met bijna stationair toerental (,en dus waardeloze verbranding, ) naar het stoplicht, die vervolgens nog steeds op rood staat omdat de lusdetectie niet eerder een signaal krijgt ,als vlak voor de streep,
bovendien veroorzaakt dit en rij auto`s die gezamenlijk voor rood staan en zich ook nog wel een keertje ergeren aan deze Milieu vriendelijke bestuurder.
(volgens mij is de bedoeling; zoveel op de motor af te remmen dat de gasklep zolang mogelijk dicht blijft, en er dus geen brandstof gebruikt ordt, en dus ook geen uitstoot is)maar ook ik kan het mis hebben
of je neemt net als mijn collega een ligfiets met omkapping, en eventueel een elektromotor. dan ben je beter bezig.

en doen we s`nachts alle straatverlichting uit, wordt niet meer zo hard gereden en beter voor het milieu. alle woonboulevard`s en winkelcentra worden ook lekker donker, ook beter voor milieu en ook voor het dievengilde(die willen ook iets onder de kerstboom).
en de kerstverlichting in en vooral om huis gooien we in de prullenbak, net als de Senseo en beertender. de solar buiten verlichting rondom huis doen we ook in de bak , want batterijen en accu`s zijn ook slecht voor het milieu en bovendien heb je er nauwelijks licht van, de kettingzaag voor het hout van de open haard gaat ook weg, we nemen de handzaag, geen haard nodig, want je bent dan al warm en
en teveel bomen verspillen is ook slecht voor het milieu.(dus dunne plakjes zagen, anders wordt je niet warm.


denk gewoon na en probeer rekening met het milieu te houden, maar overdrijven hoeft nou ook niet, de industrie is slechter voor het milieu dan die duizenden auto`s
deze bedrijven stoten soms onnodig rotzooi uit, zonder dat we het weten, of ons er om bekommeren, dan wel er over klagen.
om bij de auto`s terug te komen, nog nooit een BOA aangesproken zeker die in versneld stationair draaiende auto lekker staat te flitsen.
of die bus-chauffeur die met één persoon in de bus de halve stad door rijdt. zo kunnen we heel lang door gaan.
gewoon je verstand gebruiken en wat rekening houden , is een kleine moeite, en je wordt er ook niet echt ongelukkiger van.

en het beste is dit bericht niet typen, sterker nog de laptaop past nog net in de container want internet en pc`s zijn al helemaal slecht voor het milieu.

denk dat ik maar ga vissen in het kanaal hier vlakbij(lopend) en de vis rauw opeten, scheelt gas en stroom, en geld.
dit gaat helemaal nergens meer over. trouwens wie van de milieu vriendelijke forummers waren op de herfst meeting?
ik helaas niet , had wel graag gewild, leek me wel gezellig, ondanks dat het slecht was voor het milieu.

om terug te komen op onderwerp,het ijsvrij maken, wie heeft er ervaring met een michelin elektrische ijskrabber(roterend) ,(ja ook heel slecht voor het milieu, maar misschien wel heel handig.
ik wens ieder nog veel plezier , en vooral gezelligheid op dit forum.
soms kun je hier best wel lol hebben

en freewheeler ; prima dat je aan het mileu denkt
maar sommigen doen het net iets anders.
en sommigen helamaal niet(helaas)

een fijne weekend allemaal alvast , en ik ga maar geen grapjes meer maken hier(of toch wel)
van lachen kun je gelukkig worden
 

Rosinfield

† In Memoriam
Blijkbaar is het moeilijk om een discussie zuiver te houden en/of schiet men zodra het woord milieu valt heel snel in de verdediging. Saillant detail: het woord milieu is door mij in het geheel niet genoemd!! Discussie ging ook niet over het milieu maar over:

1) is het nodig/wenselijk de motor te starten voordat men gaat krabben?
2) is dit schadelijk voor de motor?

Intussen word ik neergezet als een milieu fanaat. Dus als men het niet erg vindt, houd ik deze discussie verder voor gezien. Ik wil best discussieren, graag zelfs, maar dan moet "de tegenpartij" zich ook in redelijke mate bij het onderwerp houden, anders wordt het een zinloze exercitie.
 

michelover

Forumguru
De topic starter vroeg volgens mij "Ruiten ijsvrij houden....tips" dus niet wat wel en niet goed is voor een motor/milieu. Volgens mij wil hij alleen weten hoe de rest van het forum het doet en filtert hij zelf dan uit wat voor hem handig is. Dus als iedereen gewoon on topic blijft krijgen we ook geen heen en weer gekat houd de boel een stuk leuker en informatiever.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
een andere optie is een 'hotfrog' iemand hier ervaring mee? dat is een pompje met verwarmingselement tussen je koelleiding.
 

Rosinfield

† In Memoriam
discussies worden zo wel erg droog en saai, lijkt me. Ok dan: ruit eruit halen en dikke jas en handschoenen aan en muts en motorbril op!
Veel plezier verder met de overige tips!
 
Zelf heb ik ter voorbereiding op de winter de ruiten ingesmeerd met van dat spul dat de regendruppels makkelijk van je ruiten laat 'afglijden'. Ik had namelijk gehoord dat dit ook het ruiten krabben vergemakkelijkt. Ik kan niet anders zeggen dan dat het echt werkt. Zaterdag is het mooi weer en dan ga ik ook de auto van mijn vrouw hier mee behandelen. Omdat ik twee karretjes openkrab, weet ik uit eigen ervaring van de laatste ochtenden dat behandeld en onbehandeld echt een wereld van verschil is!

is dat zo antirain spray of iets anders? Omdat je ´smeert´
 
Op het tijdstip dat ik weg rijd 's ochtends is er nog niemand op straat. Maar als ik het niet vergeet gooi ik zo'n hoes over m'n raam, dat is erg handig.
 

Boet

Actief lid
Ik heb het eergisteren met een ventilatorkacheltje geprobeerd op een timer. Kachel in de kofferbak, één stoelleuning naar beneden voor betere doorstroom van de warme lucht. Standje één en minimale verwarming bleken voldoende om de ruiten ijsvrij én droog te krijgen.

Enige waar ik efficiënter in moet worden, is het loskoppelen en wegbergen van de rommel:)

Met lauw water je ruiten besprenkelen werkt ook best aardig, maar alleen met lichte tot matige vorst en zónder sterren ed. in je ruit. Maar als je dan vergeet een trekker over je ruiten te halen, kun je alsnog gaan krabben.

Hoe dan ook start ik de motor pas als ik ga rijden. Stationair opwarmen heeft met zo'n TDI vrij weinig zin, m.i.
 

MarcoO2

Forumguru
De motor starten heeft alleen al nut omdat je dan je achterruitverwarming aan kunt zetten. Die is in no time ontdooit, hoeft dus niet gekrabd te worden. En mij is altijd verteld dat je je achterruit ook niet mag krabben, omdat dat slecht zou kunnen zijn voor de draadjes van de verwarming. Maar of dat met moderne auto's nog steeds zo is? Geen idee. In ieder geval scheelt het één ruit krabben! ;)
 

Wijnand850

Forumguru
Ik doe het nog gewoon op de ouderwetse methode, krabben zonder allerlei "hulpmiddeltjes". De Skoda start ik niet voor het krabben, de diesel heeft minstens 10km rijden nodig om het koelwater op 90° te krijgen, dus dat heeft geen enkele zin. Het krabben zelf doe ik met een oud bankpasje, werkt beter dan menig "geavanceerde" ijskrabber. De verwarming gaat op stand "voorruit snel ontwasemen" en dan heb ik zelden last van een dicht beslagen voorruit. De Ibiza van mijn vrouw start ik wel voor het krabben, omdat die motor echt snel op temperatuur komt en ze dan in ieder geval minder last heeft van beslagen ramen. Dat kleine beetje milieuwinst weegt niet op tegen het aspect van veiligheid. Ik wil het niet op mijn geweten hebben een kind van de fiets te rijden omdat de ramen niet schoon zijn.
 

Ralph

Lid
Als ik alleen aan het milieu zou denken had ik geen RS gekocht!
Met dat in gedachte start ik 's morgens eerst de motor, dan gelijk de ventilator/airco vol aan om heetste stand met lucht aanvoer naar voorraam en de luchtroosters naar de zijramen te richten, dan spiegel/ruitensproeier verwarming aan, stoelverwarming op 3 en achterruitverwarming aan en daarna de ijskrabber met warme handschoen gebruiken om de voorruit te krabben.
 

floyd2

Forumguru
Bij sommige octavia's zit er electrische verwarming in het verwarmingssysteem.(alleen bij diesels?)
Bij die auto's heb je al na een minuut warme lucht.
Je kan zo'n ding er ook naderhand inbouwen en aan melden met VCDS zodat het geregeld wordt door het systeem.van de auto.
En dit is ook nog een optie.http://www.ritter-fahrzeug-technik.de/
 
volgens mij toch wel 1 keer, maar doet dat er niets toe, het is toch niet verboden een mening te hebben, of die nu een andere richting heeft dan de menigeen of niet, het is en blijft een eigen mening. bovendien vind ik er niets mis mee als iemand het item milieu er bij betrekt.en dat vind ik.
maar soms (en ik zeg niet door u) wordt het wel eens overdreven, vandaar ook mij wat overdreven insteek.
bovendien is het zeer zeker niet persoonlijk bedoelt, daar hou ik niet van, tenzij het gekscherend als geintje opgemerkt wordt.
zoveel mensen, zoveel meningen.
en ja , ook ik ben veel te veel of topic geraakt. en ga nu gewoon weer serieus bijdragen.
 
iemand hier misschien ervaring mee? lijkt handig, maar ik weet niet of het inderdaad zo is. als het je ruit niet beschadigd(brrr) zou het misschien wel iets kunnen zijn om snel je Škoda dat ijsvrij te krijgen.

elektrische ijskrabber
 
Bovenaan Onderaan