Ruiten ijsvrij houden....tips

Rosinfield

† In Memoriam
Je auto stationair laten warmdraaien tijdens het krabben. Naast het feit dat dit bijzonder milieuvervuilend is, is het ook slecht voor je motor. Bij stationair draaien verbrandt niet alle diesel of benzine goed, dus een deel komt op de koude cilinderwand terecht en zal de daar aanwezige smeerolie verdunnen of zelfs wegspoelen met daardoor dus extra slijtage. Remedie: rustig wegrijden en niet onbelast laten warmdraaien. Daarnaast warmt je motor bij stationair draaien onregelmatig op, omdat de cilinderkop in verhouding koud blijft, terwijl het onderblok (krukas, zuigers) wel warmer wordt. Niet doen dus.

En Skoody Boo, volgens mij zijn we het dus eens! Alleen misschien niet wat betreft die opmerking over lease- auto's/rijders. Toch kan ik me maar niet ontworstelen aan het hardnekkige vooroordeel (?) dat lease rijders gemiddeld (sic!) wat minder zorgvuldig met hun auto omspringen dan prive-rijders. Be it as it is, het is beside the point (off topic)
 

Skoody Boo

Actief lid
@freewheeler2: niet zoveel worstelen met al die oordelen hoor, das zo'n zwaar leven! Volgens mij moet jij eerst eens objectief vaststellen hoe lang jouw buurman nou z'n motor laat draaien, en als dat toch wel erg lang is gewoon hem rustig uitleggen dat jij daar last van hebt, en vragen of het ook iets korter zou mogen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Verder proberen om geen grote verhalen op te hangen, maar gewoon aangeven welke last jij er van hebt. Veel mensen willen als je dit soort dingen vriendelijk en rustig vraagt - en het levert ze zelf niet te veel last op - best rekening met anderen houden. Ik ken jouw buurman natuurlijk niet. Ik heb er verschillende, en heb er ook een waarbij dit niet helpt. Maar eerst proberen kan geen kwaad.
Volgens mij weet jij meer van motoren dan ik. Dat een motor onder belasting sneller warm wordt geloof ik meteen. Eigenlijk zou je met een hybride dan met een generatortje de accu flink moeten kunnen bijladen met het warmdraaien. Dan wordt je blower warm genoeg, hoef je niet te rijden om je motor te belasten, en gebruik je later toch een deel van de energie voor het rijden. Maar ik wordt verder niet gehinderd door enige kennis bij dit soort ideeen, dus het heeft vast geen zin hier op in te gaan, en het is voor de moderator ook niet zo aardig.

On topic:
Ik heb ook wel eens het volgende gehad:
- er zit geen ijs op de ruiten
- het is stervenskoud
- je hebt ontzettende haast, en echt geen tijd om je motor eerst warm te laten draaien.

Dan lukt het wel om niet de ruit te laten beslaan. Uitademen in je handschoen werkt namelijk ook (ik bedoel dus dat je ECHT haast hebt en dat je elke mister Bean toestand accepteert die tijd bespaard). Kan je alleen even niet uitademen als je je rechterhand nodig hebt om te schakelen en dergelijke. Ik pretendeer zelf dit veilig te kunnen, maar als de overheid bellen al verbied dan weet ik niet of dit voor iedereen een aanrader is. Maar voor de echte milieufreaks: 0 minuten warmdraaien is genoeg!
 

Noord26

Forumguru
@ FreeWheeler:

Huidige blokken zijn ivm oudere blokken juist zeer regelmatig qua warmte distributie en geleiding. Wat u hier verteld is zeker van toepassing op oude gietijzeren blokkken, maar in hoeverre het van toepassing is op de huidige; daar moet ik als werktuigboukundige zeker grote vraagtekens bij zetten.

Daarnaast, nogmaals, bij het verlaten van een stedelijke woning sta je voor 75-50% stil bij stoplichten met een onbelaste motor...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mag allemaal zo zijn, maar dat neemt niet weg dat het uitgestoten uitlaatgas in zo'n situatie niet iets is wat je wilt inademen. En deze buurman is helaas niet voor rede vatbaar, sterker nog doodsbedreigingen zijn je deel als je hem ergens op aanspreekt. Verder zou ik al degenen die idd net zo lang de motor laten draaien tot alle ijs van de ruit is verdwenen niet graag de kost geven.
 

RefleCs

Forumguru
Joehoeee? :smirk:

Daar moet ik zelf ook nog achter komen. Bij -1 doet ie het nog gewoon iig in mijn Faab. Vorige Faab heb ik hem nooit uit zien gaan. Mijn Leon sloet altijd wel af maar ik weet niet meer bij welke temperatuur. Staat het niet in het boekje van de auto?
 

Noord26

Forumguru
Mag allemaal zo zijn, maar dat neemt niet weg dat het uitgestoten uitlaatgas in zo'n situatie niet iets is wat je wilt inademen. En deze buurman is helaas niet voor rede vatbaar, sterker nog doodsbedreigingen zijn je deel als je hem ergens op aanspreekt. Verder zou ik al degenen die idd net zo lang de motor laten draaien tot alle ijs van de ruit is verdwenen niet graag de kost geven.

Als je echt een bijdrage wilt leveren aan de natuur met betrekking tot uitlaatgassen moet je helemaal geen auto gaan rijden?

Weet iemand eigenlijk hoe het zit met een standkachel? Hebben de optie gekregen tot een ander huis (nieuwbouw), waarbij we een carport zouden kunnen gaan zetten. Hebben nu een garage. Is een standkachel aan te raden ivm voorverwarmen koelwater en ontdooiing van de auto?
 

darkprojectx

Forumguru
nou, als we dan allemaal tegen de oordelen van Freewheeler zijn, dan moet ik hem toch even steunen.
Ik krab altijd eerst de ramen, daarna stap ik in, start de auto en rij lekker rustig aan met de verwarming aan naar mn werk.
Indien nodig onderweg nog ff de raam sproeien en wissen en dat was al het spannende voor de winter weer.

Paar jaar geleden toen ik nog een oude auto had starte ik hem wel eerst en ging dan krabben, want de kans was altijd aanwezig dat je heel de auto had gekrabt en dat hij daarna niet startte :grin: the good old days!

Maar ik vind het ook onzin om mijn auto met sportuitlaat stationair te laten draaien smorgens om 06:45.. worden de buren niet blij van en ik schiet er zelf toch niets mee op. Na 5 min stationair draaien is hooguit het water enigzins op temperatuur. Kun je beter gewoon de straat uit rijden in lage toeren dan is je moter veel sneller op temperatuur.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Noord: Ik wijs er gaarne op dat de discussie niet gaat over het wel of niet willen leveren van een bijdrage aan het milieu, whatever that may be. De discussie gaat over het nodeloos vervuilen van de atmosfeer met slecht verbrande brandstof. Ook de akoestische milieuvervuiling, zoals de vorige spreker terecht opmerkt, speelt een rol, zeker 's-morgens vroeg
 

EdK

Forumguru
De een heeft de ene gewoonte de ander een andere. Ik heb deze en daarmee ben ik tevreden en dit werkt voor mij. Ik was niet van plan het aan te passen.

Maw de één heeft de ene opmerking maar als freewheeler2 een andere mening betaamd wordt hij afgebekt door menig lid hier als milieu activist en moet hij maar op de fiets gaan omdat dit gezonder is ?
Met al die ronkende motoren van jullie omdat het anders te koud is in het wagentje ?
Hij kan beter in zijn eigen wagen blijven zitten, want dan heeft hij nog een paar filters die die gassen van jullie tegen houden

Wat ik wil zeggen is, laat een ieder eens in zijn waarden !

Ik ben nog van de tijd van de transporter 1 , daar zat je swinters met dikke winterkleding in met muts en sjaal
En als je dan de buitenkant schoon had gekrabt en ging rijden zat je de eerste 30 minuten ook nog binnen te krabben omdat na een half uur de temp eindelijk boven het vriespunt kwam !
Maar tegenwoordig klagen we al met zijn allen bij 5 graden boven nul en dat je een ijsvliesje van je raam moet blazen dat het koud is in die wagen, en dat we niet meer zonder stoelverarming kunnen , maar dat het slecht voor je zaad is daar klagen we niet over !
 

Fabia

† In Memoriam
Wat dacht je dan van trouwen in december 2 jaar geleden en mijn vrouw had al verrassing een Bently met chauffeur gehuurd. Wel eentje van voor de oorlog zonder verwarming. Erg gezellig binnen in maar koud.......................... We reden heel romantisch binnendoor naar Deventer door de sneeuw en kou.
 

Rosinfield

† In Memoriam
neem ons alsjeblieft niet kwalijk, Wanderer. Wij blijven achter in totale deemoed na deze genuanceerde bijdrage jouwerzijds!
 
En niet op een 1.4tsi want op deze versie is het ook niet verkrijgbaar, jammer en dat ik dan ook met een ford gaan testrijden ben......................maar ja de testrit met de skoda was beter.
 

MacManiac78

Forumguru
Leuk, een milieugerelateerde discussie. Dat is een zeldzaamheid. Milieuchemisch gezien maakt het niet uit of een moter stationair draait of niet. Wat hier speelt is dat de auto zich dan niet verlaatst, dus is er geen sprake van een lijn-, maar een puntbron. Het gaat hier om een diesel, toch? Dan gaat het om fijnstof (roet door onvolledige verbranding). Of de EGR moet zijn afgedopt, dan is er eerder sprake van (optimale verbranding, maar vorming van) NOx. De MAC-waarden voor beiden worden in de buitenlucht niet (zo snel) overschreden, tenzij men meer dan 60 minuten op minder dan 50 cm van het emissiepunt hevig gaat zitten inademen. Dit lijkt me niet aan de orde. Hier is misschien wel sprake van geluidsoverlast, maar helaas is hier geen wet- of regelgeving voor. Vriendelijk blijven en de buurman de overlast zelf laten ervaren door hem uit te nodigen. Als de buurman niet wil, dan is er weinig (lees: niets) te ondernemen.
 

van_der_P

Senior Member
Terug naar de discussie
Ik vul een flesje, met een sproeier erop, met ruitensproeierantvries (-55 C) en sproei dat op de ramen. Eventueel even na trekken met een trekker of de ruitenwissers en je kunt rijden.
2 a 3 minuten werk
 

Fabia

† In Memoriam
Leuke weblog op Autoweek:

IJskrabben: motor aan of motor uit?

Het ijskrabberseizoen is weer geopend; bij mij in de straat stond gisterochtend een heel rijtje buurmannen de autoruiten ijsvrij te maken. De groep ijskrabbenden bleek ook dit jaar wederom in twee groepen te splitsen: zij die het met draaiende motor doen en zij die de motor pas starten nadat het ijs is verwijderd. Wat dat betreft is er bij mij in de straat het afgelopen jaar niets veranderd.
Nu is het erg makkelijk om een belerend vingertje op te steken naar hen die het met draaiende motor doen. En dat gebeurde gisteren dus ook; argumenten met termen als klimaat, milieu of eindige olievoorraad te over. Hierop volgde het verweer dat na het krabben instappen in een lekker voorverwarmde auto wel een stukje comfort is. En daar valt dan ook wel weer wat voor te zeggen.
In basis is dat namelijk het zelfde gerief wat je hebt wanneer je in huis de thermostaat van de centrale verwarming zo programmeert dat het huis ’s ochtends aangenaam verwarmd is op het moment dat de wekker gaat. Dat schijnt dan voor alle partijen weer wel heel gewoon te zijn, ik heb daar althans nooit iemand over horen piepen. Wat is wijsheid?
 

Gershwin

Senior Member
Zelf heb ik ter voorbereiding op de winter de ruiten ingesmeerd met van dat spul dat de regendruppels makkelijk van je ruiten laat 'afglijden'. Ik had namelijk gehoord dat dit ook het ruiten krabben vergemakkelijkt. Ik kan niet anders zeggen dan dat het echt werkt. Zaterdag is het mooi weer en dan ga ik ook de auto van mijn vrouw hier mee behandelen. Omdat ik twee karretjes openkrab, weet ik uit eigen ervaring van de laatste ochtenden dat behandeld en onbehandeld echt een wereld van verschil is!
 
Bovenaan Onderaan