De stelling is dus: Na starten langere tijd de motor stationair laten draaien geeft per saldo meer onvolledig verbrandde brandstof en daardoor schadelijker gassen dan dat je direct wegrijdt.
Ik weet niet of dat zo is, maar dat zou kunnen. Ik kan er wel aan toevoegen dat - uitgaande van milieu in de micro-situatie van de ademende buren in de straat - deze gassen wel meer geconcentreerd op een plek blijven hangen omdat de auto nog niet rijdt.
Mijn ervaring is dat mijn vorige twee auto's bij lage temperaturen wel 5 minuutjes moesten lopen tijdens het krabben, omdat anders inderdaad de adem aan de binnenkant van de ruit beslaat of zelfs bevriest, hoe hard de blower ook staat. Maar dat kan natuurlijk per auto verschillen.
Wat hierbij HELPT (tip van mijn vriendin) is dat je de autoruiten van binnen zo vetvrij mogelijk houdt. Dus af en toe een doekje met glassex zorgt er voor dat de autoruit minder snel beslaat, en je dus de periode van stationair laten draaien korter kunt houden. Maakt echt veel uit. Door viezigheid op de ruit blijven zwevende watermolekuultjes eerder hangen en dat voorkom je dus.
Over milieufreaks: ik ben milieufreak genoeg om hier te durven opmerken dat wie zijn auto tijdens het ontbijt volledig laat ontdooien door de motor vast aan te zetten de verkeerde afwegingen maakt. Dan heb je een beetje last Mc-Donaldsmentaliteit. In de zin van gemakzuchtig en ongezond dan, want goedkoop lijkt het me ook nog niet eens.