Ik rij tegenwoordig wekelijks een paar uur als chauffeur op de buurtbus: een 8-persoons Mercedes busje met automatische bak. Ik vermoed dat het een 6-bak is, maar in de display staat alleen maar "D" en geen aanduiding in welke versnelling hij staat. Handmatig schakelen is wel mogelijk, maar dat is véél minder aangenaam dan de automatische stand. En ik hoef geen heuvels af, dus is er ook geen aanleiding voor.
Deze bak schakelt niet overdreven vroeg op - integendeel zelfs, hij gaat ook in de 1e heel behoorlijk in de toeren. Het is wel mogelijk om 'm iets eerder dan 'spontaan' te laten opschakelen door het gaspedaal een haartje te liften, maar als hij zelf vindt dat-ie nog niet genoeg toeren maakt dan gebeurt er dus nog niks. Het schakelen op zich gaat vloeiend, schokvrij en behoorlijk snel - doet voor mijn gevoel niet veel onder voor de DSG6 waar ik eerder een paar jaar mee heb gereden.
Onlangs was de Mercedes een paar dagen uit de running voor groot onderhoud zodat ik mijn rondje mocht maken met de oude bus: een VW met 500.000km op de klok en een automatische bak (geen DSG volgens mij). In vergelijking met de Mercedes echt een lelijke terugval: het opschakelen duurt lang en gaat gepaard met meer dan een seconde inhouden, dan opeens met een ruk doorschieten. Voor mijn eigen comfort en dat van de passagiers ben ik op veel plaatsen daarom overgestapt op handmatig schakelen, dat ging veel sneller en door met beleid gas te geven geen last meer van inhouden/wegschieten.
In vergelijking met de Mercedesbak echt een afgang, deze VAG-automaat.