Schakelgedrag DSG7 icm 1.6 TDI

OctaviaWest

Actief lid
Mijn dealer stelt voor om de DSG opnieuw te laten inleren en zegt dat dat mogelijks een goed resultaat kan geven. Kan iemand daarvan getuigen?
 

ertromp

Forumguru
Mijn dealer stelt voor om de DSG opnieuw te laten inleren en zegt dat dat mogelijks een goed resultaat kan geven. Kan iemand daarvan getuigen?
Met zo'n opmerking zou ik me niet naar huis laten sturen. Hoofdregel wat die bak geleerd heeft is overschakelen op een zo laag mogelijk toerental ivm emissie eisen.
Er zal dus echt iets concreets aan de software moeten gebeuren wil je resultaat boeken
 

peterrapid

Forumguru
@OctaviaWest komt er gewoon op neer : euries betalen om je DSG te laten werken zoals jij het wil :jaja:
Opnieuw inleren gaat de basisprogrammatie niet veranderen.
Ik ben ook aan het sparen :wavecry:
 

Race Eend

Forumguru
TVS kan sowieso alle DSG's aanpassen, JD en VAG Techniek passen ook DSG's aan, maar of ze ook de nieuwste varianten al kunnen flashen weet ik niet.

JD kan al een tijdje alle DSG bakken aanpassen, ook de MQB versies.
Dit is al sinds januari 2015 zo.

Allemaal eigen ontwikkeling overigens. Dit gedaan op eigen aangeschafte test wagens, met een klanten auto kun je nooit weken lang stoeien.

- Leon Cupra 5F 2.0 TSI 280pk @ 411pk/520Nm (test/demo auto JDEngineering) voorzien van DQ250 MQB bak.
- Audi A3 SB 2.0 TFSI 200pk quattro @ 455pk voorzien van DSG6 DQ250-F (mijn prive auto)
- Audi A1 1.6 TDI DSG7 DQ200 (auto van tuningsdealer JD), 145pk/330Nm
- Audi S6 4.0 TFSI 420pk @ 750pk/850Nm voorzien van Stronic 7 DL501 'Gen2'
- Audi S4 3.0 TFSI 333pk @ 520pk/625Nm voorzien van Stronic 7 DL501 'Gen1'
 

Pollewop

Forumguru
Buiten de bakken van ZF hoor ik ook zeer positieve verhalen over de automaten van Aisin. Zij hebben o.a. een 8-traps automaat voor dwars voorin geplaatste motoren. Deze vind je o.a. in diverse Volvo modellen.
Bij ZF verwacht ik veel goeds van hun nieuwe 9HP, een 9-traps automaat voor dwars voorin geplaatste motoren. Deze automaat wordt nu in nog maar een paar modellen geleverd, maar zou wel eens groot kunnen worden.
Helaas is de 8-traps van ZF voor liefhebbers van een ruime auto (en dat zal de meerderheid op dit forum zijn) totaal oninteressant, want enkel geschikt voor in lengterichting geplaatste motoren.
Mijn DSG-7 zou ik echter graag inruilen voor een 9-traps ZF of een 8-traps Aisin. Helaas gaat dat niet zo makkelijk.

Dat kan ik alleen maar bevestigen. Ik rij nu bijna een jaar in mijn Volvo V70 D4 met een Geartronic 8-traps Automaat van Aisin, en die schakelt zeer prettig. Schakelt op het juiste moment omhoog, en reageert heel snel op het gaspedaal. Ook het terug schakelen gaat prettig. Geen enkele behoefte om daar iets aan te veranderen.
Gewoon TOP... :)
 

OctaviaWest

Actief lid
Fijn te horen dat er ook nog versnellingsbakken zijn die fijn rijden af fabriek. Bestaat dat in nog meer merken?
 

peterrapid

Forumguru
Eventjes toch nuanceren heeft die Volvo geen 2.0 diesel ? Een zwaardere motor lees meer koppel heeft zowiezo minder problemen met lagere toerentallen. Ik met de rs tdi vind het gewoon ok in D cind enkel de 1e versnelling te kort schakelen maar met een 1.6 tdi is het andere koek omdat er minder koppel voor handen is dus ...
 
Zomaar een vraag hoor . Maar is het niet bij de diesel dsg ook zo dat hoe verder je het gaspedaal indruk hoe later ie schakelt.
Dat is wel zo bij mijn tsi tje . Was even wennen van mijn rijstijl maar als je goed van te voren weet hoe je wil rijden , past de dsg zich daarop aan . Echt een super uitvinding ! Ok soms geef ik iets te weinig gas , gewoon een beetje meer voor een kleine kikdown en je schiet weer vooruit . Ik zie het probleem niet .
Misschien dat de diesel en benzine dsg instellingen wat verschillen , de mijn schakelt wel wat later als 1200 toeren meestal .
 

ertromp

Forumguru
Nadat de koppelingsplaten van mijn DSG waren vervangen, had ik het idee dat de bak in 1 en 2 bij een hoger toerental opschakelde naar een hogere versnelling.

Bij navraag bleek dat de dealer ook de DSG-software had geüpdatet. Vraag eens bij de dealer na of je de nieuwste versie hebt en, in dat geval, wat het verschil is met de versie in jouw wagen.

@OctaviaWest heeft een O3/MQB en dat is niet te vergelijken betreffende software met de O2 DQ200 software
 

ertromp

Forumguru
Koppelingen zijn al van andere kwaliteit in de O3
Daarnaast is het schakelen niet afhankelijk van alleen toerentallen maar zijn ook de drukken over de actuatoren van belang en die zijn bij de O3 ook anders dan de O2
Technisch is er gewoon weer het eea verbetert aan de DQ200 bak
 

W124

Senior Member
De DSG (D-stand) haalt in mijn 1.2 TSi 110 pk ook de scherpe kantjes er vanaf. De sportstand haalt het beste naar boven in de motor. Fel reageren en razendsnelle kickdown. Schakelt ook nog eens netjes door naar 7de versnelling (dit was niet zo in m'n A3 uit 2010 trouwens). Op de snelweg rijd ik dus ook meestal in de sportstand, anders kom je echt te kort. Zal met de diesel misschien iets beter gaan vanwege hoger koppel?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind dat die S stand in de standaard programmatuur veel te lang doortrekt in de toeren. Veel kabaal zonder dat er nog iets gebeurt. Werkt met dsg optimalisatie een stuk prettiger. Maar ik gebruik hem hoogst zelden en zeker niet op de snelweg. Een enkele keer bij het invoegen
 

holthof

Nieuw lid
Had hetzelfde met mijn Octavia. In de individuele instelling nu gekozen voor de zuinige modus(E) waarbij de automaatbak sneller opschakelt en bij gas los in de vrij gaat.
Trucje wat ik toepas bij naderen rotonde is even terug te tikken in de sportmodus waarbij de bak terug kan schakelen.
Ben hier zeer tevreden!
 

OctaviaWest

Actief lid
Holthof, wat bedoel je met "individuele instelling"? Waar vind je die? Zou ik die ook moeten hebben?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Holthof, wat bedoel je met "individuele instelling"? Waar vind je die? Zou ik die ook moeten hebben?
is de optie "drive mode selection"
waarbij je kan kiezen uit 4 instellingen met elk hun karakteristieken op het gebied van gasrespons en schakelgedrag van de DSG (indien aanwezig).

 

OctaviaWest

Actief lid
Shit, ik heb geen drive mode selection... was een optie die ik wou nemen maar de verkoper deed dat af als helemaal nutteloos.
 
Ik ben benieuwd hoe het mij zal bevallen. Bij de proefrit wel gemerkt dat de DSG7 icm met de 1.6tdi heel anders rijdt dan mijn eerste Octavia, een O2 1.9tdi DSG6. Dit uiteraard onder druk van de emissienormen. Ik rij nu met een 8-traps ZF bak en die schakelt mooi maar toch niet zo soepel als een DSG. Wat die ZF bak wel beter doet is als je naar een stoplicht rijdt dat net op het laatste moment op groen springt. Dan pakt een normale bak makkelijker op dan een bak met dubbele koppeling. Anyway, ik zal het er voorlopig mee moeten doen en ben nu wel blij dat ik de paddles heb besteld zodat ik toch even snel kan terugschakelen. Iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan