Autoontwerpers hebben er al heel wat jaren nogal een handje van om de achteruitrijverlichting geheel ten onrechte te degraderen tot slechts een signaallampje voor eventuele achterliggers. Mijn 2011 Fabia had dat probleem ook al en bij de huidige Leon is het al niet anders. Voor het zicht naar achteren heb je er echt niks aan - de eerste de beste gasaansteker geeft al meer licht... Omdat mijn oprit via een dammetje een bermsloot kruist en ik de auto persé achterwaarts onder de carport wil zetten heb ik dat opgelost zoals hieronder beschreven.
Overigens mag één mistachterlicht zich bij linksgestuurde auto's simpelweg niet rechts van het midden bevinden (van achteren gezien). Daarom is het niet ongebruikelijk om dit in het linkerachterlicht te integreren en dan in het rechterachterlicht dezelfde ruimte te benutten voor een achteruitrijlicht. En inderdaad, daar zie je dus in je linkerspiegel hoegenaamd niks van.
Twee opties: ofwel een extra setje LED-verlichting op de achterklep schroeven, gekoppeld aan het reguliere achteruitrijpitje (had ik op mijn Fabia - echt een berg licht!), ofwel het bestaande achteruitrijlampje vervangen door een veel sterkere LED-versie. Dat heb ik nu, met wel wat extra licht - al blijft het een nadeel dat dit alleen uit het rechter achterlicht komt. Een retrofit achteruitrijcamera met 4 LEDjes eromheen geeft een beetje extra zicht, al zou het best nog lichter mogen...