@Cordoba: betreft de bobine(s) op de MPI.
Niet helemaal toevallig heb ik een nieuw exemplaar klaar liggen voor het geval een van de bobines het onderweg op reis het begeeft. Het zijn eigenlijk vier geschakelde bougiedoppen in 1 blok gegoten samen met de 4 bobines en een elektronische ontsteking in één. Geen bougiekabels meer en geen gedoe met contactpunten, verdelerkap en condensator en bougiedoppen.
Alles zit in 1 blok gegoten wat in 1 keer op de bougies wordt gezet en vastgeschroefd.
Als er wat mee is kun je het naar mijn weten niet repareren en wordt het hele blok vervangen. Het schijnt niet vaak voor te komen maar soms gaat er iets van de electronica kapot van binnen en dan komt er een nieuw blok op.
Voor de zekerheid, omdat ik redelijk vaak lange afstanden rij richting Bordeaux, neem ik altijd dat nieuwe blok mee. Trouwens gekocht in Duitsland via EBay. Was toen niet duur.
Het probleem met de meeste Franse garages is dat zij nauwelijks onderdelen vooradig hebben. Alles komt uit een centraal magazijn. Althans zo was het bij een kapotte enkele bobine bij mijn Renault VelSatis. Die moest uit Parijs komen hetgeen mij toen totaal 3 dagen kostte. Het lijkt mij, omdat je relatief weinig Škoda's in Frankrijk ziet en zeker geen Fabia's MK1, handig om dat als reserve bij je te hebben.
De sturing van de ontsteking gebeurt niet meer met een verdeler maar wordt direct afgenomen met een magnetische sensor van het vliegwiel.