Skoda fabia combi start moeilijk

gossy

Actief lid

leuk vergelijk - vooral t testje 5m50s hoe een oud vuil filter vloeit vs een nieuw filter..
Ze zouden er een stuk meer van verkopen als ze doorzichtig waren XD



De mijne die altijd uit een drukke bron gedronken heeft was behoorlijk bah.
Tank kant kwam zwarte slurry uit - motorkant helder wel.. slangetje eraan en blazen en de boel stroomde nog wel door

maar de pomp werd er stil van..
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Inderdaad. Met schone filters gaat het allemaal een stuk makkelijker. Het is voor de benzinepomp ook een stuk makkelijker om de benodigde hoeveelheid én de nodige druk te kunnen leveren. Zo duur zijn brandstoffilters niet om daar op te bezuinigen. Hier in Nederland is het met de algehele kwaliteit van brandstof eigenlijk hoed gesteld. Vooral bij drukke pompen is er voldoende aanvoer van verse brandstof. Dat is in sommige landen wel eens anders bij stille en afgelegen pompen. Daar is de vervuiling veel groter.
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
@gossy ...ik heb mijn brandstof filter ook eens vervangen aan mijn Fabia vorig jaar...deze eens open gemaakt....die zag er precies zo uit als op het introductie plaatje wat je laat zien ...zag er uit als de meest rechtse....zo zwart als ie maar zijn kan.
Ik hoor mijn pa nog zeggen “een brandstoffilter vervangen? Start ie niet meer dan?” Euh ja wel pa...maar....
“Als ie niet meer start dan ist pas tijd om een nieuw filter te monteren” .....zucht....ja hoor pa :thumbsup:
Ga je pa maar eens vertellen dat een brandstoffilter meer doet dan je denkt.....succes:laugh:
 

gossy

Actief lid
Precies hetzelfde hoorde ik de helft van de straat hier ook bezigen qua mening toen ik met t filter in de weer was XD
Ik denk dat die wijsheid komt van if it aint broke don't fix it - op zich prima instelling hoor maar voor wat t kost vs een brandstofpomp..
Wanneer je voor de faab I de servicemanual leest lees je bij de diesel bij elk interval vermeld staan vervangen, en bij de benzine inspectie.. Wat een inspectie inhoud hangt wellicht af van de training en gewoonten van de monteur.

Ik hou t bij 60000 interval vervangen.
 
Brandstoffilter kost een tientje,gewoon vervangen dat ding als het onduidelijk is wanneer hij voor het laatst is ontvangen.
Is er ook naar de injectoren gekeken/geluisterd?
Pulseren ze nog mooi?
Misschien pulseren ze onregelmatig waardoor hij wat moeilijk start.
Als je slechte injectoren hebt gooit ie vaak wel codes,en je merkt het wel aan het rijgedrag maar controleren is gratis,en je sluit weer wat uit.
 

verhulstr

Forumguru
Idd...filter kost zoveel geld niet...ik heb bij de Fabia van mij toen het filter vernieuwd bij 210k meen ik (ik heb de auto niet meer sinds eind april dit jaar), ik heb em vervangen omdat ik niet in het service boekje terug kon vinden wanneer die voor het laatst vervangen was.....schijnbaar was het zijn eerste nog die er onder zat.

Nu bij mijn huidige auto(tje) heb ik mij verloren gezocht naar het brandstoffilter....op het www gezocht van waar dat pokke ding moest zitten....kwam het antwoord...aan de rechterkant onder de auto net voor de tank....prima..ik gaan kijken...geen filter..:cry:...wel de leiding die naar voren toe loopt naar de brandstof galerij.
Oke goed gekeken naar de galerij....ja maar...die heeft alleen maar een toevoer, waar is de retour leiding?...heel simpel...die heeft ie niet :D
Affijn terug naar de locatie van de filter......blijkt dat ding IN de tank te zitten...schijnbaar is de filter en de pomp 1 unit.
Wil je het filter vernieuwen...prima maar gelijk met de brandstof pomp:jaja:...kosten €300......even verder gelezen....Aha...een once in a lifetime filter en pomp:fool: (dat betekend dus dat eigenlijk het hele auto leventje mee moet kunnen zonder onderhoud).
Nu in mijn geval....if it ain’t broke don’t fix it.....ik laat em lekker zitten...maar wat ik wel ga doen is een keer een goedje in de tank gooien om het spul eens schoon te krijgen (injectoren en leidingen enzovoorts)....eens kijken of dat gesputter tot ongeveer 2500 tpm wat minder wordt...daarboven geen problemen.
 
Ik heb mijn fabia ook niet meer, die mpi had me toch te weinig power,dus hij is door gegaan naar mijn zusje,ik heb er zelf een stage 3 V70 2.4 turbo voor in de plek gezet,Toen ik hem kocht had hij nog geen stage 3,ik kan je vertellen dat die MPI'tjes toch een prettiger zijn om aan te knutselen.
Groot gelijk,300 euro om een filter te vervangen gaat natuurlijk pas gebeuren als het echt niet anders kan.
Once in a lifetime is erg leuk maar soms een beetje een wassen neus.
Net als die sealed for life versnellingsbakken,mijn fabia had er ook een,gelukkig dat ik die met de grote beurt ook had meegenomen want er zat maar een halve liter olie in,kon geen sporen van lekkage vinden dus geen idee waar de rest was gebleven.
Er staat me trouwens iets van bij dat er in die mpi's ook nog verschil zit in brandstof filters?
Sommige hebben met 2 slangen,en andere met 3 slangen,Nogmaals,dit weet ik niet zeker,in ieder geval eerst even onder de auto kijken voordat je een filter besteld.
 

verhulstr

Forumguru
Qua verschil in vermogen van de Fabia 1.4mpi en mijn huidige autootje( Renault Clio 1.2 8v 60pk) merk ik het wel hoor.
Ik mis toch dat koppel en vermogen wat de Fabia meer heeft dan mijn kliko.
Nu is mijn kliko lichter dan de Fabia combi die ik had....scheeld bijna 200kg, dus qua vermogen/gewicht zouden ze bijna gelijk moeten zijn...maar toch voel ik verschil...het zal het karakter wel zijn van de motor wat het verschil maakt.

Idd bij de Fabia eerst onder de auto kijken hoeveel aansluitingen het brandstoffilter heeft...je hebt zo de verkeerde te pakken.

Versnellingsbak olie...vertel me er niet over.....het beste is om het gewoon eens in de 100k eens te checken cq te verversen en aan te vullen.
 

verhulstr

Forumguru
Ik denk eraan om injectorvloeistof erin te doen en of benzine filter te vervangen, maar is zonde geld als dat het ook niet blijkt te zijn, qoute mijn vrouw even .

Nee het is geen zonde geld als je een monteur en onderdelen moet gaan betalen als je problemen blijven bestaan? Ik las net dat je al bijna €300 kwijt bent? Dan is een nieuw filter en injectorcleaner een druppel op die gloeiende plaat.....en trouwens een filter en die cleaner hoort gewoon bij het onderhoud van je auto.
En geef de cleaner even de tijd....het is nou niet zo dat dit gelijk werkt en de problemen weg helpt.....die cleaner moet de tijd krijgen om het vuil aan te pakken....je brandstofsysteem zorgt er voor dat het wegspoelt terwijl je rijd de auto...

Amersfoort is mij te ver weg.....had je nou dichterbij gewoond dan had ik er over kunnen denken om naar je toe te rijden.
 

gossy

Actief lid
Die cleaner die doet ook aanslag in de tank oplossen - bestens even op t oude filter een keertje als er nog eeen derde in de tank zit erin, rijden, nachtje laten weken en de volgende dagen tanken.. leegrijden dan herhalen of t filter pas vernieuwen, anders zit t nieuwe filter gelijk vol met tank aanslag
 

HenkHenkHenk

Senior Member
lol nou de mijne ziet er waarschijnlijk net zo ghetto uit als de jouwe hoor Verhulstr XD
Ik ga die verfoeide plastic kap er wel zms afhalen zodra ik een passende oliedop heb..

^^

@gossy, toevallig een passende dop gevonden ? mijn kap zit niet meer vast ( boutje afgebroken, je ruikt ook een beetje olie/uitlaatgas )
 

gossy

Actief lid
oh chips ja Vergeten de update te doen ^^

Ik was helemaal vergeten^^ Die kap zat niet echt lekker vast meer met die standaard bevestigingen erop en destijds toen de kop van de motor aflag voor de koppakking hebben we nieuwschroefdraad getapt erin en nieuwe boutjes toegepast… Heb nog gekeken naar een dop maar kon niks sleutelloos vinden =/ Tot t weer lente word en t metaal niet mn klauwen pijn doet laat ik het even zo maar ^^
 

HenkHenkHenk

Senior Member
oh chips ja Vergeten de update te doen ^^

Ik was helemaal vergeten^^ Die kap zat niet echt lekker vast meer met die standaard bevestigingen erop en destijds toen de kop van de motor aflag voor de koppakking hebben we nieuwschroefdraad getapt erin en nieuwe boutjes toegepast… Heb nog gekeken naar een dop maar kon niks sleutelloos vinden =/ Tot t weer lente word en t metaal niet mn klauwen pijn doet laat ik het even zo maar ^^

a ok klasse, zat er ook aan de denken, ff kijken als er genoeg vlees op de bevestiging zit. ik lees ook op de forum over onderkant van dop op de zwarte bescherplaat. ik vermoed dat die ook ontbreekt
 
a ok klasse, zat er ook aan de denken, ff kijken als er genoeg vlees op de bevestiging zit. ik lees ook op de forum over onderkant van dop op de zwarte bescherplaat. ik vermoed dat die ook ontbreekt
Bij mij zat er inderdaad een dop aan de onderkant van de motorafdekplaat.
Als je hem kwijt bent en je er 1 wilt bestellen,onderdeel nummer is 047103485 en 047103487 voor de rubber ring.
Ik kan niet echt nederlandse site's vinden die ze verkopen maar misschien kun je er wat mee.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Bedankt voor de tip! Bij motorfietsen kan ik Oem onderdelen bij een dealer bestellen, bij auto’s denk ook toch?
 
Zekers,ik vraag me alleen af of ze die dop zo bij de dealer hebben liggen.
Als ze dat moeten bestellen zal het wel weer een mooi duur grapje worden,maar je kunt natuurlijk altijd eens langs rijden,vragen is gratis.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Opzich is mijn dop gewoon nog steeds op de zwarte sierkap, echter mijn sierkap zit gewoon los.raar systeem zo een losse dop op een kap
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Dit is verder mijn andere bevestigings punt. Ik heb de kap nog niet afgehaald, als ik geen nieuwe bevestigingspunt erop kan schroeven dan maar iets verzinnen
 

Bijlagen

  • 09384D01-2ADB-4365-93D1-8C3382A64DB5.jpeg
    09384D01-2ADB-4365-93D1-8C3382A64DB5.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 15
Bovenaan Onderaan