Cyrus
Actief lid
@Ron_2:
In geval van mijn beide Skoda's gaat het om aanschaf van een gebruikte auto. Mijn huidige OII is na aanschaf door de dealer uitgelijnd, onder garantie. Bij de vorige heb ik de kosten zelf betaald.
De auto's daarvoor waren allemaal nieuw gekocht (4x lease, en 1x zelf gekocht) en die heb ik ook allemaal vrijwel direct na aflevering laten uitlijnen, bij allemaal was de uitlijning toch niet helemaal op orde. Dat waren een Nissan Primera (1998), Seat Toledo (1999), Renault Laguna (2002), Toyota Verso (2005) en een VW Golf VI (2009, sportonderstel).
Kennelijk wordt er in de fabriek onvoldoende aandacht aan de uitlijning besteed of worden te ruime toleranties gehanteerd bij het in elkaar zetten c.q. afstellen van de wielophanging.
Hoewel onze Citroën C1 (2e auto, nieuw gekocht in november 2010) daar weer een uitzondering op is: die was qua uitlijning goed bij aflevering.
Ik begreep van mijn dealer dat voor de Octavia II (in ieder geval de PFL) vanuit Skoda een aangepaste uitlijning is voorgeschreven ten opzichte van de originele fabrieksspecificatie ten tijde van de introductie, met als beoogd voordeel een verbeterde stabiliteit en minder last van cuppen van de achterbanden.
Uitlijnen kost rond de EUR 75 dus dat is te overzien. Ik ga de discussie over de rekening meestal uit de weg: het uitlijnen moet toch gebeuren - neemt de dealer de kosten niet op zich, dan verdien ik die pakweg EUR 75 snel weer terug met meer rijplezier, verminderde (banden)slijtage en een pietsje minder brandstofverbruik (want verkeerde uitlijning levert hogere rolweerstand op en dus meer brandstofverbruik).
In geval van mijn beide Skoda's gaat het om aanschaf van een gebruikte auto. Mijn huidige OII is na aanschaf door de dealer uitgelijnd, onder garantie. Bij de vorige heb ik de kosten zelf betaald.
De auto's daarvoor waren allemaal nieuw gekocht (4x lease, en 1x zelf gekocht) en die heb ik ook allemaal vrijwel direct na aflevering laten uitlijnen, bij allemaal was de uitlijning toch niet helemaal op orde. Dat waren een Nissan Primera (1998), Seat Toledo (1999), Renault Laguna (2002), Toyota Verso (2005) en een VW Golf VI (2009, sportonderstel).
Kennelijk wordt er in de fabriek onvoldoende aandacht aan de uitlijning besteed of worden te ruime toleranties gehanteerd bij het in elkaar zetten c.q. afstellen van de wielophanging.
Hoewel onze Citroën C1 (2e auto, nieuw gekocht in november 2010) daar weer een uitzondering op is: die was qua uitlijning goed bij aflevering.
Ik begreep van mijn dealer dat voor de Octavia II (in ieder geval de PFL) vanuit Skoda een aangepaste uitlijning is voorgeschreven ten opzichte van de originele fabrieksspecificatie ten tijde van de introductie, met als beoogd voordeel een verbeterde stabiliteit en minder last van cuppen van de achterbanden.
Uitlijnen kost rond de EUR 75 dus dat is te overzien. Ik ga de discussie over de rekening meestal uit de weg: het uitlijnen moet toch gebeuren - neemt de dealer de kosten niet op zich, dan verdien ik die pakweg EUR 75 snel weer terug met meer rijplezier, verminderde (banden)slijtage en een pietsje minder brandstofverbruik (want verkeerde uitlijning levert hogere rolweerstand op en dus meer brandstofverbruik).