Skoda O2 nogal gevoelig voor zijwind en oneffenheden in de weg

Cyrus

Actief lid
Er is op een gegeven moment een update gekomen voor de uitlijngegevens, waardoor pre-facelift modellen tot een bepaald MY (weet niet exact welke, in ieder geval t/m 2007) anders worden uitgelijnd dan ze destijds van de band rolden. De facelift-modellen komen sowieso met die nieuwe uitlijnspecs van de band.

Misschien eens een andere dealer of bandenspecialist bezoeken?

Cuppen kan ook met merk en type band te maken hebben; de ene band is er wat gevoeliger voor dan de andere band.
 

delta

Actief lid
Hoe is het met de velgen die onder de Octavia zijn gemonteerd maw is dit nieuw lichtmetaal of standaard.
Heb me eens laten vertellen dat b.v een standaard Vega velg velen malen zwaarder is dan aftermarkt velgen dit kan zeer zeker van invloed zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb me eens laten vertellen dat b.v een standaard Vega velg velen malen zwaarder is dan aftermarkt velgen dit kan zeer zeker van invloed zijn.

Zou kunnen. Maar voor mijn O2 maakte het qua zijwind-ongevoeligheid geen verschil of ik nou de zomerwielen (LM) of de winterwielen (staal) eronder had.
 

Cyrus

Actief lid
Gisteren 1.000km gereden naar Innsbruck, onze stop-over op weg naar vakantie in Italië. Daarvan zeker 800km Autobahn, waarbij ik zo' 70% van de tijd met een constante snelheid rond de 170 km/u heb gereden - met een volle auto. Auto is gewoon heel stabiel, geen last van zijwind en spoort prima, hoefde ook beslist niet constant bij te sturen, stuur bleef gewoon uit zichzelf recht. Exact hetzelfde weggedrag dat ik ervaar bij normaal dagelijks gebruik.

Waarmee ik wil zeggen: de klachten die sommigen in dit topic posten, zullen vast optreden bij hun auto. Maar met goed uitlijnen (vak apart!), wielmaten binnen de voorgeschreven varianten (zie tankklepje of instructieboekje), goede banden (geen eco-rubber!) en de juiste bandenspanning is de OII beslist een stabiele auto.
 

motomarz

Senior Member
Wat noem je eco-rubber?

Dinsdag vertrekken we voor 2 weken vakantie, dan komen bij ons ook de langere afstanden langs.
Ik zal opletten, in het normale dagelijkse (wekelijkse) gebruik ondervind ik wel wat zijwindgevoeligheid,
maar geen dramatische dingen.
Ben benieuwd hoe dat op vakantie met volle auto gaat.
 
Gisteren net terug gekomen van vakantie. 2 weken in het geboorteland van de Octavia vertoefd. Als het onderstel ergens door de mand zou vallen is het wel in Tsjechië, omdat niet alle wegen daar zo strak en vlak als een biljartlaken zijn gelegd. Geen centje pijn verder, wagen reageert strak en voorspelbaar op zelfs het meest beroerde wegdek. Oneffenheden worden haast op Franse wijze weggemoffeld. Op de reis erheen en weer terug uiteraard een groot deel op de Autobahn doorgebracht. Ook daar geen problemen, ondanks de vele 'Talbrucke' en 'Baustellen'. Niet harder gereden dan 130 km/u overigens. Standaard bandenmaat, stalen velgen en geen hulpvering. 5 man in de wagen + bagage. Tijdens de volledige belading was de bandenspanning wel verhoogd naar het maximum, n.l. 2,3 bar voor en 3,3 bar (!) achter. En toch 1000 km op 1 tank halen met alle dalingen en stijgingen, remmen en weer ( vollast ) accelereren bij files en werkzaamheden aan de weg.:grin:
 

sitechris

Donateur
Bij mij wordt het storend bij windkracht 4 of meer en dan bij snelheden van 150 plus. Bij normale omstandigheden is de stabiliteit redelijk te noemen.
 

TL@

Forumguru
Hij is niet superstabiel tegen hoge snelheden maar het is dan ook geen sportieve auto (heeft ook die ambitie niet) maar voldoet zeker.

Na een tijdje met een Volvo V50 gereden te hebben, verlang ik voor de volgende toch naar een iets snedigere auto. Vooral het leunen op het voorwiel aan de buitenkant van de bocht en de vereiste correcties in de bocht (indien snel genomen) beginnen te storen na de ervaring met de V50 (die ook niet echt sportief is maar wel veel beter uitgebalanceerd dan de O2)
 

Chatslet

Forumguru
De oplossing voor dat zonder al te veel te verbouwen is in ieder geval wat stuggere vering er onder en eventueel verlagen. Wil je niet te veel aan comfort inleveren dan heb je nog progressieve vering.
Een raceauto gaat het niet worden maar er is veel mee te doen.
 

BarryXX

Actief lid
Ik rij nu met een 2.0 tdi uit 2005 en ik herken de geschetste symptonen niet. Wel vond ik dat mijn vorige 1.6 tdi greenline strakker lag. Waarschijnlijk als gevolg van de standaard verlaging?
 

Chatslet

Forumguru
Waarschijnlijk wel zeker. Sportonderstel is leuk voor hoge snelheden en bochtenwerk. Wordt het wegdek beroerd dan wil je wat minder stugge vering. Ik merk het ook met mijn FII GL. Die is vrij strak afgeveerd en op sommige stukken A4 is het zelfs met 100 km/u op de rechterbaan echt stuiteren met de auto. Wat zachtere vering zou dan fijn zijn.
 

TL@

Forumguru
Sportvering mocht van de baas jammer genoeg niet ten tijde van de bestelling, ondertussen zou er niet meer moeilijk over gedaan worden. Dus als de volgende een Skoda wordt (of eender welke andere VAG) dan waarschijnlijk wel met sportonderstel, maar het ook nog steeds dat ik volgende keer eens vreemd ga met een nieuwe Mondeo (die nieuwe ziet er echt prachtig uit) of een Volvo V60 of een Laguna of misschien een DS5 of ...
Nog een jaartje en dan mogen we weer bestellen, dat is toch altijd het leukste van een leasewagen, het uitzoeken van een nieuwe :tongue:
 

Rallye

Forumguru
Wat zachtere vering zou dan fijn zijn.

Dat blijft een kwestie van smaak. Ik rij sinds 1994 sportieve auto's (3x Peugeot 106 Rallye, Peugeot 206 GTI, nu mijn tweede RS (op 18 i.p.v. 17" zoals de vorige) en heb echt nooit behoefte gehad aan zachtere vering.

Soms is overigens de linkerbaan beter dan de (meer door zware wagens gebruikte) rechterbaan.....
 

Chatslet

Forumguru
Inderdad een kwestie van smaak. Mijn voorkeur gaat ook hoofdzakelijk uit naar strakkere vering. Vooral vanwege veel snelweg ritjes en toch wel vaker een sportieve rijstijl dan ik zou willen. De verleiding is gewoon te groot. Het mooiste zou gewoon regelbare vering zijn. Slecht wegdek of drempels, even op een knopje drukken en hoppa, de auto rijd als een Hummer. Zal voorlopig niet komen dus de oplossing is inderdaad even de linker baan pakken en het gas wat verder in duwen.
 

Cyrus

Actief lid
Wat noem je eco-rubber?

Bandstofbesparende banden met lage rolweerstand, die hebben vaak een mindere rechtuitstabiliteit dan sportieve(re) zomerbanden - andere compound en zachtere zijwangen. Door dat laatste heb je met een eco-band vaak ook wat meer last van onderstuur.
 
E

Ex-lid 2926

Ik vind mijn Octavia HB ook vrij gevoelig voor zijwind, maar ook voor spoorvoring in het wegdek. Met de smallere winterbanden heb ik van de gevoeligheid voor spoorvorming minder last.
En mijn O2 heeft het normale onderstel, aangevuld met hulpveren. Na de plaatsing van de hulpveren vond ik auto wel iets stabieler aanvoelen. Ondanks het normale onderstel vind ik de Octavia wel wat houterig aanvoelen op oneffenheden en slecht wegdek. Sinds een paar weken hebben wij als tweede auto een hele fraaie Fiat Panda in gebruik, en heel eerlijk; die kleine goedkope Panda heeft een comfortabeler vering dan de O2.
 

motomarz

Senior Member
Bandstofbesparende banden met lage rolweerstand, die hebben vaak een mindere rechtuitstabiliteit dan sportieve(re) zomerbanden - andere compound en zachtere zijwangen. Door dat laatste heb je met een eco-band vaak ook wat meer last van onderstuur.

OK, net de afgelopen 3 weken 4000 km weggereden, en eigenlijk geen last gehad van de rechtuistabiliteit of onderstuur.
Redelijk volbeladen auto, fietsen achterop.
En de 1.4 Greentech zou toch echt eco-banden moeten hebben.

Trouwens ook niet gek veel last van zijwind enzo. Eigenlijk best wel stabiel allemaal.
 
Bovenaan Onderaan