Skoda Octavia combi VRS Brandweerrode familie kanon

Turbo Harry

Actief lid
Goeie mod aan je inlaat @Tomtomm, hier bij de 206TSI ook gedaan. Lekker dremelen is nog nooit iemand slechter van geworden. :)

Met turbo inlet, turbo muffler delete, siliconen inlaat slang, Pipercross filter en R8 bobines erin (ben ik met originele downpipe, geloof het of niet) van 280pk/350Nm naar 399pk/500Nm gegaan. Bij Vagtechniek vroegen ze nog of er buiten wat ik hierboven al noemde verder nog aanpassingen waren (bijv. downpipe). Nee dus. Te bizar voor woorden.

Wanneer ik de gemiddelde 2.0TSI met IS38 turbo bij Vagtechniek voorbij zie komen dan zitten die met stage 1 meestal rond de 350/370pk. Ik stond oprecht versteld.

Overigens kun je dit gat ook dicht maken, heeft geen functie behalve reduceren van geluid. Maar we vinden geluid mooi, dus. ;)

WJr99wu.jpeg
 

Tomtomm

Senior Member
@hemi24 een bobine kun je zeker wel sterker maken, een bobine werkt altijd met 2 spoelen. Een primaire en een secundaire spoel.
Als hier je hierin wat veranderd qua spoelgrootte bijvoorbeeld kun je hier wel mee spelen. Bougie zijn hierin natuurlijk ook bepalend.
Het gaat mij niet zozeer of dat ze echt sterker zijn, meer dat er gewoon verse in zitten ter voorbereiding op de stage 2 tuning.

Een dat ze rood zijn vind ik mooi meegenomen.
 

Tomtomm

Senior Member
@Turbo Harry aah dat van dat kapje ga ik ook nog eens naar kijken, ben ik wel benieuwd naar.
De 2.0 TSI zijn inderdaad erg zuinig afgesteld qua vermogen, er valt erg veel uit te halen met een aantal relatief kleine mods.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heeft een sterkere bobine enkel zin, als je de vlamboog van de bougie er ook op aanpast, maar uiteindelijk valt staat het met het onbrandbaar mengsel, als dat er niet is, kun je vonken wat je wilt…
 

Arjan1985

Forumguru
Wordt mooi onder de kap. Alles met rode tinten icm de rode auto. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Heb je al een datum staan bij JD of VAG of iets anders?
 

Tomtomm

Senior Member
Er is nog geen datum bekend, ik wil namelijk eerst nog een aantal logjes maken in standaard trim en na montage van alle spulletjes.
En dan na het tunen ook nog.

Waarschijnlijk wordt het vvt in Marum waar de octavia getuned gaat worden.
 

Tomtomm

Senior Member
Update!

De afspraak voor de tuning staat. Op zaterdag 4 januari ga ik met de Octavia naar VVT in Marum voor een krachtkuurtje.
Zowel de motor als DSG worden dan aangepast.

Helaas is het loggen volledig standaard niet gelukt ivm tijdgebrek, aankomende zaterdag ga ik de downpipe monteren en het onderstel nalopen op spelingen en de banden balanceren. Af en toe lijk ik een trilling te hebben :mad: :mad:
 

Tomtomm

Senior Member
Hardware installation!

Afgelopen zaterdagmiddag begonnen met de voorbereiding op de stage 2.
De auto op de brug om de originele dowpipe te demonteren en montage van de JM tuning dowpipe.

na +- 20 min lag de originele downpipe op de grond, viel mij alles mee om hem te demonteren.
Alles was gangbaar en als de klemmen los zijn peuter je hem er zo onder vandaan.


Hier goed de restrictie zichtbaar in de standaard dowpipe.



Qua pasvorm echt top, ook de installatie was zo gepiept, qua rijden met je een iets dieper geluid.
De koude start is wat luider, verder merk je geen verschil.

Omdat we nu toch in de werkplaats waren even de tijd genomen om de winterwielen te demonteren en controle op onbalans.

Elk wiel had een klein beetje onbalans en heb ik gebalanceerd. de lichte trilling die ik voelde lijkt voor alsnog weg te zijn.
Wat mij wel tegenstaat is het geluid wat de vredesteins winterbanden maken, blij als straks de zomerbanden er onder mogen haha.


Zondagmiddag besloten de kinderen lekker een tuk te maken, had ik mooi even de tijd om de overige hardware te installeren.
Oude situatie :

Hierna begonnen met het demonteren van de bobines, via de bobine trekker die ook in het topic van andy voorbij kwam trek je ze er zo uit.

nu de bobines eruit waren gelijk even gecontroleerd of de bougies nog netjes op moment vast zaten


nu de bobines eruit waren kon ook de oude PCV klep los en vervangen worden voor een nieuw exemplaar, als deze los is kun je ook mooi je cilinderkop in kijken.

oud en nieuw naast elkaar

Nadat deze weer op de motor zat konden de bobines erin, mooi detail is dat ook deze al ingevet zijn vanuit HG motorsport.


Nu konden we starten aan het turbo gedeelte, als eerste de inlet eraf. Dit is ook zo gepiept, 1 torx los en je draaid hem er zo af.
Ook weer mooi zichtbaar wat een verschil tussen de onderdelen qua restrictie



Na de turbo inlet ook de turbo outlet los genomen, dit was wel een behoorlijk gepriegel.
vooral de montage van de nieuwe viel mij wat tegen.



na deze onderdelen ook de diverter valve van GFB gemonteerd, met de handleiding erbij is dit ook een eitje.

en dan natuurlijk niet te missen de rode inlaat slang van racingline.
Het complete plaatje:



Vooraf was ik erg benieuwd of ik veel verschil zou merken, en eerlijk gezegd merk ik dat niet
De software van de motor regelt op dit moment behoorlijk terug om de turbodrukken die standaard zijn te behouden.
wel heb ik even een testje gedaan met een simpele gps snelheids app.
Oude situatie 80-120 : 4 sec
nieuwe onderdelen: 80-120: 3.8 sec.
Ik ben er benieuwd wat ie op 4 januari op de bank presteert
 

ivovrs

Nieuw lid
Weet je toevallig nog het origineel onderdeelnummer van de pcv klep? Is dit toevallig 06K103495BM?
 

ivovrs

Nieuw lid
Top! En de achterremmen, had je andere remzadels/remklauwen nodig om naar de geventileerde remschijven te gaan?
 

Tomtomm

Senior Member
Update chip op maat bij Van Vugt Tuning.

Gister was het dan eindelijk zover, na een slechte nacht (toch een soort van zenuwachtig) Smorgens vroeg vertrokken richting Marum.
Ik moest er om 08:00 zijn, dat betekende om 06:15 al in de wagen.


Onderweg weinig verkeer, hoe meer ik naar het noorden kwam hoe witter het werd. Op sommige plekken was het ook link glad!
Even een sanitaire stop in winter wonderland haha.


Om 07:45 aangekomen bij vvt en super netjes ontvangen door Johan.
Even door besproken wat er precies ging gebeuren en klein overleg wat de eventuele wensen waren

dyna

Een collega van Johan nam de auto mee naar de dyno om hem vast te snoeren, dit kon je vanuit de nette wachtruimte allemaal zien.
Leuk om dit van zo dichtbij te kunnen volgen.

Johan was echt mega relaxed en ik mocht ook meekijken in de dyno ruimte.


Na de kalibratie van de dyno zijn ze gestart met een eerste run om te zien wat de octavia met de standaard software deed en of alles er in de logs gezond uit zag.
Dit laatste was gelukkig het geval een de octavia presteerde standaard al een nette 252 pk en 372 nm. Voor zover ik weet presteren deze motor over het algemeen vaak al iets meer dan de fabrikant opgeeft. Het gaf in iedergeval wel een lekker gevoel:geek:

Tijd voor een stukje software, de software word eruit gehaald en vervolgens zelf aangepast met WinOLS ( het programma om de software mee aan te passen)
Ik heb door het raam even staan kijken hoe johan daar door heen klikt, aardig abacadabra haha.
Na de aanpassing weer een run!
Hier kwam een mooie 316 pk uit, het koppel van deze run weet ik niet. Johan was nog niet helemaal tevreden over het vermogen in de hoge toeren. Hij ging daar nog een en andere aan tweaken.


Tijdens het wachten ook nog even staan kwijlen bij deze 2 porsches, wat een apparaten blijven dit toch.
In de tussentijd kwam er ook nog een golf 7.5 gti clubsport voor een chip op maat en stonden er nog 2 auto's voor een stage 1 binnen.
Leuk om met de heren van die auto's over dezelfde hobby te ouwehoeren.


Na nog 2 aanpassing in de map de laatste run vanuit de wachtruimte bekeken.

Daar kwam uiteindelijk een hele mooie 320 pk en 465 nm uit, Johan vertelde dat er nog wel meer uit te halen viel maar dit is nu veilig afgesteld.


Hierna zijn we samen even de weg opgegaan om samen een proefrit te maken of alles goed voelde en of het naar wens was.
En of het naar wens was haha, wat een mega verschil al op dat kleine stukje. Wat verder ook meteen opviel was de DSG, dat kan ik echt iedereen aandraden.
Het rijdt zoveel prettiger nu deze 250 toeren hoger pas doorschakelt. Ook de manuele stand is nu echt manueel, eerste indruk echt top.
Ook nog leuk om mee te krijgen, een sticker, sleutelhanger en geurhanger.


De terugweg helaas weinig kunnen testen ivm het slechte weer.
Savonds nog wel even een ommetje gemaakt, en wat ben ik onder de indruk van de ea888 motoren DSG bak.
Het blijft comfortabel maar gaat nu zoveel harder als wat het origineel deed, eerste indrukken zijn echt top.

Aankomende weken goed testen en dan op wintersport naar Oostenrijk.
Al met al een top ervaring bij de mannen van vvt.

Op de werkbank ligt de volgende upgrade al klaar in de vorm van een usb aansluiting in de middenconsole voor de achterbank. Die plaats ik binnenkort.
 

JeSko

Forumguru
Geniet ervan, stage 1 is eigenlijk zoals de auto uit de fabriek hoort te rollen, VAG weet dit ook, want ze hebben de blokken niet voor niets zo immens veel speling meegegeven om te tunen.
 

Tomtomm

Senior Member
Update!

Vanmiddag even de tijd genomen om een usb aansluiting te maken in het middenconsole tussen de voorstoelen.
Wilde hier graag een usb punt hebben zodat de kids mocht het nodig zijn hun ipad kunnen opladen tijdens lange vakantie ritten.


Eerst alles maar uitgepakt en uitgestald op de werkbank


Begin situatie


en na het weghalen van het prullenbakje en luchtrooster


4 schroefjes los en een ferme ruk later heb je de kap in je handen en groot gapend gat tussen de voorstoelen


De 12 volt lader voor moest even omhoog voor het aftakken van de voeding, naar klusje overigens. Je hebt hier eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig wat ik even niet voorhanden had.


Na installatie van de kabelboom, voor de definitieve montage even testen of het allemaal werkt.


Missie geslaagd dus verder inbouwen maar


Hier mooi het verschil goed zichtbaar


Ook even te tijd genomen om de sneeuwkettingen die ik op marktplaats had gescoord te passen, werkt perfect met het automatische spansysteem.
 
Bovenaan Onderaan