Skoda Octavia combi VRS Brandweerrode familie kanon

Turbo Harry

Actief lid
Goeie mod aan je inlaat @Tomtomm, hier bij de 206TSI ook gedaan. Lekker dremelen is nog nooit iemand slechter van geworden. :)

Met turbo inlet, turbo muffler delete, siliconen inlaat slang, Pipercross filter en R8 bobines erin (ben ik met originele downpipe, geloof het of niet) van 280pk/350Nm naar 399pk/500Nm gegaan. Bij Vagtechniek vroegen ze nog of er buiten wat ik hierboven al noemde verder nog aanpassingen waren (bijv. downpipe). Nee dus. Te bizar voor woorden.

Wanneer ik de gemiddelde 2.0TSI met IS38 turbo bij Vagtechniek voorbij zie komen dan zitten die met stage 1 meestal rond de 350/370pk. Ik stond oprecht versteld.

Overigens kun je dit gat ook dicht maken, heeft geen functie behalve reduceren van geluid. Maar we vinden geluid mooi, dus. ;)

WJr99wu.jpeg
 

Tomtomm

Senior Member
@hemi24 een bobine kun je zeker wel sterker maken, een bobine werkt altijd met 2 spoelen. Een primaire en een secundaire spoel.
Als hier je hierin wat veranderd qua spoelgrootte bijvoorbeeld kun je hier wel mee spelen. Bougie zijn hierin natuurlijk ook bepalend.
Het gaat mij niet zozeer of dat ze echt sterker zijn, meer dat er gewoon verse in zitten ter voorbereiding op de stage 2 tuning.

Een dat ze rood zijn vind ik mooi meegenomen.
 

Tomtomm

Senior Member
@Turbo Harry aah dat van dat kapje ga ik ook nog eens naar kijken, ben ik wel benieuwd naar.
De 2.0 TSI zijn inderdaad erg zuinig afgesteld qua vermogen, er valt erg veel uit te halen met een aantal relatief kleine mods.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heeft een sterkere bobine enkel zin, als je de vlamboog van de bougie er ook op aanpast, maar uiteindelijk valt staat het met het onbrandbaar mengsel, als dat er niet is, kun je vonken wat je wilt…
 

Arjan1985

Forumguru
Wordt mooi onder de kap. Alles met rode tinten icm de rode auto. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Heb je al een datum staan bij JD of VAG of iets anders?
 

Tomtomm

Senior Member
Er is nog geen datum bekend, ik wil namelijk eerst nog een aantal logjes maken in standaard trim en na montage van alle spulletjes.
En dan na het tunen ook nog.

Waarschijnlijk wordt het vvt in Marum waar de octavia getuned gaat worden.
 

Tomtomm

Senior Member
Update!

De afspraak voor de tuning staat. Op zaterdag 4 januari ga ik met de Octavia naar VVT in Marum voor een krachtkuurtje.
Zowel de motor als DSG worden dan aangepast.

Helaas is het loggen volledig standaard niet gelukt ivm tijdgebrek, aankomende zaterdag ga ik de downpipe monteren en het onderstel nalopen op spelingen en de banden balanceren. Af en toe lijk ik een trilling te hebben :mad: :mad:
 

Tomtomm

Senior Member
Hardware installation!

Afgelopen zaterdagmiddag begonnen met de voorbereiding op de stage 2.
De auto op de brug om de originele dowpipe te demonteren en montage van de JM tuning dowpipe.

na +- 20 min lag de originele downpipe op de grond, viel mij alles mee om hem te demonteren.
Alles was gangbaar en als de klemmen los zijn peuter je hem er zo onder vandaan.


Hier goed de restrictie zichtbaar in de standaard dowpipe.



Qua pasvorm echt top, ook de installatie was zo gepiept, qua rijden met je een iets dieper geluid.
De koude start is wat luider, verder merk je geen verschil.

Omdat we nu toch in de werkplaats waren even de tijd genomen om de winterwielen te demonteren en controle op onbalans.

Elk wiel had een klein beetje onbalans en heb ik gebalanceerd. de lichte trilling die ik voelde lijkt voor alsnog weg te zijn.
Wat mij wel tegenstaat is het geluid wat de vredesteins winterbanden maken, blij als straks de zomerbanden er onder mogen haha.


Zondagmiddag besloten de kinderen lekker een tuk te maken, had ik mooi even de tijd om de overige hardware te installeren.
Oude situatie :

Hierna begonnen met het demonteren van de bobines, via de bobine trekker die ook in het topic van andy voorbij kwam trek je ze er zo uit.

nu de bobines eruit waren gelijk even gecontroleerd of de bougies nog netjes op moment vast zaten


nu de bobines eruit waren kon ook de oude PCV klep los en vervangen worden voor een nieuw exemplaar, als deze los is kun je ook mooi je cilinderkop in kijken.

oud en nieuw naast elkaar

Nadat deze weer op de motor zat konden de bobines erin, mooi detail is dat ook deze al ingevet zijn vanuit HG motorsport.


Nu konden we starten aan het turbo gedeelte, als eerste de inlet eraf. Dit is ook zo gepiept, 1 torx los en je draaid hem er zo af.
Ook weer mooi zichtbaar wat een verschil tussen de onderdelen qua restrictie



Na de turbo inlet ook de turbo outlet los genomen, dit was wel een behoorlijk gepriegel.
vooral de montage van de nieuwe viel mij wat tegen.



na deze onderdelen ook de diverter valve van GFB gemonteerd, met de handleiding erbij is dit ook een eitje.

en dan natuurlijk niet te missen de rode inlaat slang van racingline.
Het complete plaatje:



Vooraf was ik erg benieuwd of ik veel verschil zou merken, en eerlijk gezegd merk ik dat niet
De software van de motor regelt op dit moment behoorlijk terug om de turbodrukken die standaard zijn te behouden.
wel heb ik even een testje gedaan met een simpele gps snelheids app.
Oude situatie 80-120 : 4 sec
nieuwe onderdelen: 80-120: 3.8 sec.
Ik ben er benieuwd wat ie op 4 januari op de bank presteert
 
Bovenaan Onderaan