Skoda Tuning ervaringen

Volvo_440_turbo

Senior Member
Hoi iedereen nieuw hier, ik wil mijn ervaring met speed-buster boxen even delen!
Ik had er eentje in mijn mazda 323 ditd vroeger, gaf 16pk extra, in laagste toeren 80Nm koppel, in hogere toeren wat minder, heb er +200000 km mee gereden zonder problemen
Nu heb ik er eentje in mijn Octavia 2011 CR TDI, ondertussen 160000 km niet helemaal probleemloos.
Het is te zeggen, ze hebben drie gaskleppen vervangen eer ik door had dat de extra weerstand van de kablage van de powerbox verantwoordelijk was voor de foutmeldingen en het gestotter, dit heb ik zelf opgelost door een extra massadraad van de gasklep naar de accu te brengen. Dus dat heeft me wel wat gekost (1 nieuwe gasklep buiten garantie en een dure nieuwe kabelboom van de powerbox), ik had evengoed voor chiptuning kunnen gaan, maar dat kon niet omdat de auto toen nog eigendom was van de leasemaatschappij, het was wel een fincanciële lease,dus onderhoud mochten we wel zelf voorzien.
Ik heb ook de box een keer moeten terugsturen omdat de software in panne was gevallen, hebben
ze wel kostenloos geregeld.

Soit, de goede punten nu, op de testbank geeft mijn auto standaard een 150pk en 350Nm,
vanuit fabriek zou dat 140pk en 320Nm moeten zijn, opgelet, ik heb een youtube filmpje gezien waarbij deze motor op vier wielen gemeten 150pk geeft, op 2 wielen netjes 140pk, sjoemelsoftware dus, de auto herkent een testomgeving dus..., met powerbox is het een kleine 170 pk en iets meer dan 400Nm koppel, dus +20pk en +50Nm waarmee de auto voor mij meer dan vlot genoeg is, en gezien mijn mishandeling ben ik bang dat de auto met meer pk's snel de geest zou kunnen geven. Zo ben ik eens in een dag van Budapest afgekomen en de auto niet gespaard! Nu, ik vermoed dat na de software update de auto wat meer kracht heeft omdat ie licht bergop al eens de 235km/h heeft aangetikt, waarschijnlijk wel met rugwind, kan bijna niet anders, hij trekt ook stukken beter dan een maat zijn suberb 2.0 tdi 190pk

Of ik terug speedbuster zou nemen? Mijn volgende auto wordt wellicht een Octavia 1.5 tsi waarvoor nog geen chiptuning is, dus tja... maar eigenlijk , met de 'problemen' die ik gehad heb lijkt chiptuning weer wel net iets beter. En alles hangt er van af of we de auto direct gaan kopen of leasen, garantie...
Buiten de problemen die ik gehad heb geen extra olieverbruik of andere shit, wel, als je serieus gas geeft op de autobahn veel meer verbruik, bij rustig rijden véél minder verbruik, eens van ons huisje in Frankrijk tot in Bratislava (1200km) op 1 tank gedaan en ik had nog over voor 100 km, constant 130 met volgeladen auto op cruisecontrole, overall, omdat ik een vlotte rijstijl heb is het verbruik iets hoger in dagdagelijks gebruik. Nog even te vermelden, het is een powerbox verbonden met de turbosensor, de nokkenassensor en de common rail. Wie dat eens mee wil testrijden met mij mag gerust afkomen, ik woon wel in de buurt van Brussel
 
Laatst bewerkt:

Volvo_440_turbo

Senior Member
ps, even antwoorden op een post hierboven, om de turbosensor aan te sluiten moet de bodemplaat
eraf en moet je onder de auto liggen, was wel vervelend om te demonteren telkens ik hem naar de dealer voor onderhoud bracht of voor de gasklepproblemen en het speakerprobleempje, toen ie nog onder garantie was, eens buiten garantie was hij nog een financiële lease en laat ik het onderhoud elders uitvoeren, om even de puntjes op de i te zetten :) en om nog een puntje op de i te zetten, de auto heeft 160000km
De box steekt er pas in vanaf 5000km na ie wat ingereden was, toen heb ik de olie en filter laten veranderen om vervolgens de box te steken, ik weet niet of dit echt nodig was maar bon, tussen mijn twee oren geeft dat gemoedsrust :)

edit, mijn nickname is van een van mijn vorige auto's die ik op andere autofora ook gebruik :tongue:
 

Cordoba

Forumguru
Tuurlijk: inmiddels op 72.000 km, dus 22.000 erbij. Probleemloos. Geen brandende lampjes, geen rookwolken, geen koppelingsproblemen. Superb loopt als een zonnetje.

Ik ben benieuwd naar welke cijfers je haalt als je nu precies hetzelfde sprintje trekt als in één van de eerste posts. Het zou me niet verbazen als je gewoon weer terug bent op de oude waarden zonder box (regelmatig zie je dat zo'n box in het begin werkt, maar dat na verloop van tijd de ECU merkt dat ie gefopt wordt en alles geleidelijk aan aanpast).
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Bij mij zeker niet, de box is er al enkele keren uitgeweest, voor de autocontrole waarbij ik enkele weken dus zonder reed omdat ik te lui was om hem terug te steken en ook om het verbruik te vergelijken en ook die keer dat ik hem terug heb moeten sturen(was ik hem een maand of twee kwijt), soms bij sneeuwweer haal ik hem er ook uit omdat met de auto dan niks aan te vangen is wegens het koppel, telkens ik de box terugsteek voel ik dat de power daar terug is...De auto is ook op de dyno geweest, toen stak de box al ettelijke maanden, om precies de te zijn had ik 166,5pk (voor de software update, ik denk dat het nu meer is gezien de prestaties) en 404Nm, Buiten de kablage problemen die ik gehad heb lijkt die box wel goed zijn werk te doen, het is niet die goedkope rommel met weerstandjes die je soms op het net kan vinden, de powerbox van mijn Mazda indertijd heb ik eens opgedaan, dit was een serieuze computer. Ik zit trouwens zelf in de elektriciteit én computers, ik heb een computerzaak en ben elektricien,leraar elektriciteit van origine, wij hadden ook redelijk wat uren elektronica op school. Ik hoorde een tijdje van mijn leverancier dat de boxen van speed-buster nog moderner zijn geworden dat die chiptuning evenaren, maar de details die ie me gaf kan ik me niet herinneren, ik dacht iets van rechtstreeks de stekkers op de injectoren of zo? Anyway, de kabelboom was voor mij wel een zwaar minpunt waarbij ik volgende maal misschien gewoon ga wachten tot de garantie voorbij is en voor chiptuning gaan... tenzij dat voor de volgende auto echt geen chiptuning bestaat.Ik heb voor die box 400 euro betaald , btw vrij omdat het op de zaak was. Met de kosten van de gasklep en de tweede kabelboom kom ik aan serieuze chiptuning hoor, maja, de auto was zoals gezegd niet onze eigendom... Nog wel te vermelden is dat mijn koppeling al enkele jaren enkel bij koud weer soms slipt, dus die heeft het wel hard te verduren, haal ik de box eruit, slipt ie niet...
 
Laatst bewerkt:

tomtom

Nieuw lid
Kleine update: de racechip is er twee weken geleden even uitgegaan vanwege een 90.000 km beurt van de Superb. Ik heb sinds een aantal maanden ander werk (Superb mee kunnen nemen) en ander woonwerkverkeer. Flinke afstanden, met vrijwel constant een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Mix van veel snelweg en wat files. En wat blijkt: tijdens de chiploze weken is het verbruik gestegen naar 1 op 18, (twee keer getankt, totaal 2000 km afgelegd).
Auto moet over twee weken weer terug naar dealer, dus ik laat de doos er nog even uit, kijken of het zo blijft.
Verder geen storingen of problemen gehad.
 

oco1979

Forumguru
ps, even antwoorden op een post hierboven, om de turbosensor aan te sluiten moet de bodemplaat
eraf en moet je onder de auto liggen, was wel vervelend om te demonteren telkens ik hem naar de dealer voor onderhoud bracht of voor de gasklepproblemen en het speakerprobleempje, toen ie nog onder garantie was, eens buiten garantie was hij nog een financiële lease en laat ik het onderhoud elders uitvoeren, om even de puntjes op de i te zetten :) en om nog een puntje op de i te zetten, de auto heeft 160000km
De box steekt er pas in vanaf 5000km na ie wat ingereden was, toen heb ik de olie en filter laten veranderen om vervolgens de box te steken, ik weet niet of dit echt nodig was maar bon, tussen mijn twee oren geeft dat gemoedsrust :)

edit, mijn nickname is van een van mijn vorige auto's die ik op andere autofora ook gebruik :tongue:

mede deze op 3 plaatsen signaal beïnvloed kan je beter resultaat bekomen dan enkel cheap raildruk

chiptuning zal er iets meer uithalen

leuke alternatief en oplossing voor garantieperiode/leasing :D
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
@Rosinfield Ik leg het graag uit ja, beroepsmisvorming :D

Bij deze een filmpje (van slechte kwaliteit, sorry) waar ik een sprintje trok tegen een maat zijn Volvo met 181 pk, ok slipstreaming heeft wel wat geholpen, maar bij hogere snelheid gaat de Skoda wel een pak vlotter, achteraf vertelde hij mij dat hij volgas bleef geven, zelfs toen ik er voorbij ging.

 

dirkie996

Forumguru
@Rosinfield Ik leg het graag uit ja, beroepsmisvorming :D

Bij deze een filmpje (van slechte kwaliteit, sorry) waar ik een sprintje trok tegen een maat zijn Volvo met 181 pk, ok slipstreaming heeft wel wat geholpen, maar bij hogere snelheid gaat de Skoda wel een pak vlotter, achteraf vertelde hij mij dat hij volgas bleef geven, zelfs toen ik er voorbij ging.

Man, wat gaat dit traag.;):D
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Man, wat gaat dit traag.;):D

Da's maar een gedacht hoor, op het filmpje lijkt het traag, gaat nog redelijk vlot en ik ben wel wat snelle auto's gewoon oa mijn vroegere Volvo 480 turbo met 235pk, ik heb in september nog enkele sprints en tussensprints gedaan tegen een Superb van een maat met 190pk, DSG, telkens leek het alsof hij met zijn handrem aanreed ;)
 

Superbst

Senior Member
Kleine update: de racechip is er twee weken geleden even uitgegaan vanwege een 90.000 km beurt van de Superb. Ik heb sinds een aantal maanden ander werk (Superb mee kunnen nemen) en ander woonwerkverkeer. Flinke afstanden, met vrijwel constant een gemiddeld verbruik van 1 op 20. Mix van veel snelweg en wat files. En wat blijkt: tijdens de chiploze weken is het verbruik gestegen naar 1 op 18, (twee keer getankt, totaal 2000 km afgelegd).
Auto moet over twee weken weer terug naar dealer, dus ik laat de doos er nog even uit, kijken of het zo blijft.
Verder geen storingen of problemen gehad.
Aaargh, bedankt voor de update, nu doe je me er weer aan denken! :tongue:

En ondertussen is de prijs blijkbaar ook gezakt naar 139€ ipv 149€?

Twijfel twijfel...:)
 

Superbst

Senior Member
Bij twijfel niet doen hè zegt men ;)
Geloof me, dat is echt beter :jaja:
Dat zeggen ze ja, maar het knaagt, voor "maar 139€"...

Maar, waarom zeg/geloof jij dat het beter is dit NIET te doen? Nog steeds omwille van onderstaande quote aan het begin van dit topic?
Ik interesseer me altijd erg voor alles wat met tuning te maken heeft :jaja: Zeker ook nu ik een auto bezit waar de ECU nog niet van te flashen is. Wat ik vooral van Racechip gelezen heb is dat het vaak niet doet wat het belooft en dat er bij uitlezen met VCDS en VCP vaak fouten in de computer staan. Voor mij een no-go dus. Speedbuster boxen zouden het beter moeten doen en met 4 sensoren monitoren. Het is en blijft een fopdoos :jaja:
Want als het dat ("ik heb gelezen dat") is, is een echte (tenzij tomtom alsnog een fake account is, wat ik betwijfel maar tja, je weet nooit op het grote boze internet...) gebruikservaring 1000x zoveel waard natuurlijk?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Volvo_440_turbo

Senior Member
Er is hier een tuner in Ruisbroek bij Brussel, powerplus engineering, die ook speedbuster verkoopt en da's geen prutser naar het schijnt, een vroegere fitnessmaat van mij die autotechnieker is en bij een grote dealer werkte vertelde het me, ik had er nog nooit van gehoord, even de reviews in google gezien en toch wel wat mensen content blijkbaar. Het feit dat ik er nog nooit van gehoord heb wil zeggen dat ze weinig reclame maken omdat ze waarschijnlijk geen reclame nodig hebben om goed te boeren.

Ze doen ook gewone chiptuning, de website: http://www.power-plus.be/

Speedbuster heeft bij mij toch geen motorschade (even mijn koppeling en kabelprobleem buiten beschouwing gelaten) teweeggebracht en ik heb er al in totaal met de twee auto's toch wel 350000 km (zo ongeveer toch) te samen mee gereden
Heel veel winst heb je niet met die speedbuster maar toch genoeg om soepeler te rijden, volgens mij spelen ze wel het op safe door niet het onderste uit de kan te halen.

Nog een weetje, ik heb mijn Powerbox bij een dealer in Nederland gekocht, hier de website: http://www.stentuning.nl/, ik mocht altijd langskomen om hem gratis te laten herprogrammeren op de dyno, gepersonaliseerde software dus, dan zou 190 pk ipv de 166pk van nu geen probleem zijn, maar ik doe het niet, ik wil de auto een beetje sparen. Vermoedelijk zal dit bij powerplus engineering ook wel mogelijk zijn...

Die Powerbox in mijn Mazda indertijd werkte trouwens enkel op de injectie, wat sommige chiptuners toen ook deden, heb ik me voor geïnformeerd toendertijd, omdat een turbodiesel op luchtoverschot werkt, dus de turbodruk moest niet perse naar omhoog, maar helpt wel natuurlijk... Voor mijn Mazda bestond geen chiptuning trouwens.
Ik ben er toendertijd naar Heinz (een toch wel bekende in België) mee gereden om hem op de dyno te zetten, en die vertelde me dat het geen brol was dat ik gekocht had, dat hij ook overwoog om dit te gebruiken voor onchipbare auto's toendertijd zoals Toyota en Mazda.

Soit, kort samengevat, als je bang bent van de speedbuster, koop hem bij een goede dealer, dan ben je zekerder van de garantie, zo op internet bestellen, zou ik niet riskeren, dan moet je wel even naar Duitsland bollen voor je garantie te claimen... mail desnoods speedbuster voor dealers in de buurt, die kunnen jou informeren.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan