Skoda Tuning ervaringen

LT83

Forumguru
Zeker van garantie, dus als de motor ploft monteren ze een nieuwe?? Pas op wat je zegt want garantie van tuners gaat meestal niet verder dan de box/ecu, fouten in de software zelf en eventueel door hen gemonteerde delen.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Zeker van garantie, dus als de motor ploft monteren ze een nieuwe?? Pas op wat je zegt want garantie van tuners gaat meestal niet verder dan de box/ecu, fouten in de software zelf en eventueel door hen gemonteerde delen.
Ik zeg daarom ook 'een goede dealer' je altijd goed informeren en waarschijnlijk,heb ik al gezien op websites trouwens, ga je voor extra garantie extra betalen, net zoals je als je extra garantie voor een auto wil bij een dealer ook extra betaalt, voor mijn vader zijn Peugeot was het 1000 euro voor twee jaar voor zover ik me kan herinneren.
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

Volvo_440_turbo

Senior Member
er zijn hoor, maar meestal gaat het in gradaties, van een nieuwe naar een oudere auto, dus meer en minder garantie... wat ook normaal is, nu, juridisch gezien is chiptuning hier in België niet echt legaal dus dan kan het wel moeilijk worden in case... check gewoon de reputatie van een tuner goed, er zijn eerlijke tuners hoor...
 

LT83

Forumguru
Er zijn inderdaad gerenommeerde tuners genoeg die absoluut weten wat ze doen. Dat verkleint de kans op problemen, tunen blijft een extra belasting die bij gebruik slijtage kan geven. Een ieder mag voor zichzelf bepalen in hoeverre dat risico acceptabel is.
Ik heb ook al weleens een koppelingetje en katalysator versleten..dat is het risico :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er zijn inderdaad gerenommeerde tuners genoeg die absoluut weten wat ze doen. Dat verkleint de kans op problemen, tunen blijft een extra belasting die bij gebruik slijtage kan geven. Een ieder mag voor zichzelf bepalen in hoeverre dat risico acceptabel is.
Ik heb ook al weleens een koppelingetje en katalysator versleten..dat is het risico :D
Dat lijkt me in geval van stage1 tuning en enige beheersing en wijsheid in rijgedrag, toch zo goed als uitgesloten?
 

LT83

Forumguru
snelheid is een relatief begrip natuurlijk, maar voor een sportieve hedendaagse auto niet echt rap nee.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Het is ook geen sportieve auto maar een familiewagen, hij trekt wel iets sneller als een Skoda Octavia RS 184pk of Golf TDI met dezelfde motor en op hogere snelheden, boven de 190, merkelijk sneller dan beiden, al enkele keren tegen beiden het 'aan de stok' gehad zowel in Duitsland als België. Dan moeten ze ook gelijk de RS badge van die Skoda erafhalen want dan mag je dat geen sportieve auto noemen?
Hij is ook net iets sneller als een Merceds GL 420 CDI die de 100 in 7,6 haalt, dus da's toch wel niet slecht denk ik. Altijd welkom voor een ritje, veel van mijn vrienden deden er al lacherig over eerder, tot dat ze naast mij zaten. Zelf als bestuurder voel je het niet echt, want vermogen ben je snel gewoon, tot dat ik mijn vriendin eens liet rijden... dan voel je het koppel. Natuurlijk, als ik uit onze Citroën C3 stap met slechts 68pk, dan voel ik het verschil wel... die is niet vooruit te branden. Topsnelheid kan ik niet zeggen, is ook moeilijk correct te meten, al eens licht bergop 235 km/h op gps aangetipt (wind rug denk ik wel en ik had wel een kleine aanloop van een bergaf), was op weg naar Munchen tijdens een van de vorige Europese Kampioenschappen voetbal toen dat Nederland tegen Duitsland speelde, de autobahn was letterlijk leeg toen! Bergaf op GPS al +240 aangetipt, dat was wel snel zat eigenlijk... Deze zomer in Slowakije op een lege autostrade, beneden op een heuvel beginnen te accelereren bij een 120 km/h en boven toekomen aan 225km/h op GPS, de auto was toch goed geladen toen. Een sportauto is het zeker niet maar ik heb al menig 'sportieve auto's' het vuur aan de schenen kunnen leggen, mijn Octavia heeft gewoon stalen velgen, is zilvergrijs, de rode i heb ik grijs gemaakt zodat men denkt dat het een 1.6TDI is...
 
Laatst bewerkt:

Volvo_440_turbo

Senior Member
ps, tot voor twee jaar hebben we enkele jaren met een perfect onderhouden Saab 900 turbo met 185pk (ok is een oudere auto...) gereden, was ook geen stakker, maar als ik vergelijk met de Skoda waarmee ik nu rij is de Skoda toch wel een pak vlotter (was ook de mening van mijn medevennoot die ook met de beide wagens tijdens dezelfde periode reed) en ik denk wel dat ie een stuk meer pk's heeft na de software update van de powerbox dan dat ie toendertijd op de dyno is gegaan... met hetgeen wat ie kan vermoed ik ergens een +180 pk, koppel misschien ook wat meer dan de 404Nm omdat na de software update de koppeling met koud weer is beginnen te slippen, ik zou hem eigenlijk terug eens op de dyno moeten zetten. Maar bon, voor mij is hij gewoon snel genoeg en een volgende auto hoeft niet sneller te zijn, wat ik ga kopen hangt af van wat onze zaak genereert van omzet, een 2.0 TDI wordt het niet meer omdat ik te veel voordeel van alle aard moet op betalen.
 

LT83

Forumguru
Een standaard 140pk tdi met chip doet rondom de 180pk met een goede OBD tuning. Een 184 pk rs levert meestal al tegen de 200pk op de bank, gewicht is vergelijkbaar. Lijkt me stug dat je die echt makkelijk losrijdt maar goed.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Een standaard 140pk tdi met chip doet rondom de 180pk met een goede OBD tuning. Een 184 pk rs levert meestal al tegen de 200pk op de bank, gewicht is vergelijkbaar. Lijkt me stug dat je die echt makkelijk losrijdt maar goed.

Versnellingsbakverhoudingen? Ik merk vaak dat mijn auto bij hogere snelheden een 'tweede adem' vindt waar anderen niet meer vooruit te lijken gaan,vaak auto's die krachtiger moeten zijn, zoals die Opel biturbodiesel (190pk dacht ik?)op de Duitse autobahn een keer om maar een voorbeeld te nomen, verschillende tussensprints gedaan tot ver boven de 200, op papier moet ie stukken rapper zijn, ook al enkele malen opgemerkt als ik sprintjes doe met vrienden tegen hun auto's, zie ook filmpje.
Voor mij is het ook een beetje een raadsel, de auto zou zo hard niet mogen/kunnen gaan als je de dyno uitdraai ziet, tot nu toe heb ik in mijn leven al een 200-tal auto's bestuurd van auto's die de 100 halen in 4,5 seconden tot auto's die 100 niet halen (no joke,Seat Fura was de naam...) dus ik weet wel waarover ik praat
Ofwel hebben ze bij het tuningbedrijf de dyno zo afgesteld dat ie niet correct mat, omdat ik met een product van een concurrent in mijn auto toekwam, na de meting kwam ie nog fier de uitdraai van een dyno tonen dat een auto die zij chipte toch wel beduidend meer vermogen had dan mijn powerboxauto...
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Niet lang geleden kwam deze Porsche Cayenne duwen op mijn bumper hier op de Brusselse ring:

https://www.autoweek.nl/auto/27433/porsche-cayenne-s/

Plat op mijn bumper om het plat te zeggen :D , even opzij gegaan omdat ik er vanuit ga dat élke Porsche rapper is, hem laten passeren, dan even gaan duwen bij hem om eens te zien wat het gaf (ok was slipstreamen), hij was niet sneller,hij ging even naar het tweede baanvak, dus slipstreamen gedaan,en het lukte me om er naast te gaan rijden, maar dan ben ik wel in de remmen gegaan omdat er te veel verkeer aankwam , werd te gevaarlijk, meneer heeft zijn weg gelijk een gek als slalommend in het verkeer vervolgd, deze Porsche is ook een gevalleke van 7,2 naar de honderd en een top van 242km/h

Maar goed, ik ga proberen te slapen, slaapwel en bij deze altijd welkom voor een testritje ten zuiden van Brussel tegen de Waalse grens, eens de grens over hier heb je een mooie streek met leuke wegen waar je de auto wel eens de sporen kan geven... ook populair bij old- en youngtimerclubs op zonnige dagen!
 

LT83

Forumguru
Ik zou zeggen maak eens een tellerfilmpje 100-220km/h dan kunnen we makkelijk vergelijken met een Octavia RS tdi of Golf GTD.
Dank voor het aanbod, maar van een testritje in een geschipte 140pk tdi word ik niet direct warm denkik ;)
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik zou zeggen maak eens een tellerfilmpje 100-220km/h dan kunnen we makkelijk vergelijken met een Octavia RS tdi of Golf GTD.
Dank voor het aanbod, maar van een testritje in een geschipte 140pk tdi word ik niet direct warm denkik ;)

Een vriend die met een bij BR performance gechipte Volvo xc60 diesel met 250pk en 510Nm rijdt nu in eerste instantie ook niet...

Ik heb op de site van BR-performance al trouwens mijn koppel en vermogenkromme met de 184pk versie al vergeleken omdat ik het ook niet goed begreep:

https://www.br-performance.be/nl-be...oda/2764-octavia/5430-2013-2017/6208-2-0-tdi/

Daar zie je dat de 184 pk versie al in lagere toeren zijn hoge koppel heeft, maar dat het totale koppel wel lager is dan mijn 2.0 TDI, mijn auto heeft +15Nm, na software update kan dit wel eens meer zijn. Aan de 200pk waar jij het over had komt ie verre van. Daar geeft ie gewoon iets meer dan 180 pk
Het is pas vanaf 100 km/h trouwens dat mijn Skoda de 184pk versie begint in te halen,
Ik herinner me nog op de A12 bij Brussel hier waarbij ik plots 3 auto's zag streetracen, een Skoda RS TDI 184pk, kon ik horen omdat ik mijn raampje even open deed, een Tesla en een Nissan 300 ZX, daar ben ik dus achter gegaan, de Skoda RS TDI is voor mij opzij moeten gaan...

Eigenlijk zouden we een 6-bak met een 6-bak moeten vergelijken, want misschien ben ik telkens een DSG tegengekomen?

Ik was ook aan zoiets aan het denken ivm een testje, maar dat zal dan wel even wachten worden, deze zomer wordt het wegens mijn gezondheidsproblemen geen autobahn rijden, ik ga bij mijn ouders in de Franse Ardennen een beetje rusten, normaal gezien zoek ik de bergen op en ga ik klimmen en zo... Hier in België riskeer ik het niet echt meer, de trajectcontroles schieten als paddestoelen uit de grond en ze flitsen meer en meer (waar ik het filmpje tegen die Volvo geschoten heb is nu een trajectcontrole), vorige week in Mechelen nog net op tijd kunnen remmen voor een camera die ze op de bruggen zetten, camera's die je nauwelijks ziet. Ik ben mijn rijbewijs al een keer kwijtgeraakt, anders eens een relevante tussensprint die je mij kan aanraden? De vraag dan is welke versnelling en van welke snelheid tot welke snelheid?

Trouwens, op autoweek waren er mensen die me niet geloofden, dan eens, voor de software update was dit, een testje tussensprinten gedaan, die daar gepost en daar gingen de mensen uit van 180pk wat het dus niet was, het was minder bleek op de dyno
 
Laatst bewerkt:

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik heb het teruggevonden, twee keer getest toendertijd (voor de software update), 5,2 sec van 80 naar 120 in zijn vierde, tijdens de regen dus luchtfilter wellicht wat vochtig
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Nog wat verder in het forum nagelezen wat ik toen gepost heb:

De skoda gaat in zijn 3de tot bijna 130, 4500 tr/min, heb daarstraks de meting gedaan, ik heb metingen in zijn 3de van 80 tot 120 km/h gedaan, ik kom tussen 1 x 4.25 sec en 2 x 4.7sec

Bij de traagste metingen heb ik te traag op de chrono gedrukt, bij de snelste meting was ik heel accuraat, de waarheid zal ergens er tussen liggen, rond de 4.5 sec
 
Bovenaan Onderaan