Skoda Tuning ervaringen

octa12

Nieuw lid
Over de rijeigenschappen van mijn Skoda Superb 1.4 tsi 150 pk was ik al best tevreden, maar het idee wat meer PK's en Nm's te hebben trok me toch wel aan.
Op zoek naar ervaringen met andere tuners dan JD, in verschillende forums positieve berichten gelezen over de VAG specialist VAGtechniek.
Door de forse kortingactie bij VAGtechniek deze maand, heb ik ondanks eerdere goede ervaringen met JD-tuning voor Vagtechniek gekozen. En geen spijt. Na de stage 1 tuning rijdt de Superb duidelijk vlotter en soepeler (volgens opgave 180pk en 310 Nm). Als extra service werd ook nog een VCDS aanpassing meegenomen. Mijn goede ervaring bij dit bedrijf (en de zeer aantrekkelijke prijs voor de tuning) wil ik graag met andere Skoda rijders delen.
 

svda

Actief lid
Ik ben nu ook aan het kijken om mijn 1.6tdi wat meer vermogen te geven maar ik zou het liefste mijn egr dicht willen zetten/afsluiten. Dit ivm dat de egr's vaak kapot gaan van de 1.6tdi. Maar nu heb ik bij meerdere bedrijven gevraagd en 1 zegt ja je krijgt geen problemen en de andere zeggen van wel dat je roetfilter snel kapot gaat. Wie heeft hier ervaring hiermee?
 

oco1979

Forumguru
Ik ben nu ook aan het kijken om mijn 1.6tdi wat meer vermogen te geven maar ik zou het liefste mijn egr dicht willen zetten/afsluiten. Dit ivm dat de egr's vaak kapot gaan van de 1.6tdi. Maar nu heb ik bij meerdere bedrijven gevraagd en 1 zegt ja je krijgt geen problemen en de andere zeggen van wel dat je roetfilter snel kapot gaat. Wie heeft hier ervaring hiermee?

Mijn ervaring is dat die minder moet regeneren van roetfilter,komt deels doordat uitlaattemperatuur hoger is na tuning en die spontaan al wat aan het regeneren is.
Wel zo dat egr dicht sta bij het rijden,maar dat werking normaal is bij regeneratieproces.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Back:

Enkele testjes gedaan naar Frankrijk enkele weken geleden, helaas was de autoweg niet zo vlak:

De meest 'relevante' tijd met een acceleratie tussen 100 en 200 km/h is 23,2 seconden


Hoe te werk gegaan:

In 3de even 100 rijden, dan op het gas om in 5de de 200 te halen

Situatie:

Het eerste stuk was licht bergop, het tweede stuk licht bergaf, dus fifty fifty
Koffer zat vol maar niet zwaar geladen
Geen passagiers
Tank: quasi vol
Temperatuur: 12 graden celsius
windrichting: geen idee

Eigenlijk is geen enkele test relevant, we zouden twee auto's naast elkaar moeten zetten, zelfde omstandigheden.
Zoals eerder aangehaald is een Golf VII tdi 184pk op papier ongeveer gelijkaardig dan mijn maat zijn
Volvo biturbodiesel 181pk/400Nm 8 versnellingen automaat die ik rond de 180km/h vlotjes passeer, op deze website vergeleken: http://www.zeperfs.com/
Ik heb hier eens een filmpje van gepost dacht ik?


Vorige week nog enkele tussensprints gedaan tegen een BMW 123d, die uiteraard sneller was maar niet flitsend sneller, maar die bleek wel 265pk te hebben en 520Nm koppel, gechiptuned dus. De eigenaar kon trouwens niet geloven dat mijn auto 'maar' 166 pk en 404Nm heeft omdat mijn auto volgens zijn uitleg maar bleef accelereren wanneer het richting 200 ging. Over de software update heb ik met hem niet gesproken, zolang ie niet op de dyno is geweest kan ik er geen uitspraken over doen.


Nog een vraagje voor de techneuten hier:
Soms spinnen mijn wielen even bij ongeveer 2000tr/min in de volgende versnelling als ik opschakel, nochtans geef ik op dat moment in die volgende versnelling niet volgas. Kan het zijn dat het mijn turbo is die nog onder druk staat omdat ik in de vorige versnelling wel vol gas gaf? Ik heb dit zelfs tot in de 4de versnelling, we dachten eerst dat mijn koppeling stuk was maar bleken mijn banden te zijn. Met nieuwe banden was het fenomeen weg, nu dat deze banden bijna op zijn is het fenomeen terug en ik heb het ook al gehoord met mijn raampje open, dat mijn banden even doorspinnen, grip zoeken zonder dat de tractiecontrole ingrijpt. Maar heel korstondig dus.
 

philippe bakker

Forumguru
Back:

Enkele testjes gedaan naar Frankrijk enkele weken geleden, helaas was de autoweg niet zo vlak:

De meest 'relevante' tijd met een acceleratie tussen 100 en 200 km/h is 23,2 seconden


Hoe te werk gegaan:

In 3de even 100 rijden, dan op het gas om in 5de de 200 te halen

Situatie:

Het eerste stuk was licht bergop, het tweede stuk licht bergaf, dus fifty fifty
Koffer zat vol maar niet zwaar geladen
Geen passagiers
Tank: quasi vol
Temperatuur: 12 graden celsius
windrichting: geen idee

Eigenlijk is geen enkele test relevant, we zouden twee auto's naast elkaar moeten zetten, zelfde omstandigheden.
Zoals eerder aangehaald is een Golf VII tdi 184pk op papier ongeveer gelijkaardig dan mijn maat zijn
Volvo biturbodiesel 181pk/400Nm 8 versnellingen automaat die ik rond de 180km/h vlotjes passeer, op deze website vergeleken: http://www.zeperfs.com/
Ik heb hier eens een filmpje van gepost dacht ik?


Vorige week nog enkele tussensprints gedaan tegen een BMW 123d, die uiteraard sneller was maar niet flitsend sneller, maar die bleek wel 265pk te hebben en 520Nm koppel, gechiptuned dus. De eigenaar kon trouwens niet geloven dat mijn auto 'maar' 166 pk en 404Nm heeft omdat mijn auto volgens zijn uitleg maar bleef accelereren wanneer het richting 200 ging. Over de software update heb ik met hem niet gesproken, zolang ie niet op de dyno is geweest kan ik er geen uitspraken over doen.


Nog een vraagje voor de techneuten hier:
Soms spinnen mijn wielen even bij ongeveer 2000tr/min in de volgende versnelling als ik opschakel, nochtans geef ik op dat moment in die volgende versnelling niet volgas. Kan het zijn dat het mijn turbo is die nog onder druk staat omdat ik in de vorige versnelling wel vol gas gaf? Ik heb dit zelfs tot in de 4de versnelling, we dachten eerst dat mijn koppeling stuk was maar bleken mijn banden te zijn. Met nieuwe banden was het fenomeen weg, nu dat deze banden bijna op zijn is het fenomeen terug en ik heb het ook al gehoord met mijn raampje open, dat mijn banden even doorspinnen, grip zoeken zonder dat de tractiecontrole ingrijpt. Maar heel korstondig dus.
Ik doe 14 sec voor de 100-200. Met een rs tsi
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Da's rap, rij je dsg? Met een benzine verlies je ook minder tijd met schakelen als je moet schakelen omdat je minder moet schakelen wegens toerentalbereik. Ik heb eens op autoweek.nl een filmpje gezien dat die naar de 100 een seconde of zo rapper zijn naar de 100 dan fabrieksopgave? Onder de 6 seconden dacht ik?
 
Laatst bewerkt:

philippe bakker

Forumguru
Dsg. En stilstand sprints doe ik bijna niet meer. Sporadisch eens als er een BMW of Audi ernaast komt staan met de overtuiging die Skoda es naar huis te rijden. Maar dan moet ik ook bijna nooit doorduwen om te winnen. In de regen verlies ik tegen veel want dan heb ik niks tractie
 

oco1979

Forumguru
Back:

Enkele testjes gedaan naar Frankrijk enkele weken geleden, helaas was de autoweg niet zo vlak:

De meest 'relevante' tijd met een acceleratie tussen 100 en 200 km/h is 23,2 seconden


Hoe te werk gegaan:

In 3de even 100 rijden, dan op het gas om in 5de de 200 te halen

Situatie:

Het eerste stuk was licht bergop, het tweede stuk licht bergaf, dus fifty fifty
Koffer zat vol maar niet zwaar geladen
Geen passagiers
Tank: quasi vol
Temperatuur: 12 graden celsius
windrichting: geen idee

Eigenlijk is geen enkele test relevant, we zouden twee auto's naast elkaar moeten zetten, zelfde omstandigheden.
Zoals eerder aangehaald is een Golf VII tdi 184pk op papier ongeveer gelijkaardig dan mijn maat zijn
Volvo biturbodiesel 181pk/400Nm 8 versnellingen automaat die ik rond de 180km/h vlotjes passeer, op deze website vergeleken: http://www.zeperfs.com/
Ik heb hier eens een filmpje van gepost dacht ik?


Vorige week nog enkele tussensprints gedaan tegen een BMW 123d, die uiteraard sneller was maar niet flitsend sneller, maar die bleek wel 265pk te hebben en 520Nm koppel, gechiptuned dus. De eigenaar kon trouwens niet geloven dat mijn auto 'maar' 166 pk en 404Nm heeft omdat mijn auto volgens zijn uitleg maar bleef accelereren wanneer het richting 200 ging. Over de software update heb ik met hem niet gesproken, zolang ie niet op de dyno is geweest kan ik er geen uitspraken over doen.


Nog een vraagje voor de techneuten hier:
Soms spinnen mijn wielen even bij ongeveer 2000tr/min in de volgende versnelling als ik opschakel, nochtans geef ik op dat moment in die volgende versnelling niet volgas. Kan het zijn dat het mijn turbo is die nog onder druk staat omdat ik in de vorige versnelling wel vol gas gaf? Ik heb dit zelfs tot in de 4de versnelling, we dachten eerst dat mijn koppeling stuk was maar bleken mijn banden te zijn. Met nieuwe banden was het fenomeen weg, nu dat deze banden bijna op zijn is het fenomeen terug en ik heb het ook al gehoord met mijn raampje open, dat mijn banden even doorspinnen, grip zoeken zonder dat de tractiecontrole ingrijpt. Maar heel korstondig dus.


Geen traciecontrole op verzekers :D.

Vermogen is niet alles, gewicht is ook van belang.

Meer downforce op je voorwielen,verlanging,betere banden,iets bredere,meer grip.
Vermogen meer geleiderlijk laten inkomen.
Vermoed dat je turbodruk geregeld is met vacuum,dat minder nauwkeurig dan elektronische.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Mijn turbo is elektronisch geregeld.

Bon, vandaag twee testen gedaan op vlakke weg waarvan 1 mislukt

De mislukte was van 100 tot 200 , iets voor de 100 in 3de op het gas, op de moment dat mijn teller op ongeveer 205km/h stond en mijn applicatie 23,2 sec aangaf moest ik voor verkeer remmen, helaas de kilometer per uur niet op de app kunnen zien want hij was ingesteld tot 200km/h, ik denk dat ik bij 198 of 199 op gps dus moest remmen. In mijn ooghoek heb ik enkel mijn autoteller en de seconden van de app kunnen zien + moest ik nog op tijd remmen.


Situatie: benzinetank tussen de helft en 1/4 , wat gerief in de koffer, 18 graden celsius, windrichting geen idee.

De tweede test bij het terugkomen op vlakke weg van 0 tot 100km/h

7,2 seconden en 151 meters gaf de app, het was toen 22 graden celsius en was op de zelfde autoweg maar de andere richting uit met ditmaal 1/4 benzinetank

Ik denk dat de start nog beter kon, ik heb de koppeling en de banden gespaard met de start, of misschien was dit wel dé ideale start?

Hoe snel hebben jullie een Golf 184 pk tdi geklokt naar de 100?

ps, van die laatste meting heb ik een fotootje want ik was een beetje verbauwereerd dat dit zo snel was.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Mijn turbo is elektronisch geregeld.



De tweede test bij het terugkomen op vlakke weg van 0 tot 100km/h

7,2 seconden en 151 meters gaf de app, het was toen 22 graden celsius en was op de zelfde autoweg maar de andere richting uit met ditmaal 1/4 benzinetank

Ga er maar van uit dat je app niet klopt, ik denk eerder dat je 151 meter hebt afgelegd tussen 5.0 en 7.2 seconde. Op 151 meter vanuit stilstand naar 100 km/u is voor maar heel erg weinig voertuigen weggelegd.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ga er maar van uit dat je app niet klopt, ik denk eerder dat je 151 meter hebt afgelegd tussen 5.0 en 7.2 seconde. Op 151 meter vanuit stilstand naar 100 km/u is voor maar heel erg weinig voertuigen weggelegd.

Dat vond ik eigenlijk ook vreemd, ik ga er van uit dat de 7.2 sec wel correct is als ik dit vergelijk met de andere auto's waarmee ik al gesprint heb. Ik denk dat er zeker nog een tiende of zo valt te rapen omdat de eerste meters niet zo snel waren om mijn koppeling niet aan gort te sleuren. En iemand die nog sneller kan schakelen dan mij kan misschien nog een tiende rapen?

Sommigen vinden het misschien saai hier wat ik post, maar het gaat gewoon om het bewijs dat een goede powerbox een auto toch wel wat push kan geven. 7.2 naar de 100 was tot enkele jaren geleden een GTI tijd. (over daarboven zwijgen we wel, het is en blijft een diesel)

Voor degenen die het saai vinden verwijs ik je naar het Volvo 480 forum of autoweek.nl, daar kan je ergens mijn verhaal lezen waarbij ik een Subaru Wrx sti met 265pk losjes naar huis reed met mijn Volvo 480 turbo indertijd met grotere turbo en injectoren... ding had volgens degenen die mijn motorblok overkochten 250pk en de auto woog ongeveer 1000 kg. Ik heb het nu wel even gehad met hobbywagens, kost handenvol geld...
 

LT83

Forumguru
Ga er maar van uit dat je app niet klopt, ik denk eerder dat je 151 meter hebt afgelegd tussen 5.0 en 7.2 seconde. Op 151 meter vanuit stilstand naar 100 km/u is voor maar heel erg weinig voertuigen weggelegd.

Kan prima hoor, ik zit in circa 60 meter op de 100km/h gps met de Audi. Met de Dragy GPS gemeten.

edit; alleen denkik niet dat de betreffende octavia 7.2sec gps haalt. Zo'n app zegt weinig, is gewoon onnauwkeurig.
Wil je echt serieus tijden meten moet je met een goede GPS ontvanger werken (Performance box of Dragy)
 
Laatst bewerkt:

Volvo_440_turbo

Senior Member
Kan prima hoor, ik zit in circa 60 meter op de 100km/h gps met de Audi. Met de Dragy GPS gemeten.

edit; alleen denkik niet dat de betreffende octavia 7.2sec gps haalt. Zo'n app zegt weinig, is gewoon onnauwkeurig.
Wil je echt serieus tijden meten moet je met een goede GPS ontvanger werken (Performance box of Dragy)


Een van mijn vrienden rijdt deze Skoda: https://www.autoweek.nl/auto/84203/skoda-superb-combi-20-tdi-190pk-greentech-style-business/

Met DSG, hij moet dus niet schakelen, ik moet nog ouderwets roeren.

Tussendoor tijdens een BBQ hebben 2 tussensprints gedaan waarbij ie precies stilstond als ik vol op het gas ging en 1 sprint waarbij hij enkel de eerste meters kon volgen waarna ik hem gelijk niks achterliet dus ik denk dat die tijd wel klopt hoor. Bij de sprint tegen hem was ik sneller weg dan de sprint die ik vandaag tegen de klok heb gedaan.
Bij die sprint was hij ook perfect weg.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Neem aan dat je dit wel op een circuit allemaal uitprobeert en niet in een woonwijk met spelende kinderen ....

voor de rest :shutup::shutup::shutup:

Nee hoor, in het wandelstraatje waar wij wonen ;)

Serieus nu, met de BBQ was het een grote expressweg vlakbij Vilvoorde, dubbel baanvak, geen huizen, geen zijwegen, geen kat op de baan op dat moment.
De tussensprint vandaag was op de A12 in België waar op het moment rondom mij geen auto's reden tot ik de sprint moest staken wegens verkeer.
Met de sprint op de A12 stond ik naast andere wagens aan de lichten maar eens vertrokken had ik rondom mij geen enkele wagen.
De eerdere 100 naar 200 sprint was op een nieuwe autoweg richting Frankrijk waar gewoon geen verkeer was langs beide kanten op het moment.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan