Nog iets dat in mij te boven kwam:
Vele jaren geleden bracht ik ooit een bezoek bij de de chiptuner Kempower die beweerde een kist vol powerboxen te hebben van ontevreden klanten, dat het een rommel was.
Natuurlijk sprak ie voor zijn winkel en ik denk dat de powerboxen toen wegens trage processoren ook niet zo geavanceerd waren. Ook bestond toen al veel weerstandsrommeltuning.
Hij vertelde dat zijn chiptuning enkel werkte als je het nodig had en op het gas ging.
Alhoewel dat ik met mijn Mazda TDVI (DITD) destijds (enkele jaren later na mijn bezoek bij Kempower) toch een goede ervaring had met een powerbox waar chiptuner Heinz toch lof voor had nadat ik de auto bij hem op de testbank heb gezet. Mijn Mazda powerbox was ook van Speed-Buster en werkte ook maar enkel als je het gas wat dieper induwde. Ik heb die toen in Zwitserland gekocht, alhoewel het een Duits merk is.
Mijn mazda gaf in de laagste toeren heel veel koppel extra. Naarmate het toerental steeg kwam verminderde het extra koppel wel tot ergens een 20Nm koppel extra, maar dat 'deerde' niet want de auto was bijzonder soepel geworden. Uiteindelijk had ik ook niet zo heel veel pk's extra maar de auto was wel totaal veranderd qua rijervaring en was met minder pk's sneller als een Golf tdi 110 pk. Voor zover ik me kon herinneren had ik bijna mijn maximum vermogen al bij een 3000 tr/min tot 4500tr/min (relatief vlakke vermogenkromme dus). 106pk of zo was dit (standaard had ie 90pk). Ik ga eens zoeken of ik hier nog iets van terug kan vinden op mijn pc.
Japanse auto's waren volgens hem niet te chiptunen en hij overwoog ook voor Japanners powerboxen te gebruiken.
Die powerbox van mijn Mazda zat enkel op de injectie, vermits een turbodiesel op luchtoverschot werkt was dat vaak voldoende. Maar dan heb je soms wat meer roet (nu kan dat wel een probleem geven met al die regenaratietoestanden natuurlijk). Nu, toendertijd werkte veel chiptuners ook enkel op de injectie waarbij ze bij hoog en bij laag beweerde niet aan de turbo te komen.
Wat is het verschil tussen chiptuning en powerboxtuning in dit geval vraag ik me af? Turbo's destijds waren niet elektronisch geregeld dacht ik?
Soit, in beide gevallen worden signalen veranderd. Zowel bij chiptuning en powerboxtuning kan het fout gaan natuurlijk.
Met de Mazda heb ik toen in totaal 230000km gereden met die powerbox, ik heb wel eens de turbo zelf veranderd omdat er een beetje speling op zat, maar eigenlijk was het niet nodig. Een keer is een EGR klep kapot gegaan maar dat bleek een fabrieksfout.
Kanttekening hierbij was dat ik als jonge gast mijn auto nogal mishandelde, warmrijden deed ik nooit en vermits het weinige verkeer en de zo goed als onbestaande flitscontroles heeft het autootje wel afgezien. Toen ik hem verkocht zat er wel wat speling op de bak.
Ondertussen hebben we hier een Passat gekocht op de zaak en die op maat laten chiptunen, zelf kan ik niet oordelen want ik heb met de auto nog niet gereden. De broer van mijn medevennoot wel en vertelde me dat het verschil toch niet zo serieus was. Het gaat wel over een 1.6 TDI en een break, geen lichte auto dus. Volgens de tuner zou ie getuned zijn via een 'patch'-methode en onopspoorbaar... maar dat wil ik eerst zien, dan geloven...