Skoda Tuning ervaringen

Fabiola347

Actief lid
Ja er is inderdaad een afspraak gemaakt voor de stage 1+
Gewoon omdat ik benieuwd ben waar we op uit komen met een powerfilter van het meeste forge en een beetje van mezelf.
En de ron102 benzine.

Ben gewoon benieuwd wat eruit komt

Zaterdag 9 mei zullen we het weten
 

Arent Schaap

Senior Member
Iemand ervaringen met Chiptuningnoord in Kollum ?
190PK en 320 nm uit mijn 1.4 benzinemotor

2020-05-22.png

Ik zat zelf eerst aan VVT in Marum te denken maar begrijp dat die voornamelijk in diesel is gespecialiseerd.

Zijn er nog andere bedrijven die jullie aanraden?
 

eriktv

Forumguru
@achbrouwer (en vast ook anderen hier in het Noorden) kan je veel vertellen over JB Autoservice in Dieverbrug, die met techniek van JD Engineering werken. Dat VVT specialist is voor diesel betekent natuurlijk niet dat ze slecht zijn met benzine, maar met software van JD zit je sowieso goed, gezien alle ervaringen hier!
 

Arent Schaap

Senior Member
Reactie van Chiptuningnoord:

Je kunt in onze ruime kantine plaatsnemen om te wachten, daarbij is koffie/thee beschikbaar. Het neemt ongeveer 2 tot 3 uur in beslag. Eventueel is er in overleg een leenauto beschikbaar mocht je niet willen wachten. Dit is gratis, echter de brandstof kosten zijn voor jezelf.

De procedure wordt door ons serieus aangepakt: er wordt een diagnose gesteld en tijdens een proefrit wordt er een log gemaakt waaruit wij belangrijke gegevens uit het motormanagement krijgen die nodig zijn voor een individuele aanpassing.

De totale kosten kosten voor jouw auto zijn 275 euro.

In combinatie met een tuning kunnen wij tegen een meerprijs van 75 euro een vermogensrun aanbieden. Dit houdt in dat er eerst een meting op onze vermogenstestbank wordt gedaan om een indruk te krijgen van de staat van de motor en het achterhalen van het origineel vermogen en koppel. Na de chiptuning wordt er nogmaals een testrun gemaakt waarmee het uiteindelijke vermogen en koppel zichtbaar wordt. Je krijgt op papier en/of e-mail de uitdraai mee.

Het resultaat van de tuning is het zelfde als je geen vermogensrun laat doen. Voor tuning met een vermogensuitdraai is de wachtijd 3 tot 4 uur (maar houdt rekening met enige uitloop).
 

Duijzer

Donateur
Begrijp ik goed dat, als je niet de extra vermogensrun erbij koopt, ze niet vooraf een meting doen om een indruk te krijgen van de staat van de motor etc.? Dat zou ik nooit doen. Eerst kijken waar je staat, voordat je gaat tunen...
 

Duijzer

Donateur
Misschien, maar een log is iets anders dan een vermogensrun. Foutmeldingen etc kun je wel uit een log halen, maar een vermogensmeting is nog wel iets anders. Dus de vraag is dan eigenlijk meer wat men dan precies voor gegevens wil hebben. Let wel: ik zeg niet dat dit geen goede tuner is. Maar wat ik wil zeggen is dat het zeker een vraag waard is wat men nou precies nakijkt voordat men allerlei parameters aan gaat passen.
 

Arent Schaap

Senior Member
Wie weet er welke DSG er in mijn 1,4 zit. Heb wat zitten te zoeken maar als dat klopt kom ik op de DQ200 uit. Die kan maar 250nm hebben. Om daar dan overheen te gaan lijkt mij niet verstandig.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat kan makkelijk op veilige wijze wat meer zijn. Zie de websites van JD en Vag Techniek. Het is wel raadzaam om meteen de DSG aan te laten passen. Weet niet of de tuners uit het noorden dat ook doen. Ik kom ook uit het noorden, maar heb het ritje naar Lochem of Nuenen altijd graag gemaakt.
 

CDK

Forumguru
Wie weet er welke DSG er in mijn 1,4 zit. Heb wat zitten te zoeken maar als dat klopt kom ik op de DQ200 uit. Die kan maar 250nm hebben. Om daar dan overheen te gaan lijkt mij niet verstandig.

Daarom pakt een goede tuner dan ook meteen de DSG aan, die kan prima 350Nm en zelfs meer verwerken, wel op voorwaarde dat je goede software hebt en dat is niet op heel veel adressen te verkrijgen.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Leidt verhogen van koppel en vermogen (zelfs bij een “normale” rijstijl) niet tot een groter risico op motorschade op de langere termijn?

AutoBild heeft ooit een duurtest gedaan met een Golf 7 met de 1.4 tsi van 140 pk.
Na ca. 150 k plofte de turbo, en na 220 k brak een stuk van een zuiger af en was het helemaal Schluss.
Ik weet natuurlijk niet hoe de journalisten van AutoBild rijden, maar het wijst er misschien wel op dat die blokken niet zo robuust zijn. Is het dan wel slim om zo’n blok te tunen?

Vriendelijke groet,
Bas
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat er in Duitsland veel vaker veel vermogen van een auto gevraagd kan worden. Als je veel in NL rijdt, heb je vaak die ruimte al niet, dus kun je maar af en toe dat extra vermogen gebruiken. Aan de andere kant dit was geen getuned blok en toch deze problemen, voor een tuning doet iedere goede tuner éérst een test om de conditie van de motor te checken, en je leest ook regelmatig dat tuning wordt uitgesteld omdat eerst andere problemen met het blok moeten worden opgelost. (bijv. slechte turbo of brandstofpomp)

Dan is er nog een reden om wél te tunen: standaard schakelt een DSG net iets te vroeg voor het motorblok, puur om de emissie extra laag te houden. Bij tuning worden bij een DSG ook vaak die schakelmomenten iets later gelegd, waardoor motor én DSG langer meegaan (verminderd de slijtage aan vooral de 2e koppeling). Er zijn genoeg gevallen bekend van een standaard DSG die nog niet eens 50.000 km haalt zonder grote reparaties.
 
Afgelopen vrijdag bij VAG techniek, een fabrieksupdate laten uitvoeren, wat een schitterend mooi pand, je kunt er van de
vloer eten:jaja: Na een week met de Fabia lll te hebben rondgereden vond ik hem met de 90pk toch wel erg mak, zodoende deze update.Vind het verschil voldoende om goed mee te komen voor op de Nl wegen. Binnen een half uur was het klusje geklaard. Super service, vind het de 249,00 waard.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan is er nog een reden om wél te tunen: standaard schakelt een DSG net iets te vroeg voor het motorblok, puur om de emissie extra laag te houden.
Dat is natuurlijk geen reden om de motor te tunen aangezien het ook mogelijk is om alleen de DSG aan te passen.
Hooguit een argument om het thuis te verkopen... ("als ik er toch ben", "extra voordelig in combinatie", etc. :D )
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Hoi Shock,
Gefeliciteerd met het mooie resultaat.
Waar ben jij geweest?

Dank voor de reacties en tips!
Ook leuk om de verschillende vermogens- en koppelgrafieken te zien in deze en andere topics.

Weet je wat me daarin ook steeds opvalt: het max koppel komt steeds vrij vanaf ca. 2000 rpm. Terwijl in alle folders en technische gegevens wordt beloofd dat dit al vanaf ca. 1500 rpm zou moeten zijn.
Ik begrijp ook wel dat je niet alles moet geloven dat in de folders staat, maar juist vermogen en koppel blijken bij de moderne tsi’s vaak wel op, of zelfs iets bóven, de fabrieksopgave te liggen. Dus waarom wel de beloofde waarde leveren, maar dan “liegen” over het toerental?
Of zijn dit slechts kleine variaties die per auto verschillen?

Vriendelijke groet,
Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan