Skoda Tuning ervaringen

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Thanks Shock!

Ik ga zeker ook de motor (1.4) en de DSG (droge 7) laten tunen, maar ik twijfel nog:
VAG techniek (en JD) lijken me meer ervaren met motortechniek en -tuning, en TVS met de DSG-software.
Maar om langs TVS èn VAG/JD te gaan lijkt me wat overdreven.

Qua afstanden maakt het allemaal niet zoveel uit.

Tips zijn welkom :)

Uiteraard zal ik in elk geval t.z.t. ook mijn eigen ervaringen delen.

Vriendelijke groet,
Bas
 

Rosinfield

† In Memoriam
TVS is meer gespecialiseerd in DSG zaken, maar voor het simpelweg aanpassen van de DSG software maakt het echt niet uit. Heb het inmiddels bij alle drie een keer laten doen. Naar volle tevredenheid
 

Cordoba

Forumguru
@VW Golf 1.4 tsi DSG-7 Dat standaard het max. toerental bij 1500 rpm al wordt gehaald is bij mijn 1.2TSI blok met OEM software ook zo, en boven 1500 rpm wordt het koppel softwarematig begrensd. Bij bijvoorbeeld een fabrieksupdate (dan krijg je bijv. de software zoals ie voor dezelfde motor in een Polo door VW wordt gebruikt), wordt die begrenzing van het koppel bij 1500 rpm weggehaald, en stijgt die lijn gewoon door tot bij 1800 rpm en wordt dat koppel genomen waar op begrensd wordt. Dit begrenzen gebeurt door de hoeveelheid brandstof per cyclus te beperken.

Als je problemen hebt met je DSG moet je echt bij TVS zijn, maar het aanpassen van de schakelmomenten kunnen JD en Vagtechniek even goed. Overigens zijn die aanpassingen niet gigantisch je moet je voorstellen dat bijvoorbeeld het toerental waarbij de DSG normaal opschakelt, van 1500 naar 1650 rpm gaat, dat lijkt een klein verschil, maar is in de praktijk een stuk aangenamer rijden.
 
Terug naar het onderwerp "Racechip". Iemand ervaring met deze chip op een Karoq 1.5 TSI met DSG? Meer bepaald de stage S (+29pk, +49Nm) zodat het koppel binnen aanvaardbare grens blijft voor de DSG. Of blijft dit ook veilig met de stage RS (+36pk, +61Nm)
 

CDK

Forumguru
Voor te veel koppel hoef je niet bang te zijn, de standaard setting van de DSG elimineert het teveel aan koppel. Daarom is chippen pas echt interessant als je de DSG ook meteen laat aanpassen.
 

Arent Schaap

Senior Member
Misschien, maar een log is iets anders dan een vermogensrun......... Maar wat ik wil zeggen is dat het zeker een vraag waard is wat men nou precies nakijkt voordat men allerlei parameters aan gaat passen.

Dit is bij JD Tuning
Onze werkwijze is als volgt:
Voorafgaand aan de tuning wordt er te allen tijde gestart met een diagnose op de auto. Allereerst wordt het storingsgeheugen van de auto gecontroleerd op fouten.
Daarna wordt er een diagnose rit gemaakt, waarbij we gebruik maken van VAG specifieke hardware en software op onze laptops.
Tijdens deze diagnose rit op de openbare weg controleren we o.a. de turbodrukken/ontstekingswaardes/nokkenastimingen/luchtsmassameter waarden/lambda getallen etc etc.
Daarnaast wordt er gekeken of de auto niet al eerder voorzien is van tuning. Blijkt er een probleem aanwezig te zijn na deze diagnose rit, dan kunnen we vaak direct reparatie uitvoeren(denk hierbij aan een lekkende intercooler slang, vervuilde luchtmassameter of een defecte sensor etc).
Vervolgens rijden we de auto in de werkplaats en start de eigenlijke (chip)tuning. We maken allereerst een backup van de originele software van de auto.
Hierna wordt de originele software van de auto volledig bewerkt rekening houdend met de diagnose logs die net gemaakt zijn en uiteraard gebaseerd op onze referentie tuning die wij voor elke motor ontwikkeld hebben.
Nadat de tuning geplaatst is vindt er een uitgebreide testrit plaats, waarbij weer naar alle verschillende parameters wordt gekeken.
Denk hierbij aan een stukje maximale motorbelasting ter controle van werking lambda sonde, mengsel onder vollast, turbodruk, gemeten luchtmassa.
Bij eventuele onregelmatigheden wordt de software nogmaals geoptimaliseerd (in tegenstelling tot 95% van andere tuners). Deze totale tuningssessie duurt ongeveer 2 uur.
Uiteraard kunnen de nieuwe resultaten tegen meerprijs worden gemeten op de vermogenstestbank. Meerprijs hiervoor is € 120 incl btw, reserveer dit voorafgaand bij de afspraak.

Naar mijn idee doet die exact hetzelfde.
Wel wil die ook graag een inlaat reiniging doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Loggen doen ze allebei ja; gewoon een ritje met de laptop op de OBD aangesloten, om te zien of er geen rare dingen zijn. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het aanleiding gaf tot aanpassing van de nieuwe software. Niet alle tuners doen aan DSG aanpassing, wat toch zeker wel raadzaam is als je gaat laten chippen.
 

ertromp

Forumguru
De inlaatreiniging dmv vloeistoffen zou ik persoonlijk niet doen. Is niet optimaal. Als je het inlaattraject wil laten reinigen laat dit dan dmv wallnut blasting doen. Dat is gegarandeerd 100% effectief. Kost wat meer maar dan weet je zeker dat het inlaattraject weer 100% schoon is.
 

Arent Schaap

Senior Member
Dat kan dan weer bij VAGTechniek.
Probleem waar ik dan tegen aan loop is dat ik dan meer dan 1500 (699 Tuning + 549 Wallnut + 299 DSG) kwijt ben.

Dit begon als "leuk, iets meer vermogen voor 350 euro".
Niet dat hij nog niet lekker rijd maar meer vind ik altijd beter.
Als dat 1500 kost ben ik eigenlijk wel tevreden zoals hij nu is :sterretjes:.
Of had ik dat geld direct bij een vRS kunnen leggen.

Uit pure nieuwsgierigheid, wat is het nadeel als ik hem laat chippen zonder de DSG mee te nemen?
Gaat hij dan inhouden via de versnellingsbak?
 

Rosinfield

† In Memoriam
En het rijdt een stuk minder fijn met tuning zonder aangepaste DSG. Overigens kan de tuning een stuk goedkoper bij VAG techniek. Gewoon stage 1 zonder rollenbank uitdraai. Hooguit nice to have, al heb ik daar bij een stage 1 nooit het nut van ingezien, omdat je de betreffende vermogenskromme zo op hun website kunt zien. Daarvan zal het echt niet significant afwijken en of je nou 1 of 2 pk meer of minder hebt, is ook niet interessant.
 
De kogel is door de kerk, had de tuning al wat eerder willen laten doen maar er kwam wat regelwerk tussendoor voor een nieuwbouw huis.

Voor 8-8 een afspraak staan bij Vagtechniek.

Toch overstag gegaan door de argumenten van jullie: er zit aardig wat kapitaal in de auto waarom dan voor €90 en wat benzine en tijd een risico lopen.
En Vagtechniek is natuurlijk gewoon en gerenommeerde bedrijf.
 

Timmer

Forumguru
Kost €600 voor de gts-chip voor de rs...
dan mag het al eens goed gaan. Hoewel, DVX vraagt maar €536 voor een remap :lezen:
 
Bovenaan Onderaan