Vandaag bij de chiptuner geweest
Wat me verbaasde is dat ie origineel nu maar 138pk geeft ipv 148 pk een 8-tal jaar geleden. Fabrieksopgave 140pk, 320Nm
Alhoewel? De originele meting is toen gebeurd vlak na de box ontkoppeld was, volgens de tuner destijds hebben de sensoren even nodig om zich aan te passen. (kan zijn dat ik in herhaling val
)
Het koppel was nu origineel 327Nm, toendertijd 348Nm
Speelt ook mee, op weg naar de tuner daarnet heb ik anderhalf uur door kletsende regen gereden, een vochtig luchtfilter?
Chiptuning geladen, resultaat, 188 pk en 413Nm koppel
Destijds powerbox, 166pk, 404Nm koppel
Hoe rijdt ie nu?
In lage toeren véél minder fel als met de powerbox, vermoedelijk had de auto met de powerbox na de twee softwareupdates bijzonder veel meer koppel.
Op hoge toeren heb ik de subjectieve indruk dat ie wat sneller is dan de met powerbox.
Al bij al rijdt ie veel smoother dan met de powerbox, en dat is wel plezierig rijden.
Als ik de dyno uitdraai van beide samenleg dan is de koppelkromme van voor en na chiptuning veel vlakker dan destijds gemeten op de andere dyno
Ook vermoed ik dat die andere chiptuner waar ie de eerste keer op de dyno is geweest wat valsspeelt met de waarden, als je op de site ziet zie je metingen die bizar hoog zijn.
Al bij al, ik ben vrij tevreden, het ding gaat 'smooth' en ik heb de indruk dat de koppeling minder zal te lijden hebben.
Edit: ik zie dat ze mijn standaardmaxiumvermogen gemeten hebben op 3728tr/min, het getunede op 4000 tr/min, volgens mij zijn ze bij de eerste meting niet tot 4150tr/min zoals vorige keer gegaan, op die 4150tr/min had ik toen mijn maximumvermogen standaard