Skoda vs BMW

MaRco2

Forumguru
Ondanks dat het geen zespitter is, de BMW.:)

Voor dat prijsverschil (met dank aan de CO2 uitstoot gerelateerde BPM) hoef je niet moeilijk te doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een verschil van 7k over 3jaar komt nog steeds neer op een kleine 200 euro per maand.
Voor veel mensen niet iets om al te luchthartig over te doen - denk maar aan de eindeloze c.q. oeverloze debatten over het B-woord... :pardon:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Fean, je quote een hele lap text en schrijft 2 woorden, mij maakt het geen lor uit, maar de mods hebben geschreven dat daar officiële waarschuwingen voor gegeven gaan worden omdat het tegen de regels is..... Doe er je voordeel mee zou ik zeggen, voor de rest ben ik net zoveel als jij dus hoef je je van mij niets aan te trekken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Fean

sitechris

Donateur
Een verschil van 7k over 3jaar komt nog steeds neer op een kleine 200 euro per maand.
Voor veel mensen niet iets om al te luchthartig over te doen - denk maar aan de eindeloze c.q. oeverloze debatten over het B-woord... :pardon:
200 euro per maand bij een dergelijke prijs is te overzien, je krijgt er wel een betere auto voor terug.
 

VEEJAY

Forumguru
Dacia rijders zullen misschien denken dat Skodarijders onnodig een paar honderd euro teveel betalen. En zo kunnen we wel even doorgaan natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

___JC___

Forumguru
Een collega van me had vandaag een 320i GT mee waar ik een stukje bij meegereden ben. Veel ruimte achterin zo een ding zeg! Het dash is gelijk aan de normale 3 en de 4, maar verder is het een beetje gek ding. Een bolhoedje met hoge achterkant. Deze auto had een M pakket met 18 inch velgen, maar onder zo een GT lijkt het wel 16 inch.

Ik begrijp nu wel wat meer waarom je niet enthousiast bent over de x20i motor Chris. In deze auto lijkt het een andere motor, veel herrie en daarbij ook geen mooi geluid en hij voelt gewoon echt niet snel aan. Op papier is het wel gewoon een vlot ding (in 7,9 seconden naar de 100). Nu is de auto natuurlijk een flink stuk zwaarder dan een 4 coupe en we zaten er met drie man in, maar toch. De nadelen die ik in de 4 wel wat merkte komen in zo een GT echt veel meer naar voren.
 

sitechris

Donateur
De 320i GT loopt bijna 240 op teller. Wat erg netjes is. Maar het voelt idd niet snel aan. Ik heb overigens wel de corporate 320i gereden (170 pk), die vond ik wel wat geknepen aanvoelen. Dat maakt me wel nieuwsgierig naar de reguliere 20i en met name naar de 28i
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb vorig jaar zomer beide proefgereden op dezelfde dag. De x20i proefgereden omdat deze fors goedkoper was dan een x28i en ik 184pk op papier ook wel snel zat vond. Zo uit mijn Skoda Diesel met lekker veel power gekomen en ingestapt in de x20i was het een ware teleurstelling. Alleen maar lawaai hoog in de toeren en weinig duw, wel comfortabel etcetera maar geen grijns op mijn gezicht.

De x28i was van een totaal andere orde. Deze maakte in de Eco-Pro modus, in alle stilte dus alleen op koppel (350nm 1250-4000tpm) al gehakt van mijn Octavia dsg stage 3. Een waardige opvolger dacht ik toen nog. De rest is geschiedenis.
 

___JC___

Forumguru
Okee maar de geknepen 320i is een 1.6 turbo dacht ik? Heel wat anders natuurlijk.
Ik vond de 428i echt heel lekker rijden, maar echt ook te duur. :cry:
Die sound engineering is wel echt nep hoor..
 

sitechris

Donateur
Je hebt idd gelijk, dat is een 1.6 en een heel ander blok. Dat wist ik niet, dacht altijd dat het een geknepen tweeliter was. Vandaar het grote verschil met de standaard 320i (184 pk) die ik ken van de 3 GT.

Weer wat nieuws geleerd ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb Chris kunnen overhalen vandaag in mijn auto rijden. Ben benieuwd hoe hij hem vindt want ik respecteer zijn kennis, ervaring en conclusies. (Straks nog even snel wassen en stofzuigen :jaja:).

Ik weet in ieder geval op voorhand dat hij het 4 pitters geluid niks zal vinden, alhoewel ik het zelf wel okay vind klinken heel hoog in de toeren. Hopelijk maakt de rest van de auto het eindoordeel wel goed.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ik ben benieuwd. Ik verwacht wel dat hij me een stuk beter gaat bevallen als de geknepen 320i waar ik laatst in reed. Daar vond ik het blok erg slecht en het chassis te capabel voor het kleine vermogen. Dan gaat het wringen. Maar ik ben wel zescilinder adept als het gaat om BMW's, dus de lat ligt bij voorbaat hoger als bij andere merken. Was dit een Audi geweest, had ik van de viercilinder echt geen issue gemaakt. Ik verwacht van de prestaties van de 328i wel veel, zeker als ik de tachofilmpjes van de 328i zie.

En @VEEJAY jij mag ook kennismaken met mijn Franse knoflookschraper. Ik ben ook benieuwd naar je bevindingen. Het zijn twee totaal verschillende auto's overigens.
 

VEEJAY

Forumguru
Vandaag dus spontaan een (SF?)minimeet in het midden van NL! Misschien komt er nog een maatje langs met een A5 3.0TDI Quattro (OVB toestemming van zijn wederhelft).

@sitechris Als deze Franse een combinatie is van je 130i en Golf GTI dan staat mij nog wat te wachten vandaag *slik* :dankje:

Ps. Vergeten te melden dat ik ook geen sportzetels heb, die waren volgens Chris ook een must :wavecry:.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sitechris

Donateur
Na de 320i Corporate (met M-pakket), de 320i GT X-drive nu voor de derde keer in de vernieuwde 3 serie. De 328i. Een ruim bemeten Dreier, 245 pk en 350 nm. Dit is de Luxury lijn, de luxe versie voorzien van prachtige 18 inch velgen. Een prachtige auto om te zien!

Dan mijn bevindingen. De nieuwe Dreier is objectief gezien een prima auto. Het is een mooie, luxe, stille, (bloed)snelle, comfortabele, zuinige en waanzinnig goed gebouwde auto. De wegligging is natuurlijk ook goed, alhoewel ik de auto niet heb zitten pushen. Maar het stuurt en rijdt gewoon lekker, beter als een Audi A4. Zelfs de standaardstoelen vielen me reuze mee. Zitten gewoon goed, maar niet zo goed als de sportstoelen. Die moet je hebben. Je voelt dat dit een auto is die ontzettend goed is doorontwikkeld. Zoals je altijd bij premium auto's voelt.

Ook vind ik de achttrapsautomaat veel beter op zijn plaats in de sterkere 328i. Je kunt veel beter op koppel rijden en in de sportmodus geniet je van de snelle schakeltijden.

Zijn er minpunten? Misschien is de prijs wat stevig en de ruimte is niet echt overbemeten maar dan houdt het wel op.

Wint deze BMW het van zijn concurrenten de Audi A4 en Mercedes C-klasse? Ja! Wil ik deze BMW hebben? Nee, helaas niet!

Hoe goed de nieuwe 3 serie ook is, hij mist twee essentiele eigenschappen die een BMW tot een BMW maken. Allereerst stuurt deze nieuwe 3 serie stuurt gewoon minder fijn als ik van BMW gewend ben. Niet slecht, maar niet zo vlezig en nauwkeurig als de vorige serie, of als mijn vroegere 130i. En hoe snel, soepel, zuinig en stil de 328i ook is, hij geeft je nooit het gevoel dat je met iets bijzonders onderweg bent, dit in tegenstelling tot de zescilinders (ook de diesels!). De viercilinder klinkt als een armoedig 1.2-tje met keelpijn. Je hebt ook niet echt in de gaten dat het snel gaat. Pas als je op de teller kijkt zie je dat die als een razende Roelof naar de onderkant beweegt. Maar de snelheidsbeleving blijft uit. Ook vind ik het onderstel te week en is er teveel bodyroll in de koets. Maar dat kun je met een M-pakketje nog wel oplossen. Of een verlagingssetje.

Het probleem met deze auto is dat hij bij mij geen begeerte oproept. Hij is te perfect. Hij raakt me niet. Had je mij geblinddoekt en verteld dat ik in een C-klasse zou zitten had ik je direct geloofd. En was ik nog positiever geweest. Beste Mercedes ooit had ik dan misschien wel geroepen. Maar dit is een BMW, dit is de auto voor de enthousiaste stuurman. Voor mij dus. En hij weet mij onvoldoende te boeien, zijn voorganger (de E90 serie) deed dat wel. Recent reed ik nog in de kleinste zescilinder diesel (325d) en het voelde meteen goed. De vlezige en precieze besturing, de begeerlijke zescilinder sound. Ik was meteen onder de indruk en volledig betrokken bij het rijden. Dezelfde avond was ik op het internet al weer op Autoscout aan het kijken of er nog mooie 335's te koop stonden.

Ik snap heel goed dat Veejay happy is met deze auto, want het is een topproduct. Best buy in it's class! Maar ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als Veejay in een E90 330i/335i stapt.

We hebben (ook al was het druk) toch nog eventjes wat sprintjes gedaan (vooral in versnellingen 2, 3 en 4), de Renault was iets sneller. Ik schat in dat het werkelijke vermogensverschil ergens rond de 30/40 pk zal zijn. De BMW is echt een hele snelle auto, ik schat dat hij op de dyno tussen de 260 en 275 pk levert.

Verder vergelijken tussen de twee auto's heeft niet zo heel veel zin. De auto's zijn voor andere doeleinden gebouwd, dus dat is het bekende appels- en perenverhaal. Op één puntje na. Ook de Renault heeft een elektronische stuurbekrachting. En toch stuurt de Renault wel scherp en direct. Dus wellicht kan BMW wel even bij Renault buurten om het trucje onder de knie te krijgen.

28rp2xf.jpg

23mk6rc.jpg
 
Bovenaan Onderaan