Na de 320i Corporate (met M-pakket), de 320i GT X-drive nu voor de derde keer in de vernieuwde 3 serie. De 328i. Een ruim bemeten Dreier, 245 pk en 350 nm. Dit is de Luxury lijn, de luxe versie voorzien van prachtige 18 inch velgen. Een prachtige auto om te zien!
Dan mijn bevindingen. De nieuwe Dreier is objectief gezien een prima auto. Het is een mooie, luxe, stille, (bloed)snelle, comfortabele, zuinige en waanzinnig goed gebouwde auto. De wegligging is natuurlijk ook goed, alhoewel ik de auto niet heb zitten pushen. Maar het stuurt en rijdt gewoon lekker, beter als een Audi A4. Zelfs de standaardstoelen vielen me reuze mee. Zitten gewoon goed, maar niet zo goed als de sportstoelen. Die moet je hebben. Je voelt dat dit een auto is die ontzettend goed is doorontwikkeld. Zoals je altijd bij premium auto's voelt.
Ook vind ik de achttrapsautomaat veel beter op zijn plaats in de sterkere 328i. Je kunt veel beter op koppel rijden en in de sportmodus geniet je van de snelle schakeltijden.
Zijn er minpunten? Misschien is de prijs wat stevig en de ruimte is niet echt overbemeten maar dan houdt het wel op.
Wint deze BMW het van zijn concurrenten de Audi A4 en Mercedes C-klasse? Ja! Wil ik deze BMW hebben? Nee, helaas niet!
Hoe goed de nieuwe 3 serie ook is, hij mist twee essentiele eigenschappen die een BMW tot een BMW maken. Allereerst stuurt deze nieuwe 3 serie stuurt gewoon minder fijn als ik van BMW gewend ben. Niet slecht, maar niet zo vlezig en nauwkeurig als de vorige serie, of als mijn vroegere 130i. En hoe snel, soepel, zuinig en stil de 328i ook is, hij geeft je nooit het gevoel dat je met iets bijzonders onderweg bent, dit in tegenstelling tot de zescilinders (ook de diesels!). De viercilinder klinkt als een armoedig 1.2-tje met keelpijn. Je hebt ook niet echt in de gaten dat het snel gaat. Pas als je op de teller kijkt zie je dat die als een razende Roelof naar de onderkant beweegt. Maar de snelheidsbeleving blijft uit. Ook vind ik het onderstel te week en is er teveel bodyroll in de koets. Maar dat kun je met een M-pakketje nog wel oplossen. Of een verlagingssetje.
Het probleem met deze auto is dat hij bij mij geen begeerte oproept. Hij is te perfect. Hij raakt me niet. Had je mij geblinddoekt en verteld dat ik in een C-klasse zou zitten had ik je direct geloofd. En was ik nog positiever geweest. Beste Mercedes ooit had ik dan misschien wel geroepen. Maar dit is een BMW, dit is de auto voor de enthousiaste stuurman. Voor mij dus. En hij weet mij onvoldoende te boeien, zijn voorganger (de E90 serie) deed dat wel. Recent reed ik nog in de kleinste zescilinder diesel (325d) en het voelde meteen goed. De vlezige en precieze besturing, de begeerlijke zescilinder sound. Ik was meteen onder de indruk en volledig betrokken bij het rijden. Dezelfde avond was ik op het internet al weer op Autoscout aan het kijken of er nog mooie 335's te koop stonden.
Ik snap heel goed dat Veejay happy is met deze auto, want het is een topproduct. Best buy in it's class! Maar ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als Veejay in een E90 330i/335i stapt.
We hebben (ook al was het druk) toch nog eventjes wat sprintjes gedaan (vooral in versnellingen 2, 3 en 4), de Renault was iets sneller. Ik schat in dat het werkelijke vermogensverschil ergens rond de 30/40 pk zal zijn. De BMW is echt een hele snelle auto, ik schat dat hij op de dyno tussen de 260 en 275 pk levert.
Verder vergelijken tussen de twee auto's heeft niet zo heel veel zin. De auto's zijn voor andere doeleinden gebouwd, dus dat is het bekende appels- en perenverhaal. Op één puntje na. Ook de Renault heeft een elektronische stuurbekrachting. En toch stuurt de Renault wel scherp en direct. Dus wellicht kan BMW wel even bij Renault buurten om het trucje onder de knie te krijgen.