Skoda vs BMW

___JC___

Forumguru
Goed verhaal van beide heren! Ik weet zeker dat ik net als VJ meer van iets meer comfort ben. Ik vond de Golf GTI Performance al te stuiterig en zenuwachtig, laat staan zo een Megane.
 

LT83

Forumguru
@VJ en dan heb je de Megane waarschijnlijk nog geeneens bij 220+ gereden, dat is echt apart, voel je gewoon ieder richeltje en kuiltje in het stuur. Niet dat hij erg zoekerig wordt of je geen controle hebt, maar je merkt wel dat hij echt alles doorgeeft, op dat punt vond ik mijn RS ook fijner rijden eerlijk gezegd.
Die spoort bij 220+ echt nog prima en zeer rustig.
 

sitechris

Donateur
Klopt. Op topsnelheid rijden in de megane is vermoeiend. De stabiliteit is top maar je krijgt heel veel feedback en je hoort de uitlaat nadrukkelijk rammen. Maar tegelijkertijd is dit ook enorm belonend. Never a dull moment. Maar vooral buiten de snelweg is het een briljante auto. Maar voor woon-werkverkeer en snel autobahn cruisen is een golf R veel rustgevender en comfortabeler zonder aan snelheid in te boeten.
 

LT83

Forumguru
Dat van de uitlaat was mij toen niet opgevallen Chris, is dat geluid toegenomen naarmate er meer kilometers gereden zijn?
Dat het belonend is ben ik het helemaal mee eens, je hebt echt het gevoel hard te gaan en op te moeten letten, het is gewoon een racer dan ;)
 

sitechris

Donateur
Als je lang stuk rijdt en de uitlaat flink warm is, heb je wat meer geluid en tikje gedreun. Had ik op de gti ook wat last van (ook milltek)
 

VEEJAY

Forumguru
Grappig BMW heeft over de hele linie de auto's wat softer gemaakt, hier van een ander forum over de nieuwe M5:

----------
Zo, vandaag een stuk gereden met de nieuwe F10 M5.

Het zijn een beetje gemengde gevoelens wat ik er aan over heb gehouden. De auto voelt namelijk zo goed aan dat ik wel kan stellen dat het lijkt of zowat alles beter is geworden maar aan de andere kant ontbreekt er wat 'sportwagen' emotie. Het is eigenlijk nog meer een supersnelle sedan geworden.


Je rijdt ook ongemerkt veel sneller, juist ook omdat er zoveel koppel is en de auto zo stil is. Dit klopt zeker, de eerste bon is al onderweg. Je zintuigen kunnen de snelheid niet goed inschatten en je moet echt je instrumenten erbij halen voor de bepaling ervan. 50, 75, 100 150 ? aan de auto merk je niets, het gemak waarmee het gaat is nog vreemd.
----------

Dat van niet weten hoe hard je rijdt heb ik maar opgelost met een PING op 150km per uur.
 

___JC___

Forumguru
Kenmerk van een goed onderstel is wat mij betreft ook een mix tussen comfort en sportiviteit. Dat vind ik bij Ford altijd erg goed voor elkaar. Audi doet dat minder, die zijn vaak snoeihard en niet sportief afgeveerd..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VEEJAY

Forumguru
Blijkbaar heeft BMW toch wat aangepast, mijn zwager werd helemaal ziek van de 120D Coupe met sportonderstel (vanuit de leasepool). Hij koos daarom destijds voor een C-klasse. Dit jaar mag hij weer kiezen en wordt het wellicht weer BMW. Hij was erg blij met het onderstel na een proefritje in de mijne, het totaalpakket is beter dan zijn Mercedes vond ie.
 

sitechris

Donateur
Kenmerk van een goed onderstel is wat mij betreft ook een mix tussen comfort en sportiviteit. Dat vind ik bij Ford altijd erg goed voor elkaar. Audi doet dat minder, die zijn vaak snoeihard en niet sportief afgeveerd..

Klopt idd. Ik heb geen moeite met een hard onderstel, als het wel een functie en een doel heeft. Namelijk maximaal stuur- en rijplezier, geen bodyroll en een briljant chassis. Maar bij Audi ontbreekt dit vaak (met name besturing). Dan heb je louter de nadelen, maar niet de voordelen.

Dat BMW's softer worden is logisch als je kijkt naar de markt. Deze vraagt erom. Dan is het logisch dat je meebeweegt, hoe spijtig ik dit als petrolhead mss ook vind. Een van de redenen overigens dat de vorige 1 serie zo hard geveerd was, had te maken met de Runflat banden. De nieuwste generatie runflatjes zijn overigens al een stuk zachter.
 

LT83

Forumguru
Had vandaag een echte Skoda vs BMW trouwens. Was een 5 serie mij behoorlijk aan het opdrukken op een autoweg richting de snelweg.
Dit ritueel herhaalde zich op de oprit richting snelweg, waarna ik het natuurlijk niet kon laten om even vanaf 100km/h in de 4 volgas de snelweg op te blazen. De BMW werd gestaag kleiner, even later moest ik de snelweg weer verlaten en de BMW kennelijk ook want net na de afrit stond hij naast mij bij het stoplicht. De bestuurder druk aan het gebaren dat ik mijn raampje moest laten zakken; zegt een 50-60 jarige man tegen mij; dat is een RS he, of niet? Ja meneer, dit is inderdaad een RS. Vervolgens zegt hij; Ik was vol aan het planken achter je en kon je echt niet volgen met mijn 220pk 6 cilinder ( zal wel een 525i of 1e generatie 530d zijn geweest), respect hoor. Was wel grappig!
 
Laatst bewerkt:

___JC___

Forumguru
Zoiets had ik in 2002 toen ik net mijn Octavia I RS had. Bij het stoplicht stond naast een 323ci E46 model (170pk)en die ging er vol vandoor, de RS was uiteraard sneller, bij het volgende stoplicht ging ook het raampje naar beneden om te vragen wat het voor een auto was. Zeker in 2002 was de Octavia RS nog niet zo bekend. :D
 

LT83

Forumguru
Ik heb je elders horen zeggen dat die BMW rijders in zon situatie waarschijnlijk toch niet volgas gingen Veejay.....dit moet je achteraf toch het gevoel geven om "beetgenomen" te zijn door de BMW rijders :)
Zonder dollen; het is altijd leuk als een Skoda onderschat wordt. Wanneer ze het achteraf ook nog kunnen waarderen is helemaal prima.
Al is enkel een chagrijnig gezicht soms ook niet verkeerd ;)
 

CDK

Forumguru
er is een bepaald type BMW rijders die de neus ophaalt voor Skoda, heb jij als Skoda rijder tussen de oren zitten dat je je in een underdog positie bevind, dan kan dat leiden tot een drang om jezelf te bewijzen, terwijl je dat in het geheel niet hoeft te doen :D
 

LT83

Forumguru
Eerlijk gezegd doe ik sowieso alleen maar sprintjes wanneer ik verwacht dat het redelijk dicht bij elkaar zou kunnen zitten.
Heb totaal niet de drang om mij tegen een 320d (met meer dan 100pk minder) of zoiets te moeten bewijzen.
 
Bovenaan Onderaan