Het is jouw draadje JC dus op verzoek:
Een auto die op de boordcomputer adviseert een tandje terug te schakelen voor meer fun, hulde!
De Renault Megane RS heb ik regelmatig gezien de laatste jaren op en rond de Nordschleife. Ook de wat kleinere Clio RS. Daar waar voorheen VAG auto's en BMW's overheerstte viel mij dit de laatste tijd op. Beïnvloed door grappen (franse slag) over Franse auto's dacht ik er niet veel van. Wel was ik positief over de 208 1.6vti die we proefreden en hebben we die vorig jaar aangeschaft voor moeders de vrouw.
Goed dan komt Chris voorrijden met zijn Megane RS, mooie auto maar niet echt opvallend (behalve de remklauwen). Ik was natuurlijk wel voorbereid op de acceleratie van zijn vorige GTI en dat ie ietsje scherper zou sturen. Nou ik moet zeggen had dus niet verwacht dat deze auto (laat ik zeggen uberhaupt welke auto dan ook) zo hard (dus hoge snelheid) bochten kan nemen.
Iedere keer dat ik dacht nu zou de bimmer uitbreken, en nu gaat die van Chris uitbreken.... Hmm, waar blijft de bandenpiep? ESP staat aan volgens Chris, waarom grijpt ie niet in!?!!? Hartslag ging dus echt omhoog en dacht even dat Chris krankzinnig was geworden, maar toen ik hem uit wanhoop vroeg alstublieft rustiger aan te doen, zag ik wel dat hij vertrouwen uitstraalde..
Ik probeerde nog even te kijken of FWD het allemaal niet aan zou kunnen maar alle PK's werden gewoon op de weg gezet en heb geleerd dat een mechanische sper achter wonderen verricht. Verder was ik bang voor mijn vullingen, maar echt stuiteren is mij niet opgevallen. Het uitlaat geluid is prachtig maar alleen de plofjes, het tunnelgeluid is volgens mij minder dat de 130i die voluit ging wat ik me kan herinneren. Deze uitlaat geeft meer een lage brom, maar zeker wel okay, het had best wat harder gemogen qua sensatie denk ik.
Ja ik geef toe, toen ik daarna in de Bimmer stapte voelde hij qua sturen niet al te best en helemaal niet zo strak. Echter gisteren op weg naar kantoor vond ik het allemaal wel weer heerlijk in de Bimmer. Zoals Luuk al aangaf de Megane RS is lekker speelgoed voor erbij. De best of the beste stuurmansauto imho, daarom zie je hem ook zovaak op de Nordschleife dunkt mij, die lui daar weten wel wat goed is er staat daar een hoop op het spel.
Om Chris te citeren: Zou ik hem kopen? Nee! Ik ga toch voor de combinatie snelheid met luxe/comfort en stilte. Chris vond mijn Octavia ook te zweverig, ik denk dat dit mijn preferentie is. Een auto die mij constant uitdaagt zou ik ook echt zodanig gebruiken (zowel rechtuit als in de bochten) en mijn rijbewijs heel snel kwijt zijn of boos worden op iedereen die mijns inziens in de weg rijdt.
De RS is al met al een pretpakket pur sang!