Laat ik me ook even zelf met topic bemoeien ha ha.
Allereerst: waarom doe ik de Renault weg? Ik vind dit nog steeds de beste auto die ik ooit gehad heb, maar ik heb afgelopen vakantie wel een paar conclusies getrokken die me tot nadenken stemmen:
1) Ik heb mijn volledige bucketlist afgewerkt (nurburgring, eiffel, trackdays, alpen, autobahn). Echt alles uit deze auto gehaald. De bucketlist is wel min of meer leeg nu.
2) Medio volgend jaar wil ik de auto inruilen, het is niet zo dat ik van plan was er nog jaren mee rond te rijden.
3) Een dergelijk geweldige auto is in NL niet altijd bruikbaar. Natuurlijk kun je wel een afritje en een sporadisch bochtje vol pakken, maar echt lekkere stuurmanswegen heb je hier niet. En dat werd me wel pijnlijk duidelijk toen ik terug was van mijn droomvakantie uit Oostenrijk/Zwitserland. Het begon echt te knagen.
4) Het comfort is een issue. De ritten over de Autobahn de afgelopen vakantie begonnen me wel wat te irriteren. De auto is net wat te hard geveerd voor de leuk. En ik rijd graag op de Autobahn
5) Ik was eigenlijk niet van plan om de auto nu te verkopen, totdat mijn dealer een voorstel deed die ik niet kon weigeren. En dat heb ik ook niet gedaan. Hij moet de auto nog even zien, maar ik ga er vanuit dat ik de auto zaterdag heb verkocht. Het voordeel voor mij: ik krijg een prettige prijs en bij de aanschaf van een nieuwe auto kan ik lekker korting bedingen. De Seat dealer bood bijvoorbeeld 7,5% op de Leon. Leuk meegenomen. Normaal verrekenen ze dat in je inruil.
Dan de opvolger. Twee keuzes:
1) Seat Leon Cupra. Meer allrounder, niet al te duur in de aanschaf, heeft sperdifferentieel, makkelijk chipbaar, lichtgewicht en met sportuitlaatje ook qua sound acceptabel. Ik ben wel weer toe aan een iets meer allrounder
2) BMW Z4 sDrive 35is. Een hele mond vol, maar ik ben altijd fan geweest van de Z4. Fantastisch mooie auto. En ik heb altijd al een keer een roadster met stalen dak willen hebben. En nu wil het toeval dat ik voor mijn driveaholic hobby recent in een Z4 reed (dan wel de 1.8 instapper). En ik was positief verrast over de auto. Hij mist de scherpte van de Megane, maar tot 80/90% op de limiet is het een extreem fijne auto om lekker bochtjes te ronden. Alleen het blok vond ik wat tegenvallen. Maar dat is oplosbaar. Nu is het aanbod klein en bij toeval kwam ik de Z4 tegen die ik wellicht ga kopen. Zaterdag proefrijden en als het bevalt ga ik krabbelen. Bevalt het niet, dan rijd ik naar de Seat dealer en bestel ik de Cupra (levering per 1 januari uiteraard). Onder de kap een zes-in-lijn twinturbo met 340 pk. Voor een kappersauto voldoende snel. En open rijden vind ik cool! Lekker de wind door je haren, heerlijk! Lijkt me gaaf om lekker door de Alpen te toeren met het dakkie open. En het is een bijzondere auto om te zien en om te horen. De start-up is bijzonder heftig, mede dankzij de sportuitlaat die standaard onder de Z4 35is is gemonteerd (die zit bijvoorbeeld niet onder de 35i).
Waarom geen 1 of 3 serie? De 1 serie vind ik niet mooi, de nieuwe 3 serie vind ik tegenvallend sturen en de oude 3 serie vind ik inmiddels wat verouderd. Meer smaken heb ik niet op mijn shortlist. De Golf R vind ik te duur, snelle Audi's zijn niet mijn 'cup of tea'. Net als Porsches, M3 etcetera. Te duur in onderhoud en ik hoef niet perse 400 plus pk.