Skoda vs BMW

sitechris

Donateur
Idd, ik maak altijd complexe keuzes. Er is wel één overeenkomst tussen beiden. Ze bieden meer comfort dan ik nu heb. Zaterdag hak ik de knoop door. Beide auto's zijn geweldig. Vooralsnog geef ik de Z4 het voordeel van de twijfel. Alleen de start-up was al kippenvel.
 

peterrapid

Forumguru
Vandaag eventjes op stap geweest met een BMW 520d 180pk met steptronic van onze baas en wat is dat een aangename wagen om met te rijden, comfort, power en souplesse maar toch 1 grote opmerking met de standaardvering is het toch soms een boot in korte bochten, interieur is toch nogal plastiek vind dit geen interieur om vrolijk van te worden en mijn grootste ergernis van vandaag was : het navigatiesysteem is gewoon traag, ingewikkeld en eigenlijk BMW onwaardig. Maar wat rijden betreft SUPER maar is dat nu 50000€ waard ? Als ik dan vergelijk in zover dat dit mogelijk is met een RS moet ik eerlijk toegeven dat ik de RS ietsje sportiever vind van onderstel en iets agressiever in optrekken tov de BMW, ook al is het heel subjectief maar het interieur van de O3 is ook niet van de vrolijkste maar toch vond ik het er iets vrolijker uitzien dan de BMW behalve dan wel de pook van de Steptronic die is wel sexy. Conclusie : zelfs al had ik het geld er voor over ik zou hem niet kopen en iets strakker opzoeken in de 3 of 4-serie. Maar was heel aangename dag.
 

sitechris

Donateur
Interieur plastic? De BMW 5-serie heeft imo echt een prachtig interieur. Materiaalgebruik staat op heel hoog peil. Niet te vergelijken met bv een Octavia, Leon of Golf.
 

peterrapid

Forumguru
@sitechris vond dat echt niet, bovenkant dashbord is zo een bobbelige bedoening en tellerpartij doet mij denken aan de oude Mercedessen ... Ik zeg niet dat het niet goed is gemonteerd maar het spreekt mij zeker niet aan.
 

LT83

Forumguru
Hey Chris, wat voor Z4 moet het gaan worden? Een 35i?
Eerlijk gezegd vind ik de Cupra misschien wel beter bij je passen, een Z4 kan altijd nog als je een 50+er bent ;)
 

TL@

Forumguru
Heeft hij ook turboproblemen, ken iemand met een X64.0d en die heeft dat in ieder geval wel.

Zijn 335d had wel turboproblemen, de 640d niet. Die heeft elektronica problemen en problemen met de achteras (meesturende wielen doen niet echt wat ze moeten doen, blijkbaar een bekend probleem)
 

octaafje IV

Actief lid
Zijn 335d had wel turboproblemen, de 640d niet. Die heeft elektronica problemen en problemen met de achteras (meesturende wielen doen niet echt wat ze moeten doen, blijkbaar een bekend probleem)

Bij lagere snelheden moeten die achterwielen juist tegensturen!
 

Fean

Forumguru
Hey Chris, wat voor Z4 moet het gaan worden? Een 35i?
Eerlijk gezegd vind ik de Cupra misschien wel beter bij je passen, een Z4 kan altijd nog als je een 50+er bent ;)

Ben er wel mee eens. Mijn collega rijdt een Z4.. beetje een oude mannen auto. Daarbij vind ik het model (ongeacht hoe deze rijdt) een beetje vrouwelijk of een kappers gehalte... Ik draai mijn nek niet om als ik een Z4 zie.

Dan vind ik de Z3 M-Coupe een mooiere verschijning, echt een dikke cult-bak.
http://cloudlakes.com/data_images/models/bmw-z3-m-coupe/bmw-z3-m-coupe-03.jpg
bmw-z3-m-coupe-03.jpg
 

VEEJAY

Forumguru
50+? LOL, nu deze:

Chris heeft misschien straks een auto die zonder chiptuning 340PK standaard levert. Bovendien zit er een DCT dubbele koppeling die je in de M modellen aantreft.

Of het een kappersauto is dat is persoonlijk. Dat is van hetzelfde slag als Seat een petjesauto noemen.

g-power-2010-bmw-z4-roadster-003_100201871_l.jpg
 

LT83

Forumguru
@VEEJAY, op je pik getrapt?
Ineens neerbuigend over chiptuning? Beetje vreemd...jammer!
Ik geef gewoon mijn mening hoor, heb verder niks tegen BMW.
Zou bijvoorbeeld een 335i coupe meer iets voor Chris vinden, of een 1M coupe.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LT83

Forumguru
Edit; een 335i heeft zelfs tot het laatste moment op mijn shortlist gestaan, maar vond het net niet bijzonder genoeg in vergelijk met de S4
Kan ook persoonlijk zijn natuurlijk.
Owja en ookal heeft een S4 al 333pk "zonder chiptuning" gaat hij toch weer leker naar JD :tongue:
 

sitechris

Donateur
Laat ik me ook even zelf met topic bemoeien ha ha.

Allereerst: waarom doe ik de Renault weg? Ik vind dit nog steeds de beste auto die ik ooit gehad heb, maar ik heb afgelopen vakantie wel een paar conclusies getrokken die me tot nadenken stemmen:

1) Ik heb mijn volledige bucketlist afgewerkt (nurburgring, eiffel, trackdays, alpen, autobahn). Echt alles uit deze auto gehaald. De bucketlist is wel min of meer leeg nu.
2) Medio volgend jaar wil ik de auto inruilen, het is niet zo dat ik van plan was er nog jaren mee rond te rijden.
3) Een dergelijk geweldige auto is in NL niet altijd bruikbaar. Natuurlijk kun je wel een afritje en een sporadisch bochtje vol pakken, maar echt lekkere stuurmanswegen heb je hier niet. En dat werd me wel pijnlijk duidelijk toen ik terug was van mijn droomvakantie uit Oostenrijk/Zwitserland. Het begon echt te knagen.
4) Het comfort is een issue. De ritten over de Autobahn de afgelopen vakantie begonnen me wel wat te irriteren. De auto is net wat te hard geveerd voor de leuk. En ik rijd graag op de Autobahn
5) Ik was eigenlijk niet van plan om de auto nu te verkopen, totdat mijn dealer een voorstel deed die ik niet kon weigeren. En dat heb ik ook niet gedaan. Hij moet de auto nog even zien, maar ik ga er vanuit dat ik de auto zaterdag heb verkocht. Het voordeel voor mij: ik krijg een prettige prijs en bij de aanschaf van een nieuwe auto kan ik lekker korting bedingen. De Seat dealer bood bijvoorbeeld 7,5% op de Leon. Leuk meegenomen. Normaal verrekenen ze dat in je inruil.

Dan de opvolger. Twee keuzes:
1) Seat Leon Cupra. Meer allrounder, niet al te duur in de aanschaf, heeft sperdifferentieel, makkelijk chipbaar, lichtgewicht en met sportuitlaatje ook qua sound acceptabel. Ik ben wel weer toe aan een iets meer allrounder
2) BMW Z4 sDrive 35is. Een hele mond vol, maar ik ben altijd fan geweest van de Z4. Fantastisch mooie auto. En ik heb altijd al een keer een roadster met stalen dak willen hebben. En nu wil het toeval dat ik voor mijn driveaholic hobby recent in een Z4 reed (dan wel de 1.8 instapper). En ik was positief verrast over de auto. Hij mist de scherpte van de Megane, maar tot 80/90% op de limiet is het een extreem fijne auto om lekker bochtjes te ronden. Alleen het blok vond ik wat tegenvallen. Maar dat is oplosbaar. Nu is het aanbod klein en bij toeval kwam ik de Z4 tegen die ik wellicht ga kopen. Zaterdag proefrijden en als het bevalt ga ik krabbelen. Bevalt het niet, dan rijd ik naar de Seat dealer en bestel ik de Cupra (levering per 1 januari uiteraard). Onder de kap een zes-in-lijn twinturbo met 340 pk. Voor een kappersauto voldoende snel. En open rijden vind ik cool! Lekker de wind door je haren, heerlijk! Lijkt me gaaf om lekker door de Alpen te toeren met het dakkie open. En het is een bijzondere auto om te zien en om te horen. De start-up is bijzonder heftig, mede dankzij de sportuitlaat die standaard onder de Z4 35is is gemonteerd (die zit bijvoorbeeld niet onder de 35i).

Waarom geen 1 of 3 serie? De 1 serie vind ik niet mooi, de nieuwe 3 serie vind ik tegenvallend sturen en de oude 3 serie vind ik inmiddels wat verouderd. Meer smaken heb ik niet op mijn shortlist. De Golf R vind ik te duur, snelle Audi's zijn niet mijn 'cup of tea'. Net als Porsches, M3 etcetera. Te duur in onderhoud en ik hoef niet perse 400 plus pk.
 

LT83

Forumguru
Hey Chris,

Leuk om te horen dat je serieus opzoek bent naar een opvolger.
Wie weet in het voorjaar dus nog een avondje Autobahn met dit keer 2 zescilinders i.p.v. 2litertjes ;)
 

___JC___

Forumguru
Een Cupra zou ik dan weer niet zo logisch vinden want dan heb je twee Leons voor de deur staan toch Chris? Een cabrio met veel vermogen is ontzettend leuk en de Z4 heeft zeker wel een wauw factor. Een vriend van me heeft er eentje (3.0i automaat uit 2012) en vooral de vrouwtjes vinden het een gaaf ding.

Ik vind het niks want ik pas dr niet in... :)
 
Bovenaan Onderaan