Als productiemedewerker van een (gasgestookte) energie centrale heeft elektrisch rijden zeker mijn interesse.
Hierom heb ik het energieverbruik van een elektrische auto vergeleken met een door een dieselmotor aangedreven auto.
Ik ben uitgegaan van een willekeurige zuinige diesel auto met een verbruik van 5l/100km en een elektrische auto met een verbruik van 20kWh/100km.
De dieselauto:
Diesel heeft een verbrandingswaarde van 36MJ/l, en een uitstoot van 2,7kgCO2/l. Maar om de diesel vanuit aardolie te produceren en te transporteren wordt er gerekend met 3,2kg/l CO2
De auto verbruikt 5* 36MJ = 180 MJ aan energie/ 100km. en stoot hierbij effectief 5 * 3,2 kg = 16 kg CO2 uit.
Kosten: ca 1,20E/l= 6 euro
De elektrische auto:
20KWh=20*1000*3600=72000000=72MJ /100km.
De CO2 uitstoot per kWh is geheel afhankelijk hoe deze wordt opgewekt, hier wordt met verschillende emissiefactoren gewerkt. Bij 100% duurzame opwekking geld een factor van 0, voor 100% grijze stroom geldt een totale emissie factor van 0,526 kg CO per kWh.
Zie ook:
https://co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/#elektriciteit
Als we hiervan uitgaan is de uitstoot dus 20* 0,526= 10,52kg CO2.
Kosten:ca 0,23E/kWh= 4,6 euro.
Ik heb er voor gekozen om met realistische praktijkwaarden te rekenen, natuurlijk kunnen afhankelijk van de situatie alle waarden verschillen, maar voor mij toont dit aan dat als de nadelen van het elektrisch rijden zoals een beperkte actieradius, de laadtijd, en de levensduur en kosten van het accupakket verbeteren het een steeds beter alternatief wordt. In mijn geval zeker meer dan toereikend voor woon-werk verkeer (2*50km).
Als het lukt om in mijn geval de auto (net als mijn mobieltje) op het werk "gratis" op te laden en de houderschapsbelasting van elektrische auto's blijft voorlopig nog op 0 dan wordt het zeker interessant
.
@Cordoba , een moderne (kolen)energiecentrale stoot hoofdzakelijk H20 en CO2 uit. Het voordeel van centrale opwekking is dat de rookgassen zeer efficiënt gereinigd worden en NOx kan worden afgevangen met een denox installatie.
Bovendien zijn de toegestane uitstoot emissies vele malen strenger dan voor het wegvervoer en worden ook beter gecontroleerd.
Daarnaast zijn er nog restproducten als gips en vliegas en bodem as. Dit zijn belangrijke grondstoffen voor de (wegen)bouw... zie ook:
https://www.vliegasunie.nl/;)