Slechte ervaring met dimlicht Fabia II

elvisual

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties en suggesties. Inmiddels heb ik weer mijn oude xenon kit gemonteerd en moet zeggen dat er een beter zichtweergave van lichtbeeld is bereikt.

jmw57

Lid
Chatslet, het lijkt mij toch geen goede zaak om de lampen om te gaan bouwen en ze dan te gaan verstevigen met TY_WRAPS zoals jij aangeeft. Ik kan me daar eigenlijk ook niks bij voorstellen hoe dat dan zou moeten.:lezen:

Chatslet

Forumguru
De normale lamphouders zijn gewoon H7 plugjes in metalen houders. Je peutert de H7 plugjes uit de metalen houder en stopt het xenon lampje er in. Het xenon lampje heeft een plastic uitsteeksel waar de hoogspanningsdraden uit komen en die valt precies op de plaats waar voorheen het H7 plugje in zat. Omdat bij het terugplaatsen de lamphouder een slag gedraaid moet worden en die beugel enigsinds buigbaar is schiet de xenon lamp van zijn plaats. Dat los je op met ty wraps. De lamp blijft dan goed op zijn plaats en als hij eenmaal een slag gedraait wordt houd de beugel hem op zijn plek en maken die ty-wraps niet zo veel meer uit. Misschien dat het bij een ander type Fabia II niet nodig is. Ik heb zelf een Greenline waarbij je de accu, brandstoffilter, koelvloeistofbol en nog wat dingen uit de motorruimte moet slopen om enigsinds bij de koplampen te komen. En zelfs dan nog moet je je in bochten wringen en haal je je handen open. Ik ben blij dat het er al 2 jaar probleemloos in zit en ik nooit meer een lampje heb moeten vervangen.

CDK

Forumguru
Bedankt voor je update @MacManiac78, eerlijk gezegd had ik (en waarschijnlijk anderen met mij) dit al verwacht, maar niemand had het tot nu toe getest, thanx voor het delen van je (slechte) ervaring!

Chatslet

Forumguru
Conclusie: Xenon is nog altijd het best.

Wellicht dat de led lampen in de grootlicht reflectoren wel goed werken? Daar is een lichtbeeld van minder belang en gaat het alleen maar om veel licht.

Racekees46

Nieuw lid
Heren,

Ik heb een Fabia van 2008 met projectoren van voor de facelift. Ze zien er erg mooi uit maar op de weg zie ik bijna niets in het donker. Het valt me zwaar tegen. Na wat rond te hebben gelezen op dit forum lijkt het alsof zelf in bouwen van xenon geen probleem is.. maar ik heb eigenlijk alleen verhalen kunnen vinden over de lichtbakken van de Fabia greenline en die zijn toch echt anders. Ik vind het lastig uit te vinden welke set ik moet bestellen (bij pilot) ook lees ik van oa chatslet in een oudere thread dat er gedoe is met adapters die niet passen e.d. Dit wil ik graag vermijden.

Kortom wat heb ik nodig om alles in 1 keer te laten werken? Ik zie door de xenon het licht niet meer!

Joske

Forumguru
@Racekees46

zou jij je alvast eerst eens willen voorstellen in onze meet- en greet op het forum? Iets over jezelf, over je auto, een fotootje.. (van je auto, of van je kat dat mag ook :D )

Betreft de xenon kan ik je niet direct helpen.. maar misschien als je Chatslet tagt, zo dus: @Chatslet (dan krijgt die een melding te zien) komt hij mss wel vanzelf "chatten" ;)

elvisual

Nieuw lid
Hoi Racekees, welkom op het forum.
laat me weten wat jouw ervaringen zijn na eventueel installatie van xenon lampen. Ik ben eigenlijk nog niet zo te spreken over het setje wat ik er nu in heb. Wellicht dat een juiste(goede) set lampen meer zicht bieden, maar zal waarschijnlijk ook een prijskaarjte aanhangen.

Canon-Eye

Forumguru
maar ik heb eigenlijk alleen verhalen kunnen vinden over de lichtbakken van de Fabia greenline en die zijn toch echt anders.
Mijn Skoda-licht-ervaring:
  • Fabia 1 combi met halogeenlampen (2002): weinig tot niks mis mee. Voor die tijd volstrekt normaal.
  • Octavia 2 combi met xenon dimlicht (2007): prima licht, alleen het halogeen grootlicht bleef na 4 instelpogingen toch iets te hoog staan, dus mooi verlichte bomen en een iets te donkere straat voor de auto (maar daar hielpen de mistlampen dan weer tegen).
  • Fabia 2 combi Greenline (2011): halogeen projectorlampen - wat mij betreft prima verlichting, na 2 dagen miste ik de xenons al niet meer... In hoeverre dit "echt andere" lichten zijn (anders dan wat, trouwens?) kan ik niet beoordelen.

Racekees46

Nieuw lid
Wanneer ik met mijn fabia II 2008 over de snelweg rijdt heb ik altijd 2 verlichte strepen langs mijn auto van de auto achter die achter mij rijdt en voor mijn auto is het 1 groot donker blok. Zeker bij regen in de nacht zie je weinig omdat de tegenliggers veel meer licht geven dan wat mijn autootje op de weg kan krijgen. Dat moet gewoon veranderen. Afstellingen bij de dealer hielpen niets.

Wat ik bedoelde met andere koplampen is dat de koplampen van de Fabia II voor de facelift anders zijn dan die van de Fabia II na de facelift.. bij voorbeeld die van de greenline..

Canon-Eye

Forumguru
Heb je al eens twee nieuwe lampjes geprobeerd? Dát wil ook nog wel eens heel wat uitmaken, want als de lampjes ouder worden slaat het glas inwendig vaak zwart aan en dat kan aardig wat licht wegnemen.

Boet

Actief lid
Ik heb het ooit eens met gele gloeilampjes geprobeerd om de strepen op de weg beter uit te lichten. Na zes keer de boel versteld te hebben, heb ik de oude witte lampjes teruggeplaatst. Toen ben ik stukje bij beetje de lampen gaan bijstellen totdat ik een -soort van- acceptabele hoeveelheid licht op de weg had waar ik dat licht wilde hebben.

Ik maak me sterk dat met echt goeie lampjes (die van mij zijn standaard halogeenspeeltjes) er best goed licht te verkrijgen is. Je moet alleen de tijd nemen ze te stellen.

Kogamyata

Senior Member
Hallo,
Wat die slechte verlichting bij Fabia 2 betreft, snap ik niet dat dit door de veiligheidcontrole komt. Wel 6 airbacks, antislip e.d regelingen, maar bij tegenliggers en scherpe achterliggers, zie je inderdaad heel weinig n dat moet niet kunnen. Skoda moet dit oplossen vind ik. En jullie?
Joop.

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk eerder dat in veel gevallen de opticien het misschien kan oplossen, niet zozeer Skoda.
Het dimlicht zal ongetwijfeld aan de normen voldoen - daar zijn typegoedkeuringen voor uitgevonden.
Zoals hiervoor reeds vaker aangegeven, heb ik na de xenon dimlichten in mijn vorige auto nu geen enkel probleem met de projectorhalogeenlampen van de Fabia GL. Natuurlijk is er verschil te zien (alle waar naar z'n geld) maar daarmee is het licht van de Fabia nog niet slecht of onvoldoende.
Ik zie dan ook op dit punt geen enkele reden om achteraf aan m'n auto te gaan klooien, waar het trouwens vaak ook niet beter van wordt - met name voor de tegenliggers... :arghh:

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan