Ik wil nu iedereen zijn ideeen en meningen heeft kunnen geven, toch even inhoudelijk reageren. Mogelijk veeg ik hiermee ook wat van bovenstaand de prullenmand in. (Sorry!)
De "ballast" is een voltage buck-booster. Deze regelt U + I + R voor de ventilator en LED lamp, zodat de lamp en ventilator altijd op dezelfde electronische spanning werkt. De LED lamp heeft namelijk +/- 30V nodig en de ventilator 5V.
Er is een
groot verschil tussen LED-lampen. Mensen die beweren dat LED lampen onvoldoende licht bieden, passen mogelijk niet de juiste LED lampen toe. De samengestelde LED lampjes met SMD LED's o.i.d. bieden inderdaad helemaal niets, daar zijn we het allemaal over eens.
Er moet dus wel voor een goede LED versie gekozen worden. LED's kunnen al 2 a 3k lumen leveren. Deze vragen wel even om U + I + R goed af te stemmen, anders gaan ze snel kapot door spanningswisselingen of branden ze domweg niet omdat de spanning onder de ondergrens geboden wordt. (De spanning moet dus omhoog!) Ook kan de inverter de kleur van het licht in kelvin bepalen.
Door het toepassen van deze buck-boost inverter los je meteen de CANBUS storing op, door af te regelen op het "normale" verbruik van een gloeilamp. Veelal worden er parallel wat weerstanden geplaatst om het canbus systeem te laten "geloven" dat er een lamp aanwezig is met de juiste waarden. Erg leuk natuurlijk, maar het heeft vele nadelen. Zo werkt het canbus lamp-out systeem niet meer als een lamp defect gaat. Om die reden zeg ik dan ook altijd, dan kan je net zo goed deze functie uit laten zetten. Pas je de inverter toe en gaat je lamp dan kapot, dan zal er geheel geen spanning meer lopen en werkt de canbus functie gewoon wel. Eveneens wordt de parallel geplaatste weerstand GLOEIHEET en is het alleen om die reden al voldoende reden deze niet toe te passen. De buck boost inverters kosten slechts enkele euries.
ZO moet het (naar mijn bescheiden mening) dus NIET! (Maar de website kan wel als rekenvoorbeeld gebruikt worden.)