Cordoba
Forumguru
Heren,
om even terug te komen op mijn vraag. Ik ben afgelopen vrijdag naar Sky Xenon in Rotterdam gereden om wat informatie te vergaren over xenon of eventuele andere manieren om mijn zicht op de weg te vergroten. Ook was ik benieuwd naar het verschil tussen de lampkleuren 4300K / 5000K / 6000K. .......
Door de inbouwmethode hoeven de lampen niet opnieuw te worden afgesteld aangezien er eigenlijk alleen de lichtbron is verwisseld. Kappen en spiegels zijn hetzelfde gebleven.
Deze principiële fout wil ik ook even aankaarten: een ander type lamp, betekent per definitie een andere afstand tussen de fitting en het punt waar het licht echt vandaan komt. Zowel bij een projector als bij een reflectorlamp betekent dit dat je een totaal ander lichtbeeld krijgt, dus alleen wisselen van type lichtbron is geen argument om niet af te stellen. Vaak zie je zelfs verschil tussen een lamp van hetzelfde type van merk A en merk B. De enige manier waarop je om kunt bouwen naar Xenon zonder het lichtbeeld totaal te veranderen, is door de fitting aan te passen en er voor te zorgen dat het punt waar het licht ontstaat, bij de nieuwe lichtbron gelijk is aan dat bij de oude lichtbron (hierbij ben ik er vanuit gegaan dat de andere kleur van de nieuwe lichtbron geen probleem is (door andere lichtkleur buigt het licht net iets anders).