Slingeren en bijsturen

Ik had dit probleem ook met winterbanden op mijn huidige grand scenic. Standaard worden winterbanden bij eco motoren tot 2.7-3 atm opgepompt. Dan gaan ze een beetje bol staan en heb je minder grip. Bij mij terug laten lopen tot 2.5 atm en veel beter rijgedrag. Misschien werkt dit bij jullie ook.
 

Canon-Eye

Forumguru
???
Ik rij standaard zomer en winter met minimaal 2.7 voor en 2.8 achter - nooit een probleem gevoeld...
 
Bij mij was 't een wereld van verschil. Ik ha 't gevoel met te slappe banden te rijden. Ze waren dus gewoon te hard.

Ik zou zeggen: probeer of 't werkt als je problemen ondervind.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Heeft de/jouw O3 instelbare stuurbekrachtiging? Ik reed laatst met een Audi naar/in Duitsland, en die vond ik ook erg zoekerig. Moest veel vaker corrigeren dan ik gewend ben, en ook met een vrij grote stuuruitslag. Toen ik dat zei, heeft de bezitter van de auto de instelling van de stuurbekrachtiging van de comfortstand gehaald, en stuurde hij voor mijn gevoel 'normaal'. Ik ben gewend om eigenlijk alleen maar een beetje druk tegen het stuur te geven om hem op koers te houden, en in de comfortstand was ik echt aan het sturen.
 

LdN

Forumguru
Ook ik vind de stuurbekrachtiging erg sterk bij de O3 in de "normaal" stand en heb hem altijd in de sport stand staan dan is de
stuur assistentie minder.
Je moet denk ik wel de "drive select" optie hebben om het in te kunnen stellen.
 
Er is voor volgende week een afspraak gepland om 'de boel' uit te laten lijnen. Garage zegt dat dit enkel invloed heeft op de geringe scheefstand van mijn stuur bij rechtdoor rijden. Indien een auto echt uitgelijnd moet worden zou je merken dat deze steeds naar 1 kant trekt, en niet slingerachtig naar beide kanten... Zou dus eerder met de stuurbekrachtiging te maken hebben dan... Helaas heb ik op mijn O3 geen drive mode. Kunnen ze dit bij de garage wel instellen dat iemand weet?
 

Wesly

Senior Member
Zou je eens aan @Antera kunnen vragen. Heb ik volgens mij wel erbij zien staan een instelling voor de bekrachtiging, deze staat standaard op "krachtig"
 

Antera

Donateur
Er is voor volgende week een afspraak gepland om 'de boel' uit te laten lijnen. Garage zegt dat dit enkel invloed heeft op de geringe scheefstand van mijn stuur bij rechtdoor rijden. Indien een auto echt uitgelijnd moet worden zou je merken dat deze steeds naar 1 kant trekt, en niet slingerachtig naar beide kanten... Zou dus eerder met de stuurbekrachtiging te maken hebben dan... Helaas heb ik op mijn O3 geen drive mode. Kunnen ze dit bij de garage wel instellen dat iemand weet?


De auto kan zeker wel wat bijgesteld worden. Je kan eens vragen de sporing iets positiever te zetten hierdoor word de auto wat meer rechtlijniger op de weg. Het lichte slingeren cq bijsturen kan ook heel goed komen door de bandenmaat cq bandemerk. De ene band zal meer en makkelijker af willen wijken dan andere.

Daarnaast is er als het goed is idd een optie om de stuurbekrachtiging aan te passen dit kon ook bij de Golf 6 en diverse audi's en verwacht dit bij de O 3 ook te kunnen. Ik ga proberen te onthouden dit morgen even na te checken bij een van de O3's die morgen langs komen
 

Majefloti

Forumguru
Rij zelf altijd in drive mode "sport" stand. Onlangs ook in "normaal" stand gereden en ook nergens last van. Ook niet vóór de verlaging. Ik heb geen lane assist maar wel in een testauto gereden die dit had. Op het moment van proefrijden lijkt dat prachtig maar ik vond het al snel irritant, optie dus niet genomen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Er is voor volgende week een afspraak gepland om 'de boel' uit te laten lijnen. Garage zegt dat dit enkel invloed heeft op de geringe scheefstand van mijn stuur bij rechtdoor rijden. Indien een auto echt uitgelijnd moet worden zou je merken dat deze steeds naar 1 kant trekt, en niet slingerachtig naar beide kanten... Zou dus eerder met de stuurbekrachtiging te maken hebben dan... Helaas heb ik op mijn O3 geen drive mode. Kunnen ze dit bij de garage wel instellen dat iemand weet?

Onzin verhaal van de garage. Een auto die bijvoorbeeld uitspoor heeft i.p.v. toespoor, trekt niet continue naar één kant, maar is 'zoekerig' gewoon niet koersvast. Een uitlijnfout hoeft echt niet te betekenen dat een auto naar links of rechts trekt, 'zoekerig' weggedrag bij iets lastiger omstandigheden, scheve slijtage van banden zijn voorbeelden van wat een verkeerd uitgelijnd toespoor kan betekenen, zonder dat de auto een afwijking naar links of rechts heeft.
 

BcB

Forumguru
Helaas herken ik dit probleem ook. Na 12.000 is er enige gewenning maar prettig is het niet. Zowel met de 17 inch zomer en winterbanden. Misschien is uitlijnen een oplossing, maar hier had ik zelf niet aan gedacht. Dit gegeven en het niet goed functioneren van de dag en nacht stand van de columbus navigatie zijn tot nu toe de twee enige minpunten van mijn Octavia 3. (altijd nacht stand, al straalt de zon)
 
@BcB , de dag en nachtstand kun je zelf aanvingen in de Colombus. Je kunt ook aanvingen dat'ie automatisch switcht. Let wel op dat wanneer je via de snelstand de navi op de dag of nachtstand zet, hij niet meer automatisch werkt.....
 

BcB

Forumguru
Dag Skoda liefhebber, dank voor de suggestie. Maar ook in de automatische stand denkt Octa dat het altijd nacht is. Snap het niet want ik ben altijd lef voor haar.
 
Hahaha..... Ook als je verlichting uit is? Ik merkte namelijk dat de automatische verlichting nogal snel aan springt. Ik heb nu op laat of iets dergelijks gezet.....
 

MaRco2

Forumguru
Er liggen nu winterbanden op met een 16inch velg...

Dit kan heel goed de oorzaak zijn.;) Bandenspanning ietsje hoger, wil iets helpen, maar niet veel.

Heb zelf een winterseizoen met die ergernis gereden (gelukkig waren de voorbanden toen afgesleten en heb ik de hele bups verkocht), zeer herkenbaar.

Was weliswaar onder de Outlander met 16" LM met Vredestein Wintrac4Xtreme... wat een verschrikking, net alsof je constant zijwind of spoorvorming hebt. Later op mijn (zomerset van de voorgaande Outlander Sport) 17" setje Dunlop Wintersport 3D gezet (ook wat breder) en dat was een verademing!

De uitlijning was goed (vlak daarvoor nog gedaan, want er waren hulpveren voor de LPi installatie onder gezet), was toen nog vers.
 

Rick

Senior Member
Hahaha..... Ook als je verlichting uit is? Ik merkte namelijk dat de automatische verlichting nogal snel aan springt. Ik heb nu op laat of iets dergelijks gezet.....
Inderdaad: verlichting aan = navi in de nachtstand (vaak niet nodig, bijvoorbeeld in regen, maar niks aan te doen).
 

Quartz

Lid
Ik herken het continu corrigeren wel. Bijzonder vervelend en lijkt alsof de auto aan de voorkant te licht is. Ga zeker vragen of de auto uitgelijnd kan worden maar voor de rest zeer tevreden over de O3
 

Peterar

Nieuw lid
Ik ga juist precies voor dit probleem op het forum kijken. Vrijdag heb ik mijn Octavia Combi opgehaald, en ik heb exact hetzelfde. Hij zwalkt heel lichtjes van de ene naar de andere kant, waardoor ik constant heel lichtjes moet bijsturen.
Er zitten geen winterbanden onder en de lane-assist heb ik er ook niet op zitten. Als een auto niet goed is uitgelijnd zou je dit toch moeten voelen vanwege het trillen dacht ik, en daar is dan weer geen sprake van.
Vandaag maar even bellen met de dealer, maar helaas heb ik de auto aan de andere kant van het land gekocht..
Er zitten nu Michelins onder, is dat bij jou ook zo?
 

CDK

Forumguru
Hij zwalkt heel lichtjes van de ene naar de andere kant, waardoor ik constant heel lichtjes moet bijsturen.
Als een auto niet goed is uitgelijnd zou je dit toch moeten voelen vanwege het trillen dacht ik, en daar is dan weer geen sprake van.
Lijkt sterk op niet goed uitgelijnd zijn, trillingen daarentegen krijg je als je wielen niet goed gebalanceerd zijn, veel mensen halen uitlijnen en balanceren door elkaar ;)
 
Ik ga juist precies voor dit probleem op het forum kijken. Vrijdag heb ik mijn Octavia Combi opgehaald, en ik heb exact hetzelfde. Hij zwalkt heel lichtjes van de ene naar de andere kant, waardoor ik constant heel lichtjes moet bijsturen.
Er zitten geen winterbanden onder en de lane-assist heb ik er ook niet op zitten. Als een auto niet goed is uitgelijnd zou je dit toch moeten voelen vanwege het trillen dacht ik, en daar is dan weer geen sprake van.
Vandaag maar even bellen met de dealer, maar helaas heb ik de auto aan de andere kant van het land gekocht..
Er zitten nu Michelins onder, is dat bij jou ook zo?

Hoi Peterar,
bij mij liggen er Continental banden onder.

Lijkt me sterk dat het iets te maken heeft met uitlijnen... nu blijkt dat er zoveel mensen hetzelfde 'probleem' hebben?
 
Bovenaan Onderaan