Slingeren en bijsturen

Desperado

Forumguru
Meest aannemelijke is inderdaad de uitlijning. Maar het kan ook aan de weg liggen. Ik heb ook al meegemaakt dat door de sporing en afloop van wegen de auto gaat trekken. Makkelijk te testen door op een groot vlak stuk te gaan rijden. Denk niet dat dat het is, maar je weet het maar nooit.

Mijn O3 staat nu bij de dokter... :(. Er is een storing in de parkeermodule. Ik heb meteen aangegeven dat ik merk dat de auto van links naar recht trekt en dat het stuur nogal gevoelig reageert. Hier gaan ze vandaag ook mee aan de slag... ben benieuwd!

Graag de bevindingen van arts inderdaad! dan kan ik eventueel nog zaken aangeven bij mijn doktersafspraak van komende donderdag.

De zieke vandaag weer opgehaald. Ziet er een stuk beter uit. Is ook weer hongerig en vol energie :D De storing in de parkeermodule is opgelost. Het slingeren en zenuwachtige sturen nog niet. De hele boel is uitgelijnd en er was wel een kleine afwijking. De monteur gaf aan dat dit weggedrag niet normaal was en de kleine afwijking niet de oorzaak. De auto hoort strak op de weg te liggen en telkens corrigeren is geen normale rij eigenschap. Hij geeft aan dat een van de banden wellicht niet goed is, maar dat zou men nader moeten onderzoeken. Aangezien de winterbanden bij Euromaster vandaan komen moet ik van de LM daar naartoe terug. Dat betekent dat ik een afspraakje moet maken..... Tot zover.

Cordoba

Forumguru
@Skoda liefhebber 1 Dus terug naar industrieterrein Hoornerhage? Je hebt niet toevallig winterbanden met een voorgeschreven draairichting? Het zou niet de eerste keer zijn dat een band gewoon verkeerd op de velg is gelegd, maar dat kun je zelf ook snel genoeg zien als je er op let. Overigens weet ik niet of je bij je lokale dealer bent geweest, maar van de kennis en ervaring van de monteurs daar heb ik bepaald geen hoge pet op (als ze zich netjes gedragen mogen ze naar m'n auto kijken, als ze op minimaal een meter afstand blijven, dat zegt denk ik genoeg).

Octaviaapeldoorn

Actief lid
De zieke vandaag weer opgehaald. Ziet er een stuk beter uit. Is ook weer hongerig en vol energie :D De storing in de parkeermodule is opgelost. Het slingeren en zenuwachtige sturen nog niet. De hele boel is uitgelijnd en er was wel een kleine afwijking. De monteur gaf aan dat dit weggedrag niet normaal was en de kleine afwijking niet de oorzaak. De auto hoort strak op de weg te liggen en telkens corrigeren is geen normale rij eigenschap. Hij geeft aan dat een van de banden wellicht niet goed is, maar dat zou men nader moeten onderzoeken. Aangezien de winterbanden bij Euromaster vandaan komen moet ik van de LM daar naartoe terug. Dat betekent dat ik een afspraakje moet maken..... Tot zover.
Had je dit probleem met d e zomerbanden ook niet dan?

Quartz

Lid
Dat het aan het wegdek zou liggen kan ik negatief beantwoorden. Ik heb dezelfde weg de afgelopen 4 jaar met een Nissan Qashqai gereden en er nooit over nagedacht dat hij aan het slingeren was. Zal het ook maar eens aan de dealer duidelijk maken, wellicht dat er een verlagingssetje af kan om de wegligging te verbeteren ;)

@Skoda liefhebber 1 Dus terug naar industrieterrein Hoornerhage? Je hebt niet toevallig winterbanden met een voorgeschreven draairichting? Het zou niet de eerste keer zijn dat een band gewoon verkeerd op de velg is gelegd, maar dat kun je zelf ook snel genoeg zien als je er op let. Overigens weet ik niet of je bij je lokale dealer bent geweest, maar van de kennis en ervaring van de monteurs daar heb ik bepaald geen hoge pet op (als ze zich netjes gedragen mogen ze naar m'n auto kijken, als ze op minimaal een meter afstand blijven, dat zegt denk ik genoeg).
Idd terug naar de bandenfitter. Maak natuurlijk een afspraak bij mij in de buurt.... ;) Wel een goede vraag m.b.t. de draairichting. Hier een foto van mijn winterband. Ik heb namelijk geen idee en de auto is geleverd op winterbanden, dus ik heb geen vergelijk :pieker:.

Mijn ervaringen met Versluis Zoetermeer zijn zeer goed. De monteur kwam zelfs op zijn fiets terug om tekst en uitleg te geven (het was al na vijven en de werkplaats was al gesloten). Hij had uitgebreid proef gereden en nam het probleem zeer serieus. Wilde het graag uitzoeken maar had geen akkoord van de LM. Hij adviseerde het probleem serieus te nemen en niet te wachten op de zomerbandenwissel, aangezien het probleem in het najaar weer terug zou komen.....:cry:

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    705,7 KB · Weergaven: 62

Rick

Senior Member
Goed om te horen. Ga er zelf toch ook wat beter op letten om te achterhalen wanneer het precies fout gaat

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat je er Conti onder hebt liggen, maar kan het type niet ontcijferen. Bij mijn weten zijn Conti Wintercontact banden niet (draai-)richting gevoelig, maar zo snel geen bevestiging vinden.

De reden voor mijn vraag, is dat ik al eens heb gezien dat bij een auto één band in de verkeerde draairichting was gemonteerd, waardoor je dus heel eigenaardig weggedrag krijgt.

Rickink

Nieuw lid
ik herken het bijsturen ook. dat wil zeggen, in de auto waarin ik destijds heb testgereden was dit ook aanwezig. Gelukkig heeft mijn eigen Octavia III, inmiddels afgeleverd, dit probleem niet. De auto staat nu op 17" winterbanden en heeft ook drive select. Ik kan verder echter geen duidelijke verklaring geven waarom de ene het wel had en de andere niet.

Cordoba

Forumguru
Oops, echt niet met m'n hoofd erbij. Ik verwissel Conti en Michelin wel vaker, moet ook altijd nadenken welke van de 2 merken ik zelf onder de auto heb (bijna altijd één van deze 2). Ik heb wel eens een site gezien, waar alle info over eventuele draairichting enzo terug te vinden was, maar kan 'm niet meer vinden.

Een band met vaste draairichting is normaal wel voorzien van een pijl in de juiste draairichting, en heeft ook normaal een a-symmetrisch profiel, dus ik verwacht dat jouw banden geen voorgeschreven draairichting hebben, omdat ik er niets van terug kan vinden, en ook op de foto geen pijl zie op de wang van de band.

Peterar

Nieuw lid
Ik ben benieuwd wat er dan uitkomt (wat is de LM trouwens?). Volgende week donderdag heb ik een afspraak bij de dealergarage, ik zal wel even laten weten wat deze er van zegt. Hopelijk nemen ze het daar net zo serieus als de monteur van Skodaliefhebber1.

Zit momenteel bij Euromaster..... Volgens de bandenman zijn de banden in orde. Men is nu weer opnieuw aan het uitlijnen. Straks maar weer even een testrit. Als het dan nog niet beter is gaan we het verschil met de zomerbanden merken..... Zou een set Eibach helpen?? ;)

Bij de dokter... Snik...
e4uhe5es.jpg

Bovenaan Onderaan