Slingeren en bijsturen

Vincent76

Actief lid
Afgelopen donderdag de 1.2 tsi opgehaald en ook ik merk het steeds moeten corrigeren op de snelweg. Kon eigenlijk nog niet eerder echt iets over zeggen daar het sinds donderdag hier steeds behoorlijk aan het waaien was, echter zojuist een stuk snelweg mogen rijden met voor het eerst weinig wind. Ook nu nog steeds bijsturen helaas. Wat ik begrijp uit dit topic zal ik dus terug naar de dealer moeten om de stuurbekrachtiging op dynamic te laten zetten?
 

CDK

Forumguru
@Fucky, bedrijven die zeggen dat het niet nodig is om uit te lijnen zijn NIET DESKUNDIG, beter laat je jezelf daar niet mee in ;)
 
Afgelopen donderdag de 1.2 tsi opgehaald en ook ik merk het steeds moeten corrigeren op de snelweg. Kon eigenlijk nog niet eerder echt iets over zeggen daar het sinds donderdag hier steeds behoorlijk aan het waaien was, echter zojuist een stuk snelweg mogen rijden met voor het eerst weinig wind. Ook nu nog steeds bijsturen helaas. Wat ik begrijp uit dit topic zal ik dus terug naar de dealer moeten om de stuurbekrachtiging op dynamic te laten zetten?

Ja klopt. De stuurbekrachtiging is dan iets minder licht waardoor je veel gedoseerder kunt bijsturen. Nadeel is alleen dat je dealer het waarschijnlijk niet voor je aanpast. Je zal langs een van de guru's op dit forum moeten die de Skoda berijders wel gewoon willen helpen! @Antera @ertromp
Ik ben super blij dat dit zo is ingesteld. Het blijft een windgevoelige auto maar dat hoop ik nog te verhelpen met eibach veren.
 

Vincent76

Actief lid
Dank jpweijden!

Als ik dit topic zo doorlees lijkt het enkel een 1.2 tsi probleem te zijn. Iets met gewicht te maken wellicht? Ik ga in ieder geval wel eerst de dealer even benaderen om te kijken of ze welwillig zijn. Eerst maar eens op wintersport. Kan ik ook nog eens verschillende bandenspanningen testen op de snelweg. Verlagen kan altijd nog. Heb ik in principe wel oren naar (auto staat ook in mijn ogen eigenlijk te hoog op zijn poten), echter is dit wederom een uitgave aan een nieuwe auto die niet nodig zou moeten zijn. Immers moet een nieuw model auto zich toch gewoon gedragen op de snelweg? Zo niet, lijkt het mij een fout van Skoda. Hoe dan ook; ook ik ga op zoek naar de/een oplossing en zal zodra ik verbetering merk hier eea vermelden voor eventuele andere leden die hier met hetzelfde probleem rond lopen.
 
Beste mede forummers..... Zoals jullie wellicht in het Eibach topic hebben kunnen lezen is mijn O3 inmiddels voorzien van Eibach veren. Ongelooflijk wat een verschil. Afgezien van het feit dat het er mooier en spotiever uitziet rijdt het fantastisch! Niet normaal. Het stuurt veel directer en de auto snijdt scherp door de bochten heen. Heeft niet meer de neiging te deinen en rechtuit te rijden terwijl jij de bocht in wil. Het zenuwachtige gezwabber op de weg is volledig verdwenen. Lekker strak op het asvalt en heerlijk 1 vinger aan het stuur. Niet meer de hele tijd de neiging om van arm te wisselen. Echt heerlijk! Iedereen die nog twijfelt...... BESTELLEN, het is het geld zeker waard. @Antera levert goede service! ;)
 

Vincent76

Actief lid
De 1.2 en de 1.4 zullen denk ik niet zo veel verschillen in gewicht op de vooras? Zal de neus omlaag dan toch ook wel helpen lijkt mij idd...

Misschien de vrouw dan toch lief aankijken vanavond :)
 
Nog een allerlaatst keer dan om iedereen in dit topic ook jaloers te maken....

u8utu2yd.jpg
 

Gieliovd

Forumguru
Nou ik rij een 1.2 TSI en moet zeggen dat ik hem vrij koersvast vind hoor. Dus ja, OF mijn auto's hiervoor (en dat waren er best veel) waren allemaal drama's... waarvan ik er best een aantal herinner die inderdaad zoekende waren... of het valt wel mee.

Ik rij vaak op de A12 naar Utrecht, en ergens bij Woerden gaat de auto zwieeeep, naar links, maar als je oplet doen ze dat allemaal. Fout in het wegdek. En zo ken ik op die weg nog wel een aantal andere plekken waar je echt denkt "wat is hier gaande!!" maar ik geef de schuld aan het asfalt. Op de meeste stukken gaat hij prima rechtdoor. Kan zo handjes los rijden voor een heel eind.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Sprak laatst mijn buurman, die is nogal autofan (nou ja, Alfafan telt natuurlijk niet echt... maar hij doet daar wel alles (en dat is veel bij een Alfa) zelf aan), en die had zijn O2 Greenline Combi met meer "Toe-In" laten afstellen. Dit omdat de standaard afstelling vrij recht was, omdat de auto daarmee minder rolweerstand heeft. Hij vond de O2 anders ook te zoekerig, en iets meer Toe-In hielp daartegen volgens hem.

Toe-In betekent dat de (voor)wielen met hun voorkant iets naar elkaar wijzen.
 

Wild Chocolate

Senior Member
En wat doet dat dan met je banden, qua slijtage?
Begreep juist dat het vrij gebruikelijk is dat auto's iets toespoor (Thanks @VWim ) hebben. Alleen omdat men er bij de huidige zuinigere modellen alles aan doet om de rolweerstand te verlagen, en daarom weinig tot geen toespoor geeft.

Wellicht kan 1 van de technici vertellen of de Greenlines hun eigen afstelling hebben t.o.v. de overige modellen?
Of anders of de OII en OIII minder toespoor hebben dan de OI?
 

Fucky

Senior Member
Ik zie dat jij 18 inch wielen hebt, wat gebeurd er als er kleinere velgen onder zitten bv 16 inch?
is al lager dan 18 en dan ook nog 3 cm met de eibach pro kit! wordt dat niet te laag, of denk ik verkeerd?
 
Bovenaan Onderaan