Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

MVA78

Lid
@Rick63 zeer lage snelheid van laden kan zeker met de locatie te maken hebben. Tesla Schiedam heeft V2 laders, die delen de 250kW capaciteit met 4 stations (daarom 1A-1D) waarbij de eerst aangesloten auto de grootste capaciteit krijgt en de auto's die erbij aansluiten minder. Als het druk was en je als laatste aanhaakt op een blok van 4 is de 17Kw verklaarbaar.

Ik heb hetzelfde meegemaakt bij een Tesla stop. Druk, bijna alle laders bezet en max 25kW op een zomerdag met 18% SOC. Was mijn 2e laadstop die dag.

De V3 laders delen de 250kW met 2 (net als bijvoorbeeld Fastned de 300kW op 1 paal heeft) en de V4 laders hebben per stuk de 250kW.

Teslarijders waarderen het daarom als je een nummer kiest waar nog niemand aan staat, als dit kan
 

Rick63

Nieuw lid
@MVA78 Dat wist ik dus niet van Tesla Superchargers die per 4 geschakeld zijn. Alleen waren er van de 16 opladers maar 4 bezet, en had ik geen "buren". Daarentegen bij Almere waar ik die 135 kw kreeg waren 7 van de 20 laders bezet. En laatst in Hengelo had ik ook zo een snelheid, terwijl 14 van de 16 bezet waren. Hoe kom je erachter of je een V2 of V3 lader hebt?
 

MVA78

Lid
@Rick63 op meerdere manieren. Simpelste zijn
- gewoon op de lader kijken, daar staat onder de socket van de commector het type.
- V4 staan enkel in Almere en Harderwijk (naar ik weet).

Zie ook dit alweer wat verouderde linkje voor de plaatjes van de types.

Het echt langzaam laden gebeurt mij ook weleens, heb ik dan verder geen verklaring voor. Kan mij ook bij Fastned of Shell ofzo overkomen.

Ps, als ik het niet juist heb hoor ik het graag!!
 
Klopt. Gebeurt mij ook wel eens. Heb dat al gehad bij Ionity en Tesla, maar (nog?) niet bij Fastned.

Voor mij is het omslagpunt zo'n 70 kW. Als ik daaronder zit en ik heb er geen verklaring voor die aan de auto ligt (koude batterij, hoge SoC) dan ga ik verplaatsen naar een andere lader.
 
Gister in de ochtend naar een fastned gereden, eerst ff wat afgeven en de collega ophalen toen erheen. Dus ik denk half uurtje - 3 kwartier te hebben gereden. Daar kan ie niet van op temperatuur zijn gekomen. Buiten was het rond de 18 graden. Kwam aan met 8%. Laadsnelheid begon met 114kW. Toen ik ff kort erop later op de app keek was hij al 20% geladen en ging op dat moment met 129kW.

Het is echt verbeterd met de ME 3.7.
 

Rick63

Nieuw lid
Kwam je van 3.0? Ik had 3.1 en sinds dinsdag 3.7 ben erg benieuwd wat het scheelt aan verbruik. Het laden ging bij 29 graden met 24% met 135 Kw 20240824_150430.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rick63

Nieuw lid
Sinds de update naar 3.7 gaat het het scherm bij navigeren niet meer in donkere modus s'avonds. Iemand een idee hoe te veranderen? Kan niets vinden in de instellingen hierover.
 

JJ te G

Donateur
Kreeg maandag wel een marketing mailtje:
Nieuwe optie voor over-the-air software-updates voor uw Enyaq
Als er een Over-the-Air (OTA) software-update voor je auto beschikbaar is tijdens je volgende geplande onderhoudsbeurt, kunnen onze technici deze nu voor je installeren terwijl je auto bij de dealer staat.
De servicepartner brengt kosten in rekening voor deze service en is verplicht u vooraf te informeren over de kosten. De update kan alleen worden uitgevoerd door de servicepartner met uw toestemming.

Wat je kunt verwachten:
> Software beschikbaarheidscontrole
De servicepartner zal controleren of uw Enyaq een update nodig heeft en, zo ja, de mogelijkheid bieden om deze tijdens uw bezoek te installeren.
> Installatietijd
De installatie kan een paar minuten tot een paar uur duren, afhankelijk van de grootte van de update.
> Servicevergoeding
Er zijn kosten verbonden aan deze service, die vooraf worden medegedeeld en alleen kunnen worden uitgevoerd met uw toestemming.

Moeiteloze updates, op jouw schema
Je kunt de OTA-update nog steeds installeren wanneer het jou uitkomt, gratis vanaf elke plek, of je nu geparkeerd staat of gewoon niet rijdt.
Dit zorgt ervoor dat uw Enyaq uitgerust blijft met de nieuwste functies en prestatieverbeteringen, voor comfort en flexibiliteit volgens uw eigen schema.
In mijn geval staat de Enyaq bij de dealer omstreeks september 2025 voor z'n onderhoud.
Ben wel benieuwd of de OTA-update naar 3.7 eerder komt ;)
 

MVA78

Lid
Bij mij is de update van 3.2 naar 3.7 in augustus door de dealer gedaan, zonder extra kosten hiervoor te rekenen. Althans, ik heb ze nergens over gehoord en ook nergens voor getekend.....
 

Jdbigg

Senior Member
Als een update mogelijk is via OTA, moet je betalen als je het via de dealer laat doen. Voor de meeste Enyaq rijders is update naar 3.7 niet mogelijk via OTA en daarom bij de dealer gratis.
 

Smeeuwis

Donateur
@Jdbigg Dat is niet helemaal juist, als een Enyaq op ME3.2 zit kan de update naar ME3.7 in principe OTA plaatsvinden. Tot en met ME3.2 moet via de dealer.

Het is wel bekend dat er bij oudere modellen (eerste bouwseries) wel moeilijkheden zijn om van 3.2 naar 3.7 te komen, en dat het alsnog via de dealer moet. Maar het uitgangspunt van Skoda is dat het vanaf 3.2 OTA kan.
 
Bovenaan Onderaan