Ik denk dat dat iets genuanceerder ligt. Mijn 60 is ook modeljaar '24 maar heeft nog steeds 3.7.x en gaat volgens Skoda ook niet naar 4.0.
Het is ook niet zo vreemd als we zouden kunnen denken. Modeljaar '24 heeft voor bepaalde types, met name de 85(x) en de RS, ook verschillende technische wijzigingen in de hardware gebracht. Onder andere een nieuw type electromotor en accu. Hierdoor kunnen die versies wel naar 4.0 en de rest dus niet. Dat heeft zoals ik al zei in mijn eerdere post en hierboven dus voornamelijk te maken met nieuwe hardware. Ter illustratie hoe dat werkt: een PC met Intel Pentium generatie 1 uit 1995 of een 386/486 processor draait ook geen Windows11. Neem alleen al de verschillen tussen 16bit, 32bit en nu 64bit software en bijbehorende hardware. Oudere iPhones (ja dat is mijn referentiekader) worden eind deze maand ook niet meer voorzien van iOS18 en voor Android toestellen geldt iets vergelijkbaars. In auto's is dat niet anders. De hardware bepaalt wat er maximaal mogelijk is.
Ik vind er ook iets van, maar het zijn wel de harde feiten. Wat ik er vooral nadelig aan vind is het enorme tempo waarmee spullen dus out-of-date raken. Waar je vroeger misschien wel 15 jaar met een telefoontoestel deed, die oude bakelieten of nieuwere draadloze, is nu je mobieltje na 4 of 5 jaar out-of-date en krijg je geen updates meer. De incentive om je oude weg te gooien en een nieuwer model te kopen is dus groot. Zie hier het verdienmodel van de tech-reuzen... Alleen al vanwege duurzaamheids- en kostenbesparingsargumenten zou dat wat mij betreft echt anders moeten en dat autofabrikanten daar nu ook aan meedoen is me een doorn in het oog, vooral auto's moeten echt langer mee kunnen en up-to-date blijven, binnen de technische mogelijkheden.
Overigens gaat er een gerucht dat Skoda wel werkt aan een grotere update voor 3.7, die een aantal van de verbeteringen van 4.0 en hoger naar de oudere auto's moet brengen. Vooral qua snelheid en stabiliteit, maar ook bepaalde functies die daarin beschikbaar zijn. Wel moeten dan eerst alle oudere modellen op 3.7 zitten en die campagne loopt nu al enkele maanden. Maar het is een gerucht en ik heb het later niet meer terug kunnen vinden online. Helaas... de toekomst zal het leren.