Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

JJ te G

Donateur
@Smeeuwis Zodra ME 3.2 aan de beurt is zal ik dat zeker doen en na de update zie ik wel wat de verbeteringen zijn.
@Antera Is het lijstje met mogelijkheden nog up-to-date voor ME 3.7 (en ME 4.0)
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
@JJ te G: Skoda geeft tot op heden aan dat de 60 en 80(x) modellen niet naar ME4.0 zullen gaan. ME4.0 en hoger zijn op dit moment alleen bestemd voor de nieuwe 85(x) modellen en de RS. Schijnt met de hardware te maken te hebben.

ME3.7 en eventuele hogere versies ME3.x kunnen nog wel komen.

Ik heb ook ergens gelezen recent dat de beveiligingen in ME4 en hoger weer scherper zijn waardoor deze (nog) niet via OBD11 kunnen worden aangepast. Voor ons dus niet relevant maar allicht wel voor (toekomstige) berijders van een model met ME4.x en hoger. Kan jij dat misschien bevestigen of ontkennen, @Antera ?
 

Rick63

Nieuw lid
ME 4.0 en hoger is alleen voor de modeljaren vanaf 2024. Niet mogelijk voor de "oude" auto's tot en met 2023. Best wel belachelijk eigenlijk.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik denk dat dat iets genuanceerder ligt. Mijn 60 is ook modeljaar '24 maar heeft nog steeds 3.7.x en gaat volgens Skoda ook niet naar 4.0.

Het is ook niet zo vreemd als we zouden kunnen denken. Modeljaar '24 heeft voor bepaalde types, met name de 85(x) en de RS, ook verschillende technische wijzigingen in de hardware gebracht. Onder andere een nieuw type electromotor en accu. Hierdoor kunnen die versies wel naar 4.0 en de rest dus niet. Dat heeft zoals ik al zei in mijn eerdere post en hierboven dus voornamelijk te maken met nieuwe hardware. Ter illustratie hoe dat werkt: een PC met Intel Pentium generatie 1 uit 1995 of een 386/486 processor draait ook geen Windows11. Neem alleen al de verschillen tussen 16bit, 32bit en nu 64bit software en bijbehorende hardware. Oudere iPhones (ja dat is mijn referentiekader) worden eind deze maand ook niet meer voorzien van iOS18 en voor Android toestellen geldt iets vergelijkbaars. In auto's is dat niet anders. De hardware bepaalt wat er maximaal mogelijk is.

Ik vind er ook iets van, maar het zijn wel de harde feiten. Wat ik er vooral nadelig aan vind is het enorme tempo waarmee spullen dus out-of-date raken. Waar je vroeger misschien wel 15 jaar met een telefoontoestel deed, die oude bakelieten of nieuwere draadloze, is nu je mobieltje na 4 of 5 jaar out-of-date en krijg je geen updates meer. De incentive om je oude weg te gooien en een nieuwer model te kopen is dus groot. Zie hier het verdienmodel van de tech-reuzen... Alleen al vanwege duurzaamheids- en kostenbesparingsargumenten zou dat wat mij betreft echt anders moeten en dat autofabrikanten daar nu ook aan meedoen is me een doorn in het oog, vooral auto's moeten echt langer mee kunnen en up-to-date blijven, binnen de technische mogelijkheden.

Overigens gaat er een gerucht dat Skoda wel werkt aan een grotere update voor 3.7, die een aantal van de verbeteringen van 4.0 en hoger naar de oudere auto's moet brengen. Vooral qua snelheid en stabiliteit, maar ook bepaalde functies die daarin beschikbaar zijn. Wel moeten dan eerst alle oudere modellen op 3.7 zitten en die campagne loopt nu al enkele maanden. Maar het is een gerucht en ik heb het later niet meer terug kunnen vinden online. Helaas... de toekomst zal het leren.
 

nielsrohrig

Nieuw lid
Weet iemand of ik de udpaten van 3.5 naar 3.7 kan forceren. De een zegt dat hij via OTA komt de ander zegt weer dat het in de garage moet. Mijn officiele skoda dealer blijft zeggen dat er geen updates zijn voor mijn enyaq. Misschien heeft iemand een adresje waar ik het wel kan laten doen?
 

Smeeuwis

Donateur
Alles vanaf 3.2 komt OTA. De update naar 3.7 wordt gefaseerd uitgerold vanuit Skoda zelf. Ze begonnen bij de oudere modellen en werken naar voren. Jouw auto moet vanzelf een keer aan de beurt komen. Aangezien je al op 3.5 zit zijn de verschillen minimaal overigens.

Of je de update kan forceren weet ik niet, maar ik verwacht het niet. Ze worden net als updates van apps gepusht.
 

nielsrohrig

Nieuw lid
Ik vraag het omdat mijn navigatie vaak heel traag is met carplay. Vaak paars pixelated scherm en soms gewoon zwart beeld en dan moet ik hele console opnieuw starten. Heel vervelend.
 

Smeeuwis

Donateur
Snap ik ja. Dat specifieke issue heb ik in ME3.7 nog nooit gehad. Ik heb nu wel 1 of 2 keer gehad dat het hele systeem op zwart ging en weer moest opstarten tijdens het rijden. Irritant ja, gevaarlijk nee, want de auto zelf deed het gewoon. In 8 maanden en bijna 22k kilometers. Mijn vorige O3 FL heeft dit ook sporadisch gehad en ik ken ook dergelijke voorbeelden van andere merken auto's. Overigens loopt een iPhone ook sporadisch vast, en mijn Windows laptop en iMac ook heel soms. Ik wil het hiermee niet goed praten, maar het gebeurt overal wel eens.
 

Rick63

Nieuw lid
Zit op 3.1 en 16 september 1e onderhoudsbeurt en tegelijk udate naar 3.7 ben vooral benieuwd of er verbeteringen in zitten kwa snelheid van telefoonverbinding naar het scherm. Dat is zo wisselend, de ene keer zo snel als st..nt bergopwaarts, en de andere keer bijna direct contact. Niet bepaald stabiel vind ik. Het laden ben ik ook benieuwd naar laats kwam ik op 135 KW vanaf 24% In Schiedam Tesla charger kwam ik niet verder dan 17 Kw LADEN 135KW Tesla.jpg
 

Bijlagen

  • Oplaad Knudde Tesla.jpg
    Oplaad Knudde Tesla.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 13

JJ te G

Donateur
@Rick63 De hoge laadsnelheid werd gehaald bij een buitentemperatuur van 29 gr.C. en een accu die waarschijnlijk prima op temperatuur was.
Wat was de temperatuur toen het knudde was?

P.S. Denk dat het belangrijkste voor ons is dat de accu-voorconditionering van Skoda in de nieuwe software goed geregeld wordt. Als dat überhaupt nog technisch mogelijk is...
 

Rick63

Nieuw lid
@Rick63 De hoge laadsnelheid werd gehaald bij een buitentemperatuur van 29 gr.C. en een accu die waarschijnlijk prima op temperatuur was.
Wat was de temperatuur toen het knudde was?

P.S. Denk dat het belangrijkste voor ons is dat de accu-voorconditionering van Skoda in de nieuwe software goed geregeld wordt. Als dat überhaupt nog technisch mogelijk is...
Was wat later op de avond, maar was beide in augustus met maar 6 dagen er tussen,die week was het warm weer. Maar 17 Kwh p/uur opladen kan natuurlijk niet bij een tesla supercharger.
 

JJ te G

Donateur
Als het ca. 21:30 is dan kan de lokale aanvoer aan z’n max zitten en de SC teruggeregeld worden. Neem aan dat je niet de enige EV was?

Ben het zeker met je eens dat 17 kW laadvermogen wel belachelijk laag is voor een “snel” lader
 

chollie

Nieuw lid
@JJ te G: Skoda geeft tot op heden aan dat de 60 en 80(x) modellen niet naar ME4.0 zullen gaan. ME4.0 en hoger zijn op dit moment alleen bestemd voor de nieuwe 85(x) modellen en de RS. Schijnt met de hardware te maken te hebben.

ME3.7 en eventuele hogere versies ME3.x kunnen nog wel komen.

Ik heb ook ergens gelezen recent dat de beveiligingen in ME4 en hoger weer scherper zijn waardoor deze (nog) niet via OBD11 kunnen worden aangepast. Voor ons dus niet relevant maar allicht wel voor (toekomstige) berijders van een model met ME4.x en hoger. Kan jij dat misschien bevestigen of ontkennen, @Antera ?
Helaas is 4.x nog niet open voor aanpassingen wegens de SFD2 beveiliging. Ik wacht al 6 maanden om aanpassingen te kunnen (laten) doen.
 

JJ te G

Donateur
@chollie : dat verklaart veel! Op de website van AutoNiveau wordt e.e.a. best wel duidelijk uitgelegd: https://www.autoniveau.nl/nl/ard/volkswagen-sfd2-beveiliging

Striktere regelgeving (UN ECE R155 & R156) is de oorzaak. De wetgever wil dat alleen de producent wijzigingen in de elektronica kan aanbrengen. "Foutje" waar VAG nu zelf mee te maken heeft is dat de eigen servicebedrijven nog niet de apparatuur hebben om later opties aan te brengen en in te leren. De hier al eerder besproken trekhaak is een voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
@Rick63 nee, duurt af en toe nog ruim 30sec voordat de bedrade carplay verbinding tot stand is.. dan staat ie maar te draaien dat ie ermee bezig is en dat duurt mij dan veel te lang.. andere keren is het direct.,
 
Bovenaan Onderaan