Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

JJ te G

Donateur
Antera heeft bij mijn Enyaq naast de ACC ook de standaard GRA geactiveerd. Met de knop krijg je dan v.l.n.r. de keuze uit ACC CC en LIM. Met het rechter scrollwiel tokkel je dan tussen de functies en bevestig je keuze door op het scrollwiel te drukken.
Kwestie van smaak, op een rustige snelweg vind ik de ouderwetse standaard CC prettig werken
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali

adrianb

Nieuw lid
Weet iemand hoe dit dan werkt bij een Enyaq 85 met 4.0?

Daar is die knop (om te wisselen) weggehaald voor zover ik begrijp. Je kan dan niet meer wisselen tussen ACC en LIM?
Screenshot_2024-07-21-10-35-03-303_com.vivaldi.browser.jpg
 

JJ te G

Donateur
@adrianb : de knop die er nu niet meer is, is de knop waarmee Travel Assist in en uitgeschakeld kan worden.
Met de gebleven knop kon je tokkelen en met het scrollwiel moet je bevestigen. Ik heb zelf geen 4.0 maar zou denken dat dit niet gewijzigd zal zijn. Probeer het eens uit?!
 

adrianb

Nieuw lid
Ahzo. Bedankt voor de informatie.
Ik heb nog geen Enyaq, mag er eentje bestellen binnenkort (Enyaq of een EX40). Ik volg dit forum op als "vooronderzoek" :)

Zal het eens testen met geplande testrit over enkele weken.
 
Paar opmerkingen over de 3.7 update na een aantal dagen rijden.

Multimedia systeem: dat lijkt wat sneller. Maar evengoed merk je nog wel dat er eerst even nagedacht moet worden bij de eerste keer iets aanspreken in het menu voordat hij het daarna een beetje sneller doet. Nieuw t.o.z.v. 3.0.0 is de weergave van de laadsnelheid. Naast een x-km per minuut nu ook de snelheid erbij in kW. Das fijn als je erin zit en het een beetje aankijkt wanneer de snelheid inkakt. Hoef ik dat niet meer via de app te doen.. Parkeersensoren; volume niveau lijkt wat harder. Heb nog niet in de menu’s gekeken voor aanpassen. Maar alle overige instellingen kwamen mee uit het online profiel. Verder nog niet echt nieuwigheidjes kunnen ontdekken.

Laden: had vandaag een langere rit en ik had 58%. Dat was niet genoeg. Na nachtje stilstand vanaf huis 2km naar een BP 150kW lader. Erin geprikt en hij begon meteen met 70kWh. Voorheen was dit vaak maar 40-50 soms 60kW bij deze laadstatus. Dus dat is verbeterd. Hield zo’n 65-63kW vast tot aan 85% ofzo. Daarna bij iets van 88% (had 90 ingesteld) was dit nog 30kW. Toen losgekoppeld. Reis gedaan heen + terug en bij aankomst nog 14% over (284km gereden) Bij de Fastned gaan staan en hij begon met 124kW.. even wat gaan eten en toen hij 76% was lade hij nog met 97kW. Dit was ook best rap gegaan voor mn gevoel. Wat ook opvalt is dat de koeling langer actief blijft. Laad wel vaker bij die fastned, en vandaag was het slechts 19,5 graden buiten, maar tot aan huis hoorde ik de koelfan brommen. Halverwege de rit ging deze wel een tandje lager. Dus hier is ook wat in aangepast. Voorheen hoorde ik hem alleen maar tijdens het laden en daarna niet meer.

Laad meldingen: ja, dat is wel irritant! De hele tijd staat er een 1 in een rondje bij de meldingen: dat er geadvisseerd wordt de battery care aan te zetten. Komt elke keer terug na te zijn gewist. Goed. Ok. Dan zet ik die wel aan. Zeurkous. En dan ga ik vervolgens laden, zet ik de slider op 90 of 100%. Krijg ik na het laden weer een 1 te zien met de melding dat de battery care hem terug zet op 80% na het laden. Ja.. sjonge!!.. maar dat zal allemaal wel niet uit te zetten zijn… denk dat ik er maar aan moet wennen dat er standaard een 1 in beeld staat.. pff.. Range is zo’n 380km bij 80%… mijn gemiddelde verbruik is zo’n 18-20kWh (2 man erin, hoop zooi mee achterin, allseason banden).


Dat was t wel ff voor nu :arghh:
 

Nedje

Senior Member
Mijn Enyaq (op 3.2) geeft ook al tijden aan met hoeveel kw er geladen wordt. Vanaf 3.0 naar 3.7 is dat dus 'nieuw' inderdaad. Betreft die laad meldingen, ik heb battery care aan staan dus merk daar eigenlijk weinig van. Wel heel vaak dat ik door een wat minder bevolkt gebied rij en de auto zijn netwerkverbinding verliest. Daar krijg ik wel elke keer een notificatie van die ik ook niet kan wegdrukken. Mijn OCD gaat daar heel slecht op. Ik begrijp je frustratie!
Fijn om te horen dat de update over het algemeen positief lijkt uit te pakken voor je!
 

Wil je de conclusie, ga dan meteen naar 20:02.
- Vermijd (te snel) laden bij een hoge batterijtemperatuur
- Laat de auto niet voor langere tijd staan met een percentage > 90%. Als je tot 100% wil/moet laden, doe dat dan vlak voordat je vertrekt.
- Laat de auto niet voor langere tijd staan met een percentage < 15%. Moet je leegrijden tot <15%, laad dan zo snel mogelijk.
- Vermijd snelladen bij hoge SoC.

Puntjes 1 en 4 worden natuurlijk al afgedekt door je BMS (dmv. temperatuur-afhankelijke charging curves), maar 2 en 3 heb je zelf in de hand.
 

IVdrive

Nieuw lid
Ik volg het topic al een tijdje, inmiddels zitten bijna alle Enyaq’s op 3.7 of hoger zoals ik het begrijp, behalve die nu op 3.2 zitten. Iemand een idee wanneer de 3.2 een update krijgt?
 
Betwijfel dat.. men zegt dat ja.. maar het zijn zulke omvangrijke updates, ook in bestandsgrootte.. dat komt niet ota is mijn ervaring... heb bij de enyaq nog nooit een ota gehad.. ja.. kleine dingetjes maar heeft al die tijd op 3.0.0 gezeten..

ME2 ondersteunde het niet. Toen kwam ME3. Vanaf hier zou het ota komen.., 3.1 niet gehad.. 3.2 ook niet.. alleen wat kleine updates.. 1x een grotere, waarbij ik de verlichting moest uit zetten en de auto moest verlaten. Die zou een uur duren. Toen dacht ik van héh héh.. eindelijk.. moest m 3x opnieuw proberen, eerste 2x gefaald. En toennie klaar was.. geen idee… nog steeds 3.0.0….

maar goed. Misschien gaat het nu anders. Heb nu 3.7.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan